Bijna-ongeval met bromfiets klasse B binnen bebouwde kom

Milo72
Topic Starter
Berichten: 1016

Bijna-ongeval met bromfiets klasse B binnen bebouwde kom

#1 , 29 okt 2019 11:34

Beste forum-genoten,

Ik had deze morgen een bijna-aanrijding, waarbij ik me toch vragen stel hoe het zou afgelopen zijn als het WEL tot een aanrijding was gekomen. Graag jullie mening.

Ik rij, binnen de bebouwde kom, aan een normale snelheid (50 km/u). Achter mij rijdt een bromfietser klasse B (duidelijk gezien de snelheid) op de weg.
Ik verminder snelheid, steek mijn rechter-richtingaanwijzer uit, en wil rechts een parking oprijden.

Op het moment dat ik begin in te draaien, gaat de bromfietser op het fietspad rijden (wat wettelijk gezien mag). Enkel door alles dicht te gooien (en omdat ik het wat had zien aankomen, aangezien de bromfietser niet leek te vertragen) kan ik vermijden de bromfietser aan te rijden.

Ik begrijp dat deze situatie ontstond door de ambigue wetgeving, bromfietser mag op de weg OF op het fietspad rijden, maar van zodra hij op het fietspad rijdt heeft hij voorrang, ook al is wat hij doet de facto rechts voorbijsteken ...

Kan ik in fout gesteld worden om geen voorrang te verlenen aan een weggebruiker op het fietspad, als die weggebruiker zich niet eens op het fietspad bevond op het moment dat ik begin in te draaien ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 29 okt 2019 12:37

ook al is wat hij doet de facto rechts voorbijsteken ...
Inhalen gebeurt volgens Cassatie op hetzelfde weggedeelte.
Rijbaan en fietspad zijn verschillende delen van de openbare weg.

Dat maakt dit argument al onbruikbaar ...
Kan ik in fout gesteld worden om geen voorrang te verlenen aan een weggebruiker op het fietspad, als die weggebruiker zich niet eens op het fietspad bevond op het moment dat ik begin in te draaien ?
Bij richtingsverandering dient u voorrang te geven aan weggebruikers op de andere delen van de openbare weg die u wil verlaten.

Wegcode stelt nergens hoe lang of hoe ver deze zich reeds op dat weggedeelte moeten bevinden.


https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /177-art19

19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.


Onvoorzienbaarheid inroepen zal ook zéér lastig zijn
Richtingsverandering begint immers met het zich vergewissen van o.a. de achterliggers ...
Stellen dat bromfiets onvoorzienbaar is, betekent dan dat je niet goed gekeken hebt vooraf.
Catch 22


Artikel 19. Richtingverandering

19.1. De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten of die zijn voertuig langs de linkerkant van een rijbaan met éénrichtingsverkeer wil opstellen, moet zich vooraf ervan vergewissen dat hij dit kan doen zonder gevaar voor de andere weggebruikers, vooral rekening houdend met de vertragingsmogelijkheden van de achterliggers;

Milo72
Topic Starter
Berichten: 1016

#3 , 29 okt 2019 13:27

ook al is wat hij doet de facto rechts voorbijsteken ...
Inhalen gebeurt volgens Cassatie op hetzelfde weggedeelte.
Rijbaan en fietspad zijn verschillende delen van de openbare weg.
Dat maakt dit argument al onbruikbaar ...
Volgens de wet is dat inderdaad niet voorbijsteken, dat weet ik. Maar je kan niet ontkennen dat wat die bromfietser de facto doet, rechts voorbijsteken is. (Misschien aanvullend: zodra hij me voorbij was, ging hij weer op de weg rijden...)
Kan ik in fout gesteld worden om geen voorrang te verlenen aan een weggebruiker op het fietspad, als die weggebruiker zich niet eens op het fietspad bevond op het moment dat ik begin in te draaien ?
Bij richtingsverandering dient u voorrang te geven aan weggebruikers op de andere delen van de openbare weg die u wil verlaten.
Wegcode stelt nergens hoe lang of hoe ver deze zich reeds op dat weggedeelte moeten bevinden.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /177-art19
19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.
Onvoorzienbaarheid inroepen zal ook zéér lastig zijn
Richtingsverandering begint immers met het zich vergewissen van o.a. de achterliggers ...
Stellen dat bromfiets onvoorzienbaar is, betekent dan dat je niet goed gekeken hebt vooraf.
Catch 22


Artikel 19. Richtingverandering

19.1. De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten of die zijn voertuig langs de linkerkant van een rijbaan met éénrichtingsverkeer wil opstellen, moet zich vooraf ervan vergewissen dat hij dit kan doen zonder gevaar voor de andere weggebruikers, vooral rekening houdend met de vertragingsmogelijkheden van de achterliggers;
Daar zit het hem net: ik HAD me ervan vergewist, op voorhand, dat ik dat kon doen zonder gevaar voor andere weggebruikers. De enige andere weggebruiker reed achter mij en kon zonder probleem vertragen. Ik had me er ook van vergewist dat er geen weggebruikers op het fietspad reden.
Het was voor mij onvoorzienbaar dat die bromfietser opeens op het fietspad zou gaan rijden...
En over richtingsverandering gesproken: hoe heet dan wat de bromfietser deed ? ...

Versta me niet verkeerd, ik begrijp de argumenten, en vrees dat - mocht het tot een ongeval gekomen zijn - ik aan het kortste eind zou getrokken hebben. Hoe onlogisch en "fout" me dat ook lijkt ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 29 okt 2019 14:19

Daar zit het hem net: ik HAD me ervan vergewist, op voorhand
Dus wist u dat de bromfietser daar was, en is die niet meer onvoorzienbaar ...

Het was voor mij onvoorzienbaar dat die bromfietser opeens op het fietspad zou gaan rijden...
Hoezo ?
Je hebt 'm gezien
Bromfietser mag op beide weggedeelten rijden
Werd gezien vooraf, doet niks onwettig ... hoe ga je daar ooit nog onvoorzienbaarheid inroepen :?:
En over richtingsverandering gesproken: hoe heet dan wat de bromfietser deed ? ...
Eender wat het was, voorgaande deel (fietspad oprijden, zelfs al zouden we het als manoeuvre aanzien) is àchter je gebeurd en voltooid
Bromfietser reed meteen nadien opnieuw op een voor hem normale & toegelaten plaats op de weg.

Nadien van fietspad naar rijbaan, kan je als manoeuvre aanzien, maar is dan weer voor je gebeurd zonder jou te hinderen, en is ook weer meteen terug in normale positie op de weg, en niet verboden.

Hoe onlogisch en "fout" me dat ook lijkt ...
Het lijkt u fout, maar ...
Bromfietser maakt toch geen enkele aanwijsbare fout :?:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”