uitlenen van bromfiets aan minderjarige

marcm
Topic Starter
Berichten: 2

uitlenen van bromfiets aan minderjarige

#1 , 19 jul 2008 15:45

Gisteren heeft mijn zoon zijn bromfiets uitgeleend aan een minderjarige (15j.). Deze persoon is met de bromfiets tegengehouden en de snelheid werd gecontroleerd. Bij controle bleek dat mijn zoon zijn bromfiets veel te snel reed.
Mijn vraag is nu, gezien mij zoon zelf niet met de bromfiets reed, welke overtredingen hem ten laste kunnen gelegd worden?. Gezien hij niet de bestuurder was.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 21 jul 2008 10:21

“Art.66.Als daders van...of een wanbedrijf worden gestraft :...Zij die door enige daad tot de uitvoering zodanige hulp hebben verleend dat...of het wanbedrijf zonder hun bijstand niet had kunnen worden gepleegd...”(Strafwetboek).

“Art.30.§1.Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro(=wanbedrijf), wordt gestraft hij die :1° een motorvoertuig bestuurt zonder houder te zijn van het rijbewijs vereist voor het besturen van dit voertuig, of van het als zodanig geldend bewijs...”(16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer).

‘heeft mijn zoon zijn bromfiets uitgeleend aan een minderjarige (15j.)’ houdt in dat deze minderjarige het wanbedrijf uit voornoemd art.30 pleegde en dat wanbedrijf niet had kunnen worden gepleegd zonder de bijstand(=de uitlening) die uw zoon daarbij verleende.Uw zoon is dus (mede)dader.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

marcm
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 22 jul 2008 17:51

Beste,
Hartelijk dank voor de reactie.
Begrijp me niet verkeerd, mijn zoon heeft inderdaad de wet overtreden en dient daarvoor gestraft te worden. Ik was enkel benieuwd voor welke feiten hij kon gestraft worden.
Bedankt voor de tip.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”