Verloopig rijbewijs 18M en tegengehouden

Stefanie123x
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verloopig rijbewijs 18M en tegengehouden

#1 , 24 okt 2019 15:30

Hallo , ik heb eens een vraagje.
Kort samen gevad ik had een verlopig rijbewijs M18 , in maart ongeveer kreeg ik telefoon van de opvang van mijn zoontje , dat hij ziek was met hoge koorsten , ik kon niemand bereiken dus heb ik met mijn vriend ( die op dat moment geen rijbewijs had) mijn zoontje gaan ophalen ,
Ik had nog geen autostoelen ( want zoontje was 5j) dus had ik mijn zoontje zo vastgeklikt met snel snel te willen zijn had ik dus MIJN eigen gordel vergeten aan te doen, toen ik aan het rijden was heeft mijn zoontje zich blijkbaar los geklikt en gaan liggen op de achterbank ( haf dit niet gezien aangezien ik aan het rijden was ) nu ondertussen heb ik mijn vast rijbewijs , ik ben nog nooit moeten voorkomen en heb ook een blanco strafregister , nu gaat deze zaak in kovember voorkomen voor deze feiten , ondertussen heb ik al een advocaat genomen waar ik volgende week mijn afspraak bij heb ( hij heeft het dossier opgevraagd bij de rechtbank) maar waar aan moet ik mij verwachten ? Een boete terrecht natuurlijk ! Ik weet dat ik grote fouten begaan ben ! Maar rijvebod ? Intrekking van mijn rijbewijs? Ik heb mijn rijbewijs nodig aangezien ik met de nacht werk. Ik alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 okt 2019 08:44

Kan u ons vertellen op basis van welke artikelen u gedagvaard bent? Dat staat steeds vermeld in de dagvaarding: de papieren die de deurwaarder u overhandigd heeft.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#3 , 25 okt 2019 09:15

Ik had nog geen autostoelen ( want zoontje was 5j)
???? Net OMDAT uw zoontje 5 is, zou je een autostoel moeten hebben!
dus had ik mijn zoontje zo vastgeklikt
Levensgevaarlijk! Wij hebben ooit een zwaar ongeluk gehad (zelf niet in fout, roekeloos rijgedrag van een andere bestuurder), en had ons zoontje niet correct in een goede autostoel vastgeklikt gezeten, was hij er niet meer geweest, wisten de hulpdiensten ons te vertellen. Zoontje had niets, wij wat schrammen en builen.
met snel snel te willen zijn had ik dus MIJN eigen gordel vergeten aan te doen, toen ik aan het rijden was heeft mijn zoontje zich blijkbaar los geklikt en gaan liggen op de achterbank ( haf dit niet gezien aangezien ik aan het rijden was )
Geen idee waarvoor je moet voorkomen, want dat vertel je niet, maar los daarvan: als je ook maar iets inzit met uw kinderen, klik ze dan correct vast in een goede autostoel in de wagen!
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 25 okt 2019 16:45

Volgens mij heb ik een wel heel erg gelijkaardige vraag een paar dagen geleden nog beantwoord, maar die vraag is niet terug te vinden :?: :?:

ik had een verlopig rijbewijs M18 ,
met mijn vriend ( die op dat moment geen rijbewijs had) mijn zoontje gaan ophalen
Je mag géén passagiers meenemen, maar neemt er dan ineens maar 2 mee, waarvan 1 een kind ...

Artikel 30
§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die:

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23, §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;

2° met het oog op de scholing in het sturen, een persoon begeleidt die in overtreding is met de bepalingen van 1°.


Uitgesproken boetebedragen in de rechtbank, moet je nog vermenigvuldigen met 8, dit zijn de opdeciemen:
400 tot 4000 € boete dus, mogelijk deels voorwaardelijk gedurende 3 jaar

Hiervoor is geen verval van het recht op sturen ("rijverbod") voorzien.


Ik had nog geen autostoelen ( want zoontje was 5j)
Geen argument
Argument dat u in de rechtbank trouwens best niet gebruikt ...

Ik zou eerder een kopie van de factuur op uw naam voor een geschikt kinderzitje overmaken aan de rechtbank ...

dus had ik mijn zoontje zo vastgeklikt met snel snel te willen zijn had ik dus MIJN eigen gordel vergeten aan te doen,
En dan verwacht u dat het vervolg van uw verhaaltje geloofd wordt :?:
toen ik aan het rijden was heeft mijn zoontje zich blijkbaar los geklikt en gaan liggen op de achterbank
Geen verplicht kinderbeveiligingssysteem, geen gordel aan bij gebrek aan kinderbeveiligingssysteem.

Dit zijn één tweede graads inbreuk en één derde graads inbreuk (geen kinderbeveiligingssysteem, slorpt de bijhorende 2de graads inbreuk op)

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /456-t4hs2

Voor de tweede graads inbreuk: (jij zonder gordel)

Artikel 29
De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen onrechtstreeks in gevaar brengen en de overtredingen die bestaan uit het onrechtmatig gebruiken van parkeerfaciliteiten voor personen met een handicap of uit gedragingen inzake de inschrijving waardoor men zich aan vervolging kan onttrekken, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de tweede graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 20 euro tot 250 euro.


Met opdeciemen erbij:

160 tot 2000 € geldboete, mogelijk deels voorwaardelijk



Voor de derde graads inbreuk: (zoon zonder kinderbeveiligingssysteem)

De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar brengen en overtredingen die bestaan uit het negeren van een bevel van een bevoegd persoon, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de derde graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 30 euro tot 500 euro.


Met opdeciemen erbij:

240 tot 4000€ geldboete, mogelijk deels voorwaardelijk


Maar hier stopt het niet ...

Gezien de tweede en derdegraads inbreuk, wordt een verval van het recht op sturen ("rijverbod") mogelijk als straf:
Rekening houdend met het opstapelen van inbreuken, en het feit dat je zoontje zelfs geen gordel aan had, wat als nog verder bezwarend zal aanzien worden, is de kans groot dat er rijverbod volgt ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... -t4hs6afd1

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

3° indien hij veroordeelt wegens een van de overtredingen van de tweede of de derde graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1;

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar;



Om opnieuw met de auto te mogen rijden, is het mogelijk dat je na een verval van het recht tot sturen, herstelonderzoeken moet ondergaan als bijkomende straf:

Artikel 38
§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° een specifieke opleiding bepaald door de Koning.



ik ben nog nooit moeten voorkomen en heb ook een blanco strafregister
Dat gaat in november veranderen ...

Bij veroordeling komen er naast de boetes ook nog kosten kijken:

- Gerechtskosten

- Een verplichte bijdrage van 200€ voor het zogenaamde Slachtofferfonds, per veroordeling

Deze bijdrage is per veroordeling tot 26€ of meer (uitgesproken boete)
De rechter kàn je in één veroordeling voor àlles veroordelen, dan betaal je dit maar één keer.
Maar je kan ook apart voor de inbreuken veroordeeld worden (bvb de inbreuken tegen rijbewijs apart, en die tegen de gordel/kinderzitje apart), en dan betaal je deze bijdrage meerdere malen ...

- De kosten voor eventuele herstelonderzoeken dien je ook zelf te betalen.

Maar rijvebod ? Intrekking van mijn rijbewijs? Ik heb mijn rijbewijs nodig aangezien ik met de nacht werk.
Het kan
Als ik u was zou ik me er alvast aan verwachten dat je ook effectief rijverbod gaat krijgen.


Ik verwacht dat je 1600 tot 2000 € boete krijgt, helft voorwaardelijk gedurende 3 jaar
en 15 dagen tot een maand rijverbod

Stefanie123x
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 okt 2019 19:03

Hallo bedankt voor de reacties , ik ben bij de advicaat geweest ( deze is echter een plaats vervangende politie rechter in antwerpen , een rijvebod sluit hij uit omwille van mijn blanco strafregister , ( of opschorting of zoiets).
Wel een boete van een paar honderden euros dus daar hou ik mij wel aan vast alvast befankt voor de info

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#6 , 28 okt 2019 10:21

We zullen zien; laat ons weten wat het geeft.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Stefanie123x
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 nov 2019 19:53

Zal ik dien het gaat morgen voorkomen.

Stefanie123x
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 nov 2019 15:15

Hallo , het is voorgekomen ,
Ik heb 8 dagen rijverbod gekregen in het weekend uit te voeren ,
1000€ boete waarvan 400€ met uitstel.

johangel
Berichten: 90

#9 , 13 nov 2019 22:31

goed mee weggekomen Stefanie.
En let niet op die caférechters hier, iedereen maakt fouten en slechte inschattingen,maar koop je toch maar een autostoel.
J.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 13 nov 2019 22:52

Ik heb 8 dagen rijverbod gekregen in het weekend uit te voeren ,
1000€ boete waarvan 400€ met uitstel.
Dat is goedkoop weggekomen gezien de opéénstapeling van overtredingen ...

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#11 , 14 nov 2019 11:20

Mensen hier zijn geen caférechters: integendeel. Inazuma heeft een zeer degelijke analyse van de situatie gemaakt. Het toont enkel aan hoeveel vrijheid de strafrechter heeft.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 14 nov 2019 17:20

Stefanie mag zich zeker gelukkig prijzen:

Er zijn ook vonnissen van 1200€ effectief voor inbreuk op wetgeving leervergunning ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”