Recidive niet op proces verbaal

smurferboy
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Recidive niet op proces verbaal

#1 , 30 okt 2019 11:25

Ik ben recent door de politierechtbank van Dendermonde veroordeeld voor het besturen van een voertuig zonder geldig keuringsbewijs. Omdat ik 23 maanden eerder al een andere overtreding via de politierechtbank had aangevochten (waar ik werd vrijgesproken op het eerste deel van de boete maar niet op het feit dat mijn wagen toen ook niet gekeurd bleek) stond deze in mijn strafregister en werd de recidive binnen 2 jaar ook op het proces verbaal vermeld en meegenomen in de nieuwe veroordeling, die dus relatief zwaar was. Ongeluk boven ongeluk kreeg ik iets na de dagvaarding door de politierechtbank van Dendermonde ook nog een dagvaarding van de politierechtbank van Gent in mijn bus voor een snelheidsovertreding (52km/u ipv 50km) maar ook daar had de flitscamera automatisch opgemerkt dat ik toen geen geldig keuringsvignet had. Op dit proces verbaal was echter geen melding van de vorige veroordeling omdat die toen net 2 jaar verstreken was. Ik heb hierbij enkele vragen:

1) Kan ik in éénzelfde periode tweemaal gedagvaard en veroordeeld worden voor het rijden zonder keuringsvignet. Van zodra ik op de hoogte was heb ik mijn wagen wel degelijk gekeurd, dus ondertussen ben ik volledig in orde.

2) Na ontvangst van de tweede dagvaarding van Gent werd ik dus wel nog veroordeeld door Dendermonde. Het spreekt dat die veroordeling nog niet als recidive op het PV vermeld kon worden. Gezien dit niet in het dossier vermeld wordt (ik ben dit bij de griffie gaan inzien) neem ik aan dat de rechter deze nieuwe 'recidive' ook niet kan laten meewegen in de strafmaat? Of doet de politierechter vlak voor de zitting nog een uitrol van het strafregister en kunnen die ook rekening houden met veroordelingen opgelopen nog na de dagvaarding?

Graag jullie opinie :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 30 okt 2019 13:54

Goed bezig ...


Nooit zelf naar rechtbank stappen als je geen argumenten hebt om alle aanklachten in dagvaarding te weerleggen.
Die keuring breekt je nu zuur op ...

1) Kan ik in éénzelfde periode tweemaal gedagvaard en veroordeeld worden voor het rijden zonder keuringsvignet. Van zodra ik op de hoogte was heb ik mijn wagen wel degelijk gekeurd, dus ondertussen ben ik volledig in orde.
Neen
Non bis in idem : geen tweede veroordeling over iets dat al definitief uitgesproken is.

Parket kan u natuurlijk wel dagvaarden, omdat men op dat moment nog niet weet dat er elders nog een ander PV is - en pas recenter ook een veroordeling daarvoor.

Zeker dat uw voorwaardelijke periode maar 2 jaar was :?:
En voorbij was ?
Niet datum vonnis telt, wel datum dat het vonnis definitief wordt (einde periode om in beroep te gaan)


Keuring verlopen wordt gezien als een voortdurende inbreuk: begonnen bij datum overschrijden keuringsdatum, en eindigend bij nieuwe keuring.

Keuringsbewijs en vonnis (kopieën van ...) door advocaat laten toevoegen aan uw dossier, of meenemen naar rechtbank.
Daar meldt u dat hetzelfde feit - keuring - al eerder vastgesteld was in arro Dendermonde; dat u dat na ontvangst PV in orde gemaakt hebt; en dat u daarvoor intussen ook veroordeeld bent.


Je kan de rechter vragen om enige mildheid in het vonnis inzake snelheid
Omdat dit normaal een inbreuk is die met een simpele overschrijving afgebonjourd wordt
Maar dat de samenloop met de keuring -waarvoor u al veroordeeld bent- u tot voor de rechtbank brengt ... (als de voorwaardelijke periode idd voorbij is)

Of doet de politierechter vlak voor de zitting nog een uitrol van het strafregister en kunnen die ook rekening houden met veroordelingen opgelopen nog na de dagvaarding?
Parket doet dat normaal, zodat ze ook veroordelingen in andere arrondissementen kunnen zien .

smurferboy
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 okt 2019 15:57

Bedankt voor je reactie, idd zeer behulpzaam. Ik weet niet precies wat de exacte termijn voor recidive was, maar in het PV van Dendermonde stond letterlijk dat er 'de verzwarende omstandigheid van recidive binnen de termijn van twee jaar' was. Dus daaruit leidde ik af dat het over twee jaar ging. Zeker het feit dat dit NIET in het nieuwe PV staat (dat idd meer dan twee jaar na datum was) sterkt mij in dit geloof. Je opmerking over de datum dat een vonnis in werking treedt stelt dan wel weer een ander probleem. Ik weet niet of het definitief vonnis van Dendermonde reeds betekend zal zijn op de datum van mijn dagvaarding in Gent. Hoe kan ik het dan toevoegen aan het dossier om te duiden dat ik hier al voor veroordeeld ben?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 31 okt 2019 18:53

Bedankt voor je reactie, idd zeer behulpzaam. Ik weet niet precies wat de exacte termijn voor recidive was, maar in het PV van Dendermonde stond letterlijk dat er 'de verzwarende omstandigheid van recidive binnen de termijn van twee jaar' was. Dus daaruit leidde ik af dat het over twee jaar ging.
Even nagekeken, recidive inzake technische eisen is inderdaad 2 jaar .
Ik had het om één of andere reden in mijn hoofd gestoken dat een deel vd straf voorwaardelijk was ... da's meestal 3 jaar ... maar is effectief recidive.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... 90-art1-11

Artikel 4, §1. (voorlaatste lid)

In geval van herhaling binnen twee jaar na een in kracht van gewijsde gegane veroordeling wegens dezelfde overtreding, mag de straf niet minder zijn dan het dubbel van de straf die vroeger wegens dezelfde overtreding is uitgesproken.

Ik weet niet of het definitief vonnis van Dendermonde reeds betekend zal zijn op de datum van mijn dagvaarding in Gent.
Hoe kan ik het dan toevoegen aan het dossier om te duiden dat ik hier al voor veroordeeld ben?
U weet waartoe u wanneer veroordeeld bent, door welke rechtbank en wslk zelfs de rechter ...
Je kan eventueel informeren bij de griffie .
Als u het definitieve vonnis nog niet gekregen heeft, dan zegt u dat ook zo.
Parket zal dat dan wel navragen en rechter kan op latere zitting uitspraak doen - of u brengt het dan mee

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”