Snelheid na verkeersdrempel

JoG
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Snelheid na verkeersdrempel

#1 , 26 sep 2019 12:42

Hierbij even een theoretisch vraagje.

Mijn vraag is welke snelheid van toepassing is na een verkeersdrempel. We bevinden ons op een kleine rijbaan in de bebouwde kom en 50m voor de verkeersdrempel wordt deze aangegeven met de borden A14 + C43 (30Km/u). De opbouw is als volgt : bovenaan A14 , daaronder blauw bordje van ’50 m’ en daaronder het bord C43

Vlak voor de inrichting staat het bord F87 om de drempel aan te geven. Na de verkeersdrempel staan er geen borden meer en
de verkeersdrempel ligt ook niet aan een kruispunt. Mijn vraag is nu welke snelheid van toepassing is na de verkeersdrempel. Is dit 30Km/u of 50km/u ?

Zie ook :
https://www.google.be/maps/@51.2477127, ... bfov%3D100


Als ik op de site van de lokale politie kijk dan lees ik het volgende : “Een snelheidsbord is geldig tot en met het volgende kruispunt , of tot elk verkeersbord C43/zonebord, of tot een ander verkeersbord dat een snelheidsbeperking inhoudt.”

In de veronderstelling dat het bord F87 een snelheidsbeperking inhoudt zou ik nu veronderstellen dat na de drempel de basis regels van de bebouwde kom gelden … (=50 Km/u)

Maar als ik op wegcode.be kijk vind ik niet direct terug dat C43 opgegeven wordt door F87… (en dan is het 30km/u)

50 km/u lijkt me ook het meest logische omdat in het andere geval het verkeer dat wegrijdt van de drempel beperkt zou zijn tot 30 km/u terwijl het tegenliggend verkeer 50km/h mag rijden (tot vlak voor de verkeersdrempel).

Wie kan hier duidelijkheid rond verschaffen ?

Dank bij voorbaat,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 26 sep 2019 13:36

Wegcode Art. 68.3:
C43. Vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, of tot elk verkeersbord C43 met of zonder zonale geldigheid, of tot het verkeersbord dat het begin of het einde van een bebouwde kom, van een woonerf of erf, of van een voetgangerszone aanduidt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.
De wegcode lijkt me in dit geval specifieker en correcter dan de website van de lokale politie ... Mijns inziens heft de verkeersdrempel dan ook de snelheidsbeperking niet op.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 26 sep 2019 16:10

30 km/u
Je passeert niets dat de snelheidsbeperking dmv C43 opheft, geen C45 of C46

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /251-art68

C43. Vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, of tot elk verkeersbord C43 met of zonder zonale geldigheid, of tot het verkeersbord dat het begin of het einde van een bebouwde kom, van een woonerf of erf, of van een voetgangerszone aanduidt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.


De combinatie van verkeersborden (gevaarsbord + snelheidsbeperking) is echter onwettig in deze omstandigheid :

https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 64-hs2art9

9.9. Verkeersbord C43.

1° Dit verkeersbord mag niet gebruikt worden op plaatsen waar :

a) de bijzondere plaatsgesteldheid duidelijk een snelheidsvermindering oplegt;

b) waar een gevaarsbord kan gebruikt worden behalve wat betreft het gevaarsbord A23 wanneer het gevoegd is bij een verkeersbord F4a, gebeurlijk met veranderlijke informatie, conform het artikel 2.37 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en behalve wat betreft het gevaarsbord A51 wanneer het gevoegd is bij een verkeersbord F4a of zonale C43 met de vermelding 50 of zonale C43 met de vermelding 70


Om een rechtbank te vinden die een PV op basis van een onwettig geplaatst verkeersteken ongeldig verklaart, zal je waarschijnlijk wel buiten België moeten gaan zoeken ...

Reclame

JoG
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 sep 2019 17:18

OK , bedankt voor de info.
't is precies weer op zijn belgisch

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”