Boete omdat mijn reproductie nummerplaat niet aan de wagen was bevestigd

franksl
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Boete omdat mijn reproductie nummerplaat niet aan de wagen was bevestigd

#1 , 17 aug 2019 19:27

Hallo,

Vorige week boete binnen gekregen (116 euro) omdat mijn nummerplaat nog niet vast bevestigd was aan mijn oldtimer. De nummerplaat lag vooraan op het dashboard. Het is een oldtimer vanuit Amerika en er moest een houder geplaatst worden om daarop de nummerplaat te kunnen bevestigen. De wagen was juist ingeschreven, ik had mijn papieren op die dag ontvangen van het DIV en was op weg naar de garage op de nummerplaat te laten bevestigen. Werd niet tegenhouden door de politie en ook geen gezien. Is daar iets aan te doen? 116 euro vind ik een beetje veel, dit wordt aanzien als een zware overtreding...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 17 aug 2019 19:36

Men zal GEEN nummerplaat hebben gezien aan de voorkant van uw voertuig.

franksl
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 aug 2019 19:49

Waarschijnlijk niet, maar dit aanzien als een zware overtreding?? De officiële achteraan hebben ze wel gezien 😁

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 17 aug 2019 19:52

Als het enige argument is dat u het een zware boete vindt, zou ik geen rechtbank riskeren en gewoon betalen.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#5 , 17 aug 2019 20:52

zou topic starter niet beter afzijn met een verklaring van de garage dat hij een afspraak had om deze houder (en nummerplaat) te laten installeren en dat gelet op de bijzonderheid van het voertuig dit beter door iemand met kennis van zaken dient te gebeuren?

anders zou men iedereen die wacht op een herstelling en/of plaatsing van bv een buitenspiegel (na ongeval, vandalisme, . . . )kunnen verbaliseren wegens technisch niet in "orde"

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 17 aug 2019 21:10

Anderzijds zal iedereen ook wel een garagist kennen die even iets op papier wil zetten.

franksl
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 aug 2019 21:30

Ik had mijn officiële plaat op de dag van de 'overtreding' ontvangen, dit zou eigenlijk al voldoende bewijs moeten zijn. Hadden ze mij tegengehouden en een verwittiging gegeven, denk dat dit meer op zijn plaats was geweest. Alles moet tegenwoordig geld opbrengen.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#8 , 17 aug 2019 22:05

Anderzijds zal iedereen ook wel een garagist kennen die even iets op papier wil zetten.
ja ok,

maar buiten de wagen naar de garage laten slepen, moet men toch de kans krijgen om zich in regel te stellen en op zijn minst van de woning naar de garage te laten rijden.

wat dan als men slachtoffer word van vandalisme aan de wagen, men trekt de nummerplaat er af als deze thuis staat geparkeerd en men rijd naar de garage voor een herstelling . . .

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 18 aug 2019 16:23

Vorige week boete binnen gekregen (116 euro) omdat mijn nummerplaat nog niet vast bevestigd was aan mijn oldtimer.
Wat staat er precies in de vaststellingen

Op basis van welk artikel werd er geverbaliseerd

franksl
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 aug 2019 22:10

KB 20.07.2001 art 29 al.3 overtreding van 2-de graad

Franciscus
Berichten: 38596

#11 , 18 aug 2019 22:19

b) In het koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen:
1° Een voertuig in het verkeer te hebben gebracht dat niet is ingeschreven of dat niet de kentekenplaat draagt die bij de inschrijving werd toegekend; 2
Is een 2de graad overtreding.

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... n/148-art2

A. BOETETARIEVEN (behalve snelheidsovertredingen)
Aard overtreding Gemeentelijke administratieve sanctie Onmiddellijke inning Minnelijke schikking Rechtbank Verval recht tot sturen
- Eerste graad € 58 € 58 € 85 € 80 tot € 2000 Neen
- Tweede graad € 116 € 116 € 160 € 160 tot € 2000 Facultatief
- Derde graad - € 174 € 235 € 240 tot € 4000 Facultatief
- Vierde graad - € 473 * - € 320 tot € 4000 8 dagen tot 5 jaar **

wingman
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#12 , 19 aug 2019 00:32

Ik werd een paar maand terug "gespot" met mijn voertuig op een kruising door een ijverige inspecteur. Heeft mij niet staande gehouden (ik kan mij de combi nog herinneren en er was mogelijkheid om mij staande te houden gezien het trage verkeer - samenkomst te Halle).
Het betreft een US voertuig met een neus welke bijna volledig wordt ingenomen door koelradiatoren. Daar hang je dus niet zomaar een grote nummerplaat tegen. Ik heb dus geopteerd voor een erkende nummerplaat voor een moto. Deze past nog net op de bumper zonder de koeling tegen te werken. Met deze configuratie ging ik dan ook ongeveer twee jaar geleden naar de lokale politie met de vraag of dit voor hen OK was. Geen probleem, kon perfect. Nu kreeg ik vanuit Halle toch een boete voor deze reproductie. Gezien mijn achterste nrplaat een gewoon formaat is dient de voorste hetzelfde formaat te hebben. Ik ging met deze boete terug naar het lokaal politiekantoor om verhaal te halen. Mijn bezoek van een paar jaar geleden werd nergens genoteerd dus daar was ik niets mee. 2 van de 4 aanwezige inspecteurs vertelden mij letterlijk dat ik te maken had met een jaloerse inspecteur welke de wet letterlijk toepaste. De nrplaat was inderdaad niet conform maar in hun ogen de beste oplossing gezien de neus van het voertuig. De andere twee agenten hielden zich letterlijk aan wat de wet voorschrijft. Er werd mij aangeraden bezwaar in te dienen. Ik wacht nog steeds op antwoord....
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

franksl
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 aug 2019 10:12

Alles draait nu om geld, vroeger werd je voor zo'n zaken tegengehouden en kreeg je een verwittiging en moest je de.wagen binnen de x dagen gaan tonen.... Waar is de tijd?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 23 aug 2019 19:36

KB 20.07.2001 art 29 al.3 overtreding van 2-de graad
De kentekenplaat en haar reproductie worden stevig aan het voertuig vastgemaakt. :?:

Eigenlijk is dat niet vastgesteld als je niet tegengehouden bent ... :idea:


Probleem om daar iets mee te doen, is dat je andere voorwaarden ivm plaatsing vd nummerplaat meer dan waarschijnlijk evenmin nageleefd hebt ,
zoals de nagenoeg vertikale plaatsing van de nummerplaat,
leesbaarheid vanop 30m,
het niet "overdekken" ervan (dmv de voorruit, die tekst is bewust vaag gemaakt)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”