Snelheidsbeperking Scheldelaan Antwerpse Haven

RednasEdnas
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Snelheidsbeperking Scheldelaan Antwerpse Haven

#1 , 04 nov 2019 20:22

Hallo Allemaal.


Dit is mijn eerste post op dit forum, maar ik heb er al enkele weken discussie over op het werk en ik had graag een eenduidig antwoord gehad.

Ik heb ook al een informatieve mail gestuurd naar de Blauwe Lijn, maar omdat dit een gewestweg is hebben ze mijn mail doorgestuurd naar de federale. Hier wacht ik nog steeds op antwoord.

De Scheldelaan is een gewestweg van 2x2 rijvakken met een fysieke middenberm (bron: Geopunt Vlaanderen). Na elke kruising staat er een bord van 70km/u. Echter, komende van de Noordlandbrug richting haven is er op een bepaald moment een kruising met een heel kleine autoweg. Namelijk de Grensweg. Volgens mij is het dus vanaf hier 120 km/u tot aan het volgende bord 70 km/u.

Kan iemand dit bevestigen of tegenspreken? Op elke officiële site vind ik terug dat een baan met een fysieke middenberm en 2x2 rijvakken nog altijd 120 km/u is. Gewestweg of niet.

Heel hard bedankt om dit te lezen!


Groeten

Sander

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 04 nov 2019 20:55

Echter, komende van de Noordlandbrug richting haven is er op een bepaald moment een kruising met een heel kleine autoweg. Namelijk de Grensweg. Volgens mij is het dus vanaf hier 120 km/u tot aan het volgende bord 70 km/u.
Waar zou die "Grensweg" moeten zijn, want Google vindt 'm niet daar in de buurt

Er was daar wel een plaats waar ze die vergeten te plaatsen zijn.
Geen idee van huidige toestand, ik kom er nog maar zelden.

Snelheidsbeperkingen opgelmegd met een plaatselijk bord C43 Afbeelding gelden tot en met volgende kruispunt

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /251-art68

C43. Vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, of tot elk verkeersbord C43 met of zonder zonale geldigheid, of tot het verkeersbord dat het begin of het einde van een bebouwde kom, van een woonerf of erf, of van een voetgangerszone aanduidt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.

Na het kruispunt geldt de gewone snelheidsregel opnieuw.

En die laat 120 km/u toe op een weg met minstens 4 rijstroken, tenminste 2 rijstroken per rijrichting, gescheiden door wat anders dan wegmarkeringen ... zoals grootste deel Scheldelaan.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /170-art11

RednasEdnas
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 nov 2019 21:15

Bedankt voor uw antwoord!

Grensweg vind ik inderdaad ook niet op maps. Op Geopunt Vlaanderen heet dit wel zo.

Het is het baantje komende van de Golfclub Reimerswael.

Als je van de Noordlandbrug komt op uw rechtse kant.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 04 nov 2019 21:35

Is dat niet Nederland????

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 04 nov 2019 21:37

Kan inderdaad NL zijn, maar maakt op zich niet uit want de Scheldelaan ligt voor zover ik weet volledig in BE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 05 nov 2019 11:20

Deze :?:

https://goo.gl/maps/9sdPirWT5vGDgtQ17

Noemt Grensweg in Rilland, NL

Maar is inderdaad een kruispunt, en dàt ligt in België

Geen voorrangsborden te zien
Dienen geplaatst te worden door AWV als wegbeheerder - ook in "grensweg"

Oversteekplaats mag niet aan kruispunt met voorrang van rechts


Typische AWV knoeiboel dus ...

RednasEdnas
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 nov 2019 11:52

Dat is de weg inderdaad.

Ik heb ondertussen al met de scheepvaartpolitie van Antwerpen gebeld en volgens hun is het hier 70 omdat het een gewestweg is... Ik blijf overtuigd van mijn gelijk dat het vanaf dit kruispunt 120 is.

Dat dit een voorrang van rechts is had ik zelfs nog niet bij stilgestaan.

Ik ben enkele weken geleden geflitst geweest aan km paal 5.3, wat dus op het stuk is voorbij dit kruispunt en tussen het volgende kruispunt (waar wel borden 70 staan). Ik heb deze boete als brave burger zonder al te veel nadenken betaald, de kans dat ik dit geld terugzie is onbestaande denk ik. Maar zoals ik al vertelde is het nu een discussiepunt met de collega's geworden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 05 nov 2019 12:39

Ik ben enkele weken geleden geflitst geweest aan km paal 5.3, wat dus op het stuk is voorbij dit kruispunt en tussen het volgende kruispunt (waar wel borden 70 staan).
Dat was dus onterecht

Ik heb deze boete als brave burger zonder al te veel nadenken betaald,
Dan houdt het daar op
Of het parket moest nog laten weten dat je alsnog vervolgd wordt (heeft daarvoor 30 dagen tijd)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 05 nov 2019 12:40

Ik heb ondertussen al met de scheepvaartpolitie van Antwerpen gebeld en volgens hun is het hier 70 omdat het een gewestweg is...
We hebben veel "polities" - beetje zoals regeringen ...

We hebben er weinig die nog iets van verkeersreglementering afweten ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”