Rijden onder invloed

Juf008
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Rijden onder invloed

#1 , 15 sep 2019 18:38

Hi,

Ik ben een 39 jarige vrouw met blanco strafregister. Regio Antwerpen. Ben 's nachts tijdens het autorijden tegengehouden door de politie. Ze zagen me wat van de weg rijden en lieten me aan de kant gaan. Ze zeiden dat ze zagen dat ik iets uit mijn handtas haalde, maar vroegen ook of ik gedronken had. Heb gezegd van wel, geblazen : 1ste keer 0,75 mg/l AOL, tweede blaastest gaf 0,72 mg/l AOL. Rijbewijs ingetrokken voor 15 dagen.
Ik kan hier zeker verzachtende omstandigheden meegeven maar ik heb zelf een hekel aan alle excuses die gegeven worden voor dronken rijden, dus ik bespaar jullie ervan. Het had gewoon niet mogen gebeuren.
Heb de volgende dag naar de politie gebeld want ik wist niet goed waarvoor die 0,72 stond. Promille of AOL. Was dus wel degelijk AOL. Politie vertelde me dat er in mijn dossier een boete stond vermeld tussen 400 en 2000 EUR. Op internet lees ik bedragen tot 16.000 EUR. Verder is het me ook niet duidelijk in hoeverre mijn rijbewijs nogmaals zou worden ingetrokken. Moet ik naar de rechtbank? Wanneer dan precies? Ik zit er enorm mee in en mijn privésituatie laat nauwelijks toe om zonder wagen te functioneren.

Ik hoor graag jullie feedback,
Thanks

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 15 sep 2019 19:06

als u een onmiddellijke inning krijgt best deze te betalen, dan komt er zelf geen rechtbank aan te pas

indien u al naar de rechtbank zou moeten gaan, dan kan dat met gemak een paar maand tot een jaar duren, u kan zich altijd laten vertegenwoordigen door een advocaat die kan vragen om een eventueel rijverbod alleen in het weekend te laten plaatsvinden, maar dat is geen garantie dat u dat krijgt.

Juf008
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 sep 2019 19:34

Bedankt voor uw antwoord. Er was geen sprake van onmiddellijke inning jammer genoeg. Boetebepaling gebeurt door de rechtbank blijkbaar.

Reclame

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#4 , 15 sep 2019 19:42

Bedankt voor uw antwoord. Er was geen sprake van onmiddellijke inning jammer genoeg. Boetebepaling gebeurt door de rechtbank blijkbaar.
dat hangt af van het parket of u gedagvaard word of een minnelijke schikking krijgt, dat is niet aan de agent op de straat om te bepalen

als dit uw eerste overtreding is, is de kans groter dat u er vanaf komt met een minnelijke schikking

indien men toch overgaat tot dagvaarding zal het bedrag wel hoger uitvallen dan een gewone boete, maar wederom, als dat uw eerste keer is valt dat meestal mee

LeenW
Berichten: 12836

#5 , 15 sep 2019 19:53

Is de kans niet eerder groot op rechtbank bij 0,72 mg/l? Dit is toch echt wel veel?

Juf008
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 sep 2019 20:05

Zou overeenkomen met 1,6 - 1,7 promille.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#7 , 15 sep 2019 22:19

Is de kans niet eerder groot op rechtbank bij 0,72 mg/l? Dit is toch echt wel veel?
als ik mag afgaan van wat hier soms op het forum komt hangt dat soms af van regio tot regio en van parket tot parket . . . :oops:


daarom dat ik ook niet ga zeggen dat het met 100% zekerheid rechtbank word, maar die kans is inderdaad groter, maar het is helaas afwachten wat topic starter in de bus gaat krijgen

Meeboo
Berichten: 1488

#8 , 16 sep 2019 11:04

u heeft nog geluk. bij 0,78mg/l was het een verplicht alcoholslot

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 16 sep 2019 12:14

tweede blaastest gaf 0,72 mg/l AOL. Rijbewijs ingetrokken voor 15 dagen.
Dat is 1,66 promille
Meer dan 3x te veel, en zoals al gezegd, dicht in de buurt van (bijna) verplicht alcoholslot.

Op internet lees ik bedragen tot 16.000 EUR.
Dat is de maximumboete die voorzien is in de verkeerswet.
Wordt niet uitgesproken bij een eerste veroordeling - die zitten doorgaans tegen de ondergrens aan, 200€ x 8 (opdeciemen) of 1600€

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /460-t4hs5

Artikel 34 § 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;


Verder is het me ook niet duidelijk in hoeverre mijn rijbewijs nogmaals zou worden ingetrokken.
Hangt af van de rechter, maar het kan en is ook zeer waarschijnlijk gezien de graad van intoxicatie.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... -t4hs6afd1

Artikel 38
§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1, 49/1 of 62bis;

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar;

Moet ik naar de rechtbank?
Ja

U zit boven de 0,65 mg/L - dwz boven de (overigens veel te hoge) grens waar nog een minnelijke schikking voorgesteld kan worden door Parket.

Wanneer dan precies?
Dat zal u weten wanneer de dagvaarding binnenvalt
Kan weken, maanden, zelfs meer dan jaar duren.
Ik zit er enorm mee in en mijn privésituatie laat nauwelijks toe om zonder wagen te functioneren.
Daar had u wat eerder aan moeten denken ...

Het kan ook dat u onderworpen wordt aan herstelonderzoeken voor u opnieuw met de auto mag rijden

Artikel 38 § 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° een specifieke opleiding bepaald door de Koning.



U kan (bijkomend) ook een alcoholslot opgelegd krijgen

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /460-t4hs5

Artikel 37/1

§ 1. In geval van een veroordeling wegens overtreding van artikel 34, § 2, artikel 35 in geval van dronkenschap of van artikel 36, kan de rechter, indien hij geen definitief verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreekt of geen toepassing maakt van artikel 42, voor een periode van ten minste één jaar en ten hoogste drie jaar of levenslang, de geldigheid van het rijbewijs van de overtreder beperken tot alle motorvoertuigen die zijn uitgerust met een alcoholslot, op voorwaarde dat de overtreder als bestuurder voldoet aan de voorwaarden van het in artikel 61quinquies, § 3, bedoelde omkaderingsprogramma.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”