Overladen bestelwagen

Dimaad
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Overladen bestelwagen

#1 , 07 okt 2019 20:00

Hallo, ik /wij rijden rond, in de firma met ferm overladen bestelwagens, tot 3500 kg gekeurd.
Maar zitten er toch heel wat over.
Wie betaald de boetes, of kan ik als chauffeur, die er Moet mee rijden, voor opdraaien, of wat zijn de gevolgen.
Alvast bedankt 👍

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 07 okt 2019 20:04

Ik vrees dat u toch minstens gedeeltelijk verantwoordelijk bent , al ware het maar dat uw rijbewijs niet noodzakelijk geldig is voor die zwaardere vrachten. Kan naast boetes ook nog problemen geven met verzekering als er een ongeval is .

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#3 , 07 okt 2019 21:06

Ik vrees dat u toch minstens gedeeltelijk verantwoordelijk bent , al ware het maar dat uw rijbewijs niet noodzakelijk geldig is voor die zwaardere vrachten. Kan naast boetes ook nog problemen geven met verzekering als er een ongeval is .
om nog maar te zwijgen van de juridische gevolgen . . .

zwaarder geladen = langere remweg

zwaarder geladen + regen + natte baan = extreem langere remweg

Reclame

Daelemans Johan
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 okt 2019 22:16

Wie betaald de boetes, of kan ik als chauffeur, die er Moet mee rijden, voor opdraaien, of wat zijn de gevolgen.
Alvast bedankt 👍

Jaren geleden een artikel gelezen dat toch even bij mezelf en de collega's de wenkbrauwen deed fronsen.
Het bedrijf waar ik met de vrachtwagen reed deed uitsluitend ADR klasse 7 (radioactief) vervoer, iets wat toch wel vrij serieus genomen werd
Tijdens urgenties werden de rij en rusttijden niet erg opgevolgd en zware boetes werden dan toch met de regelmaat van de klok door het bedrijf betaald.
Het artikel waarvan sprake wees de chauffeurs op het feit dat boetes die betaald worden door het bedrijf moesten beschouwd worden als extra inkomsten en deze inkomsten diende je dus ook op je belastingbrief te vermelden. Dus zelfs als je baas je sust met het betalen van de boetes, dan nog zit je met de gebakken peren. Nu, bij mijn weten vermelde niemand van de chauffeurs deze extra inkomsten op zijn belastingbrief en zolang er niemand over valt dan kom je er mee weg. Nu, als mijn baas me eigenlijk verplicht om met te zwaar beladen bestelwagens rond te rijden dan zou ik dat weigeren.
Je vraagt je dan onmiddellijk af, is dat dan geen werkweigering? Wel, ik vermoed dat je toch in een lastige situatie terecht komt. Voor zover men me toen heeft uitgelegd mag je als Belg niet naar de politie stappen om het probleem daar even uit de doeken te doen. In Frankrijk geeft men arbeiders/chauffeurs de raad om een brief op te stellen waarin ze verklaren dat in de gegeven omstandigheden niet in staat zijn om op een veilige manier hun job uit te voeren.
De reden wordt vermeld en op die wijze kan men je niet beschuldigen van werkweigering. Zo'n brief opstellen kon je in Frankrijk ook doen bij dwang om de rusttijden niet te volgen enz...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 okt 2019 22:37

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 08 okt 2019 18:18

Hallo, ik /wij rijden rond, in de firma met ferm overladen bestelwagens, tot 3500 kg gekeurd.
Maar zitten er toch heel wat over.
Wie betaald de boetes, of kan ik als chauffeur, die er Moet mee rijden, voor opdraaien, of wat zijn de gevolgen.
Bestuurder
Bedrijf
Wie de vrachtwagen belaadt, voor zover dat niet bestuurder of bedrijf is.

http://www.omnius.be/nl/42/publicaties/70/

En het stopt niet bij boetes als het echt mis gaat ...

Daelemans Johan
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 okt 2019 18:57

Interessant artikel in dit kader:

https://www.advocatenbureau-gevaco.be/n ... en-risico/
Zeer interessante link, een tekst die eigenlijk iedereen zou moeten lezen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”