Verantwoordelijk voor grootvader?

Koenvandersypen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verantwoordelijk voor grootvader?

#1 , 22 okt 2019 14:09

Mijn grootvader is een man van 87 jaar oud. Hij woont nog steeds alleen in het huis van zijn zoon. (de grootvader heeft namelijk het vruchtgebruik van het huis)
Ondanks zijn ouderdom en een heleboel kleine ongelukjes, rijdt hij nog steeds met de wagen. Als we de wagen willen afnemen, verweert hij zicht steeds. Ook ziet hij niet meer zo goed. Ik (zijn kleinzoon) en zijn zoon maken ons zorgen dat hij nog steeds met de wagen rijdt. Hij heeft wel een verzekering, maar een tijd geleden is hij geopereerd aan zijn ogen en mag hij eigenlijk van de oogarts niet meer rijden (omdat hij niet meer dan 60% ziet). Daarom hebben we bang dat de verzekering niet tussen beide zal komen indien er brokken zouden vallen.
Zijn de zoon (en kleinzoon) verantwoordelijk voor zijn daden indien hij een ongeluk zou veroorzaken? Met andere woorden, kunnen wij financieel moeten bijdragen tot zijn schulden indien hij bepaalde zaken niet meer zelf kan betalen?

Met vriendelijke groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 22 okt 2019 14:25

iemand zijn vrijheid afpakken, zeker op latere leeftijd is nooit gemakkelijk.

zolang uw grootvader niet onder bewindvoering staat en u (of iemand anders van de familie) er niet verantwoordelijk voor bent, is uw grootvader zelf verantwoordelijk voor zijn daden en kan hij (in theorie) bij een ongeval in de gevangenis belanden.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 22 okt 2019 18:14

Hij heeft wel een verzekering, maar een tijd geleden is hij geopereerd aan zijn ogen en mag hij eigenlijk van de oogarts niet meer rijden (omdat hij niet meer dan 60% ziet). Daarom hebben we bang dat de verzekering niet tussen beide zal komen indien er brokken zouden vallen. `
Grootvader heeft feitelijk GEEN rijbewijs meer
Hij heeft het fysiek nog in bezit, maar had het al moeten inleveren op medische gronden.

Geen geldig rijbewijs is grond voor regres (terugvordering door verzekering) bij ongeval.
De financiële kant is mogelijk nog het minste ...

Ik heb mijn vader ook uit de auto moeten houden, en die verkopen.
Niet populair, maar als het nodig is, moet het gebeuren.
En best voor het mis gaat.

Reclame

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 okt 2019 09:32

schakel desnoods eens zijn huisarts in. Misschien vindt die wel een mogelijkheid om het grootvader aan zijn verstand te brengen?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”