Oplossing om een cursus te kunnen volgen in Belgie

guidockx
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Oplossing om een cursus te kunnen volgen in Belgie

#1 , 03 okt 2019 05:51

Ik ben gepencioneerde Belg wonende in Portugal, ik zou graag enkele hier uren bijverdienen als buschaufeur, er is veel vraag naar! Heb mijn rijbewijs D en D1, medisch goedgekeurd (onlangs), maar heb geen bijkomende opleiding Code95, Ik zie het niet zitten een opleiding te volgen in Portugal gezien ik de taal niet 100% domineer, zelf als ik mijn attest hier toch zou bekomen vrees voor onvoeldoende kennis en het niet verantwoord! Ik kan de opleiding volgen in België, heb info genomen bij Sintra West SBM, maar volgens hen zou ik een domicilie moeten hebben in België. Kan dit tijdelijk? of zou hier ook en andere opossing mogelijk zijn? tijdelijk 2de verblijf?Ik kan eventueel verblijven bij Familie, maar geen domicilie plaatsen, kan ook een kamer huren voor een maand.
Dank voor het nodige MVG Guido.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 03 okt 2019 12:32

Je kan niet van twee walletjes willen eten: belastingsvrij in Portugal wonen (wat je gegund is) en op kosten van de belgische belastingsbetaler opleidingen volgen in België.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 03 okt 2019 13:47

op kosten van de belgische belastingsbetaler opleidingen volgen in België.
Die opleidingen zijn betalend ...

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 03 okt 2019 14:14

Als u officieel in het buitenland woont, dient u ook daar een nieuw rijbewijs aan te vragen, aanpassingen te laten doorvoeren, vervangingen uitvoeren, ...

U kan enkel een Belgisch rijbewijs krijgen als u voldoet aan de bepalingen van Artikel 3 §1
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /624-t3hs1


Belgische wetgeving inzake bekwaamheidsattest voorziet dat

§ 4. De bestuurders vermeld in § 1 die hun gewone verblijfplaats hebben in België en die in België werken, moeten in België nascholing volgen voor het besturen van een voertuig van groep 2.

Aangezien deze Belgische regelgeving op basis EU regelgeving berust, is het vermoedelijk in Portugal net zo ...

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 04 okt 2019 21:07

op kosten van de belgische belastingsbetaler opleidingen volgen in België.
Die opleidingen zijn betalend ...
Inschrijvingsgeld dekt meestal maar een fractie van de kosten ....

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”