Bijzondere manier van alcoholcontrole: hoge boete

KLeroy
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

Bijzondere manier van alcoholcontrole: hoge boete

#1 , 30 okt 2019 08:48

Ik ben op zaterdag 23 september 2019 op een bijzondere manier aan een alcoholcontrole onderworpen in Geluwe. Onze wagen stond geparkeerd aan een tankstation, dus op privaat terrein, op wandelafstand van het evenement. Toen we naar huis gingen besefte ik dat ik niet meer in staat was om te rijden ten gevolge van alcohol. Daarom belden we een vriendin om ons te komen ophalen, haar papa ging meekomen om onze auto mee te nemen.

Terwijl we stonden te wachten op onze vriendin en haar papa heb ik onze wagen nog bijgetankt, want zonder te tanken ging de wagen niet thuis geraakt zijn. Ik blijf dus op privaat terrein. Terwijl ik aan het tanken was sprak een agent/zwaantje me aan en vroeg of ik even wou meerijden voor een alcoholcontrole. Ik heb het verhaal gedaan aan de agent maar die geloofde mij niet en dacht dat we de alcoholcontrole verderop wilden vermijden. Hij legde zijn blauwe lichten aan en verplichte me om hem te volgen tot het controlepunt wat verderop.

Eens aan het controlepunt besefte ik dat het enorm dom was om de agent te volgen daar ik nu de openbare weg wel had betreden. De hoofdinspecteur had alsook geen begrip voor mijn verhaal en wou niet op de pv zetten dat ik door het zwaantje verplicht werd de rijden onder invloed. "Da gaat ezo niet zi manneke" was zijn antwoord. Het enige dat hij als opmerking op de pv heeft gezet was mijn antwoord op zijn vraag of ik medicatie gebruik. Ik had die middag ervoor nog een allergie aanval gehad waardoor ik Citrizine had genomen, wat vermoeidheid veroorzaakt.

Daar we op een all-in feestje waren had ik mijn portefeuille niet bij. Doordat ik dus mijn rijbewijs niet bijhad hebben ze alsook onze wagen weg getakeld terwijl de 2 mensen die ons gingen vervoeren reeds aanwezig waren. Zij hadden al hun documenten bij maar dit mocht alsook niet baten voor de hoofdinspecteur. 6 Uur later mocht ik me wenden tot het politiebureau om nogmaals te blazen en om het adres van de takeldienst teweten te komen. De wagen was getakeld naar Heuvelland. Op 40 min rijden! Dit zijn toch echt pesterijen. + €200 takelkosten.

Resultaat:
Het resultaat van mijn ademtest kwam uit op 0,53mg/l AOL
Ik kreeg gisteren een brief met een minnelijke schikking van €1620 voor volgende overtredingen:
- Alcoholintoxicatie
- Geen drager van een rijbewijs

Bewijzen:
- telefoongesprek naar vriendin geregistreerd bij Orange

Nu mijn vragen:
- Is alles juridisch correct verlopen?
- Op de website van Politie Arro Ieper staat dat de minnelijke schikking max €625 bedraagt. Waarom dan €1625?
- Is het takelen niet de minnelijke schikking voor het niet bijhebben van m'n rijbewijs, zoals ze bij takelen na foutparkeren doen?
- Is het de moeite dit te betwisten, of kom ik er gewoon erger van af?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 30 okt 2019 08:57

Een tankstation is ook openbare weg, u zal op zijn minst tot aan de pomp hebben gereden vermoed ik? Dan bent u op dat moment al in overtreding voor beide inbreuken. Ik raad dan ook aan te betalen.

KLeroy
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 okt 2019 09:47

Een tankstation is ook openbare weg, u zal op zijn minst tot aan de pomp hebben gereden vermoed ik? Dan bent u op dat moment al in overtreding voor beide inbreuken. Ik raad dan ook aan te betalen.
Zoals in mijn bericht omschreven stond ik aan dit tankstation geparkeerd.
zie foto, ik stond waar de grijze pickup op de foto staat. Ik blijf dus op privegrond.
https://drive.google.com/file/d/1L5e2Ur ... sp=sharing
Hoe kan een privaat eigendom openbare weg zijn? Privaat met openbaar karakter kan ik nog inkomen maar openbare weg lijkt me niet te kloppen.

Reclame

LeenW
Berichten: 12840

#4 , 30 okt 2019 10:01

Daar is cassatie rechtspraak over, als een parkeerterrein niet afgesloten is maar gewoon vrij toegankelijk, dan is de wegcode daar van toepassing.

polk
Berichten: 437

#5 , 30 okt 2019 10:02

Een tankstation is ook openbare weg, u zal op zijn minst tot aan de pomp hebben gereden vermoed ik? Dan bent u op dat moment al in overtreding voor beide inbreuken. Ik raad dan ook aan te betalen.
Zoals in mijn bericht omschreven stond ik aan dit tankstation geparkeerd.
zie foto, ik stond waar de grijze pickup op de foto staat. Ik blijf dus op privegrond.
https://drive.google.com/file/d/1L5e2Ur ... sp=sharing
Hoe kan een privaat eigendom openbare weg zijn? Privaat met openbaar karakter kan ik nog inkomen maar openbare weg lijkt me niet te kloppen.
Het verkeersreglement definieert het begrip 'openbare weg' niet.

Een (privaat) terrein dat voor iedereen toegankelijk is zoals bijvoorbeeld een tankstation of een parking van een warenhuis of een restaurant o.i.d., heeft een duidelijk openbaar karakter en wordt cfr vaste rechtspraak gelijkgesteld aan een openbare weg.

KLeroy
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 okt 2019 10:05

Daar is cassatie rechtspraak over, als een parkeerterrein niet afgesloten is maar gewoon vrij toegankelijk, dan is de wegcode daar van toepassing.
Bedankt voor de info. Dan was ik op het verkeerde moment op de verkeerde plaats. :(
Is het bedrag hier ook niet aan de hoge kant?

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#7 , 30 okt 2019 10:11

Privaat met openbaar karakter kan ik nog inkomen
Case closed dan, want je hebt met te veel alcohol in je bloed en zonder rijbewijs een vertuig bestuurd (ook al is het maar tot aan de pomp rijden).

Je hebt verder geen enkel bewijs dat je niet van plan was om verder te rijden. Puur en registratie van een telefoongesprek zal niet voldoende zijn als bewijs (dit kon evengoed zijn: "We vertrekken hier en zijn er binnen 20 minuutjes!"). Ik geef je zo goed als geen kans als je dit gaat aanvechten...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

KLeroy
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 okt 2019 10:17

Privaat met openbaar karakter kan ik nog inkomen
Case closed dan, want je hebt met te veel alcohol in je bloed en zonder rijbewijs een vertuig bestuurd (ook al is het maar tot aan de pomp rijden).

Je hebt verder geen enkel bewijs dat je niet van plan was om verder te rijden. Puur en registratie van een telefoongesprek zal niet voldoende zijn als bewijs (dit kon evengoed zijn: "We vertrekken hier en zijn er binnen 20 minuutjes!"). Ik geef je zo goed als geen kans als je dit gaat aanvechten...
En wat als deze mensen getuigen?
En wat als ik deze boete niet kan betalen in één keer wegen financiële redenen?

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#9 , 30 okt 2019 11:20

En wat als deze mensen getuigen?
Dit veranderd helemaal niets aan het feit dat u met te veel alcohol en zonder rijbewijs met de wagen aan het tanken was (dus je bevond je op openbaar terrein)
En wat als ik deze boete niet kan betalen in één keer wegen financiële redenen?
Dan kan je een afbetalingsplan aanvragen. Hier staat in detail uitgelegd wat je daarvoor moet doen: https://www.overtreding.be/verkeersboete-afbetalen
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

KLeroy
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 okt 2019 11:34

En wat als deze mensen getuigen?
Dit veranderd helemaal niets aan het feit dat u met te veel alcohol en zonder rijbewijs met de wagen aan het tanken was (dus je bevond je op openbaar terrein)
En wat als ik deze boete niet kan betalen in één keer wegen financiële redenen?
Dan kan je een afbetalingsplan aanvragen. Hier staat in detail uitgelegd wat je daarvoor moet doen: https://www.overtreding.be/verkeersboete-afbetalen

Bedankt aan iedereen voor de reacties!
Fijne dag nog!

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 30 okt 2019 14:13

Terwijl we stonden te wachten op onze vriendin en haar papa heb ik onze wagen nog bijgetankt, want zonder te tanken ging de wagen niet thuis geraakt zijn. Ik blijf dus op privaat terrein.
Neen, toch niet ...

Openbare weg is niet bepaald in enige Belgische (verkeers)wetgeving :!:
Een hete patat waar politiek niet aan durft beginnen
(in ontwerp nieuwe wegcode worden enkele speciale plaatsen nadrukkelijk als openbare weg bestempeld, maar definitie ontbreekt nog steeds ...)

De rechtspraak bepaalt dus wat de openbare weg is
En die aanziet een tankstation als openbare weg ...



Doordat ik dus mijn rijbewijs niet bijhad hebben ze alsook onze wagen weg getakeld
Geïntoxiceerd
Geen rijbewijs bij (dat kan thuis liggen, kan net zo goed bij parket aan andere kant vh land liggen)


Resultaat:
Het resultaat van mijn ademtest kwam uit op 0,53mg/l AOL
Ik kreeg gisteren een brief met een minnelijke schikking van €1620
Rond 1,2 promille ...
Ik vind het ongehoord dat men daarvoor nog minnelijke schikkingen uitschrijft ...


Bewijzen:
- telefoongesprek naar vriendin geregistreerd bij Orange
Bewijst volstrekt niets

- Is alles juridisch correct verlopen?
Op feit na dat het eigenlijk niet verantwoord was u te laten volgen per auto naar controle, ja ...
Maar dat veranderde niets aan de feiten:
U reed geïntoxiceerd op de openbare weg
- Op de website van Politie Arro Ieper staat dat de minnelijke schikking max €625 bedraagt. Waarom dan €1625?
Staat er geen opdeling bij ?
Takelkosten
Er is nog een deel bij voor rijbewijs
Bijdrage "Slachtofferfonds" ook tegenwoordig


Zeker dat het een minnelijke schikking is :?:
Geen Bevel Tot Betalen :?:

- Is het takelen niet de minnelijke schikking voor het niet bijhebben van m'n rijbewijs,
:lol:

Neen dus ... zijn extra kosten

- Is het de moeite dit te betwisten, of kom ik er gewoon erger van af?
NOOIT naar de rechtbank stappen als je de feiten begaan hebt / niet kàn weerleggen

Het is IMO vrij schandalig dat je met 1,2 ‰ nog steeds wegkomt zonder verval van het recht tot sturen "rijverbod" en zonder herstelonderzoeken

Bij veroordeling lopen de kosten ook op, en kunnen er extra straffen bij komen, zoals verval, herstelexamens om weer te mogen rijden, vermelding vd veroordeling op strafblad etc

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 30 okt 2019 14:18

En wat als ik deze boete niet kan betalen in één keer wegen financiële redenen?
Dan kan je een afbetalingsplan aanvragen. Hier staat in detail uitgelegd wat je daarvoor moet doen: https://www.overtreding.be/verkeersboete-afbetalen
Er worden geen afbetalingen van onmiddellijke inningen en minnelijke schikkingen toegestaan

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”