parkeren invalidenkaart

tomasss
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

parkeren invalidenkaart

#1 , 25 okt 2019 16:55

Hallo,

Vandaag moest ik ergens in de stad zijn waar weinig parkeerplaatsen zijn en al helemaal geen die voorbehouden zijn voor mensen met een handicap.
Ik had mij geparkeerd in een bewonerszone. (mijn invalidenkaart netjes vooraan achter de voorruit). Toen ik terugkwam zag ik dat ik een boete had van 80 euro. Op de site van gent staat er wel dat je niet mag parkeren in een bewonerszone als je houder bent van een parkeerkaart voor personen met een handicap. Maar wat als er geen voorbehouden parkeerplaatsen zijn in de buurt? Moeten ze geen quota halen van aantal voorziene plaatsen?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 25 okt 2019 17:17

Vandaag moest ik ergens in de stad zijn waar weinig parkeerplaatsen zijn en al helemaal geen die voorbehouden zijn voor mensen met een handicap.
Ik had mij geparkeerd in een bewonerszone. (mijn invalidenkaart netjes vooraan achter de voorruit). Toen ik terugkwam zag ik dat ik een boete had van 80 euro. Op de site van gent staat er wel dat je niet mag parkeren in een bewonerszone als je houder bent van een parkeerkaart voor personen met een handicap. Maar wat als er geen voorbehouden parkeerplaatsen zijn in de buurt? Moeten ze geen quota halen van aantal voorziene plaatsen?
De aanbevelingsnorm is 3 voorbehouden plaatsen op 50 parkeerplaatsen, volgens omzendbrief
https://wegcode.be/wetteksten/secties/o ... mzendbrief

Deze is evenwel niet afdwingbaar ... wegens aanbeveling
Komt bovendien van een federale instantie (wegeninrichting is en was toen al gewestelijke materie)

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 25 okt 2019 17:20

Juridisch gezien màg u er niet parkeren.
Op dat vlak moet u dus geen "verhaal" gaan zoeken, want dat kan u nog veel duurder uitvallen.

Gent doet zich echter graag sociaal voor ...


Waar was het ergens in Gent ?

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”