Rijden met standlichten overdag

wientje
Topic Starter
Berichten: 11

Rijden met standlichten overdag

#1 , 17 jul 2008 10:23

Mijn zoon heeft gisteren bij een controle van alccohol en papieren een bekeuring gekregen om te rijden met zijn standlichten aan.
Hij heeft al zoveel controles moeten doorstaan en telkens waren zijn standlichten aan maar nog nooit een bekeuring daarvoor gekregen.
Mijn vraag is nu:
Mag je rijden met je standlichten aan overdag?

Mvg
Dorine

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
simonjo
Berichten: 285

#2 , 17 jul 2008 12:36

Bij mijn weten mag je in Belgie nooit met je standlichten (parkeerlichten) aan rijden.

Wel met je gewone lichten (tweede klik van de schakelaar).

Motorrijders dienen zelfs altijd met licht te rijden, op nieuwere modellen is het zelfs niet mogelijk het licht af te zetten.

Een boete lijkt mij overdreven voor zo'n geval.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 18 jul 2008 11:34

Ik ga ervan uit dat u met standlicht bedoelt : het voertuiglicht dat, van voren gezien, dient om de aanwezigheid en de breedte van het voertuig aan te geven.

“GEBRUIK VAN DE LICHTEN BIJ HET STILSTAAN OF PARKEREN.31.1. Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, moet de aanwezigheid op de openbare weg van de hierna vermelde voertuigen, weggebruikers en dieren, op de volgende wijze gesignaleerd worden :31.1.1. Motorvoertuigen, met uitzondering van de tweewielige bromfietsen, volgens de voorgeschreven uitrusting :vooraan, door een of twee witte of gele standlichten...”(1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg).

Dit houdt geen verbod in te rijden met je standlichten aan overdag.Ook elders vind ik zulk verbod niet.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

simonjo
Berichten: 285

#4 , 18 jul 2008 21:02

Toch nog effe verder gezocht, en inderdaad ik moet j.demoor bijtreden.

Zie ook op http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art30

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”