6 Overtredingen in één PV

ganjipatel8
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

6 Overtredingen in één PV

#1 , 13 nov 2019 21:07

Hallo,

Een paar dagen geleden heb ik een auto ingehaald over een volle witte lijn (ik volgde toen een andere wagen).
maar er kwam een andere auto (die ik niet meteen zag) aan de overkant die is moeten uitwijken.

Nu heeft een politie agent mij gezien en heeft hij daarvan een proces verbaal opgesteld met maar liefst 6 overtredingen.
1 4de graads overtreding. (uitdagen tot overdreven snel rijden)
2 3de graadsovertreding
1 2de graads overtreding
2 1ste graads overtredingen.

Ik heb antwoord formulier al teruggestuurd dat het niet mijn bedoeling was dat ik de andere bestuurder wou uitdagen tot overdreven snel rijden maar dat ik wel inzie dat ik zwaar in de fout ben gegaan. (en heb ook gevraagd voor een minnelijke schikking) ik ben er mij bewust van dat ik waarschijnlijk gedagvaard zou zijn en mijn vraag was dan wat ik kon krijgen hierdoor ? (boete, rijverbod herstel examens, (gevangenisstraf ?? etc...)). Dit is/zijn mijn eerste overtreding(en) en heb mijn rijbewijs al 5 jaar.

Alvast bedankt voor de hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 13 nov 2019 22:56

Nu heeft een politie agent mij gezien en heeft hij daarvan een proces verbaal opgesteld met maar liefst 6 overtredingen.
1 4de graads overtreding. (uitdagen tot overdreven snel rijden)
2 3de graadsovertreding
1 2de graads overtreding
2 1ste graads overtredingen.
Wat zijn de andere inbreuken -artikelnummers- want die 4de graads overtreding krijgt men normaal gesproken nooit hard gemaakt

ganjipatel8
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 nov 2019 07:56

Bedankt voor je antwoord !
Wat ik nog van buiten weet (heb de pv niet bij de hand).
1ste Geen pinker opgezet
3de Inhalen volle witte lijn
4de graad (uitdagen tot overdreven snel rijden)

Van de rest weet ik het niet meer maar zo goed het gaat allemaal over die ene handeling.
(Had mijn gordel aan, geen gsm, auto in orde etc.).

Reclame

ganjipatel8
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 nov 2019 08:04

De andere 3de graads- overtreding is het inhalen zonder andere weggebruikers in gevaar te brengen

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 14 nov 2019 09:05

En meer dan waarschijnlijk ook nog overdreven snelheid.

ganjipatel8
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 nov 2019 09:21

Overdreven snelheid staat er niet tussen

ganjipatel8
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 nov 2019 09:42

Is er hier mogelijkheid tot een gevangenisstraf ? Wetende dat ik een baan heb en dat het eerste overtredingen zijn etc..

ganjipatel8
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 nov 2019 11:20

ik heb ook een blanco strafblad

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 14 nov 2019 12:14

Is er hier mogelijkheid tot een gevangenisstraf ?
Als ze dat zouden toepassen hebben ze dringend minstens 100 bijkomende gevangenissen nodig, waarvoor geld nodig is, terwijl diezelfde overheid miljoenen aan boetegeld misloopt. En moet je toch ook eten in de gevangenis, en dat wordt door diezelfde overheid betaald, die nu al geen geld heeft.
Reken dus eerder voor een boete.

ganjipatel8
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 nov 2019 12:37

Bedankt voor je antwoord mava!

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 14 nov 2019 14:39

Is er hier mogelijkheid tot een gevangenisstraf ? Wetende dat ik een baan heb en dat het eerste overtredingen zijn etc..
Voor die vermeende 4de graads overtreding wordt wel eens gevangenisstraf uitgesproken
Voor de rest niet

Maar je PV lijkt me een klassiek geval van schrijf-itis en opstapelen van inbreuken die eigenlijk één samenhangende daad zijn, waar dan een inbreuk bij gesleurd wordt die je bijna gegarandeerd voor de politierechter brengt ...

De andere 3de graads- overtreding is het inhalen zonder andere weggebruikers in gevaar te brengen
Hoe zou dat dan nog te rijmen zijn met die andere claim uit PV : aanzetten tot overdreven snelheid :?:


Dit is zo te zien een drijfzand-PV
Eéntje waarin een aantal feitelijke vaststellingen vermengd worden met een nogal subjectief gekleurde interpretatie van de vaststeller, met naar waarschijnlijkheid weinig concrete gegevens over de zwaarste inbreuk(en)


Probleem is dat je er wel wat zever mee kan hebben als het voor de politierechtbank komt.

Heb je een rechtsbijstandsverzekering die vervolging bij verkeersinbreuken dekt :?:


Schrijf zelf al zoveel mogelijk de omstandigheden vh voorval neer
Vul aan naarmate je het herinnert
Beter nu over nadenken, dan binnen jaar of zo ...

ganjipatel8
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 nov 2019 15:19

Moest ik gedagvaard worden ben ik zoizo van plan om met een advocaat te gaan

Mijn vraag was nu of ik mij moest zorgen maken over de gevangenisstraf (waar ik helemaal niet thuishoor)

Issued
Berichten: 1227

#13 , 14 nov 2019 15:24

Neen, een gevangenisstraf inzake verkeer is enkel voor de echt hardleerse mensen

ganjipatel8
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#14 , 14 nov 2019 15:26

Bedankt voor jullie antwoorden allemaal !!

Milo72
Berichten: 1016

#15 , 14 nov 2019 15:29

Ik denk dat het allemaal zou kunnen afhangen wat de meneer agent in zijn PV geschreven heeft ...
De andere 3de graads- overtreding is het inhalen zonder andere weggebruikers in gevaar te brengen
Hoe zou dat dan nog te rijmen zijn met die andere claim uit PV : aanzetten tot overdreven snelheid :?:
Als je ziet dat TS schrijft:
Een paar dagen geleden heb ik een auto ingehaald over een volle witte lijn (ik volgde toen een andere wagen).
maar er kwam een andere auto (die ik niet meteen zag) aan de overkant die is moeten uitwijken.
Zou het kunnen dat TS (toch minstens volgens de interpretatie van meneer agent) aan het racen was met de wagen die hij volgde, en daarbij de tegenligger in gevaar bracht (wat resulteert in die twee weerhouden overtredingen) ?

We waren er natuurlijk niet bij, maar een auto "volgen" in een inhaalmaneuver, over een witte lijn, zonder te kijken of er een tegenligger is, ruikt voor mij toch wel wat naar macho race-spelletjes ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”