Weigeren medische rijgeschiktheid voor medicatie methadon of toch aanwezig zijn

30jarige
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Weigeren medische rijgeschiktheid voor medicatie methadon of toch aanwezig zijn

#1 , 07 aug 2019 21:07

Beste leden,
Vorig jaar ben ik opiaten beginnen roken maar heb me vrij snel vrijwillig laten opnemen.
Kort na de opname is er nog eens herval geweest en enkele dagen later had ik een verkeerscontrole. De speekseltest toonde cocaïne aan. Ik heb toen uitgelegd dat ik met dat product nog niet in aanraking ben gekomen maar wel medicatie nam en ze mijn bloed mochten nakijken . De uitslag van het bloedonderzoek gaf 10 keer meer aan als de toegelaten waarde. Door de terugval weet ik niet 100 percent zeker of dit volledig aan de medicatie lag.

Momenteel ben ik wel vrij goed bezig maar voor de zekerheid heb ik toch raad gevraagd en kreeg het advies beter niet in te gaan op de uitnodiging voor rijgeschiktheid.

Kunnen ze op basis van de medicatie methadon 65mg oordelen dat ik voorlopig niet rijgeschikt ben?
Op de psychologische testen ben ik ook niet voorbereid, enkel de vragen of ik in het verleden problemen gehad heb met verslaving en of mijn omgeving hier onder geleden heeft probeer ik een antwoord op te vinden om hier nee op te kunnen zeggen, Mn probleem was in het verleden dat ik soms te eerlijk was en achteraf bekeken toch beter niet alles verteld zou hebben . Dus vragen ontwijken is niet mijn sterkste kant.

Voorlopig heb ik wel mijn verzekering bevroren en auto aan de kant gezet want ik besef wel als ik een accident ofzo zou veroorzaken de gevolgen misschien niet te overzien zijn, ookal is het zuiver medicatie .
Wel heb ik geen zin om nu voor het komende jaar rijongeschikt bevonden te worden en dan nog eens een jaar te moeten wachten op een rechtzaak en dan nog eens gestraft te worden terwijl ik over 6tal maand volledig afgebouwd ben van die medicatie .
Daarom lijkt het mij beter niet in te gaan op die uitnodiging en de komende maanden zelf testen te laten uitvoeren die aantonen dat ik goed bezig ben, voor een advocaat is dit zowiso het beste maar zou toch graag nog eens de mening van iemand anders horen .

Als ze mijn bloed nemen of laten plassen gaan ze enkel de methadon zien , alsze een stuk van mijn haar knippen kunnen ze wel nog sporen terug vinden van heroïne en thc (die mij op dat moment geholpen heeft niet te hervallen) maar heb geen idee ofze zover gaan in het ziekenhuis?
Als ik wel zou gaan en ik zou toch slagen voor de testen kan ik misschien een rechtzaak vermijden ?

Alvast bedankt voor het lezen van dit onderwerp en eventueel mij meer info kunnen mee te delen.

Met vriendelijke groeten,
30 jarige

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 08 aug 2019 15:54

Kunnen ze op basis van de medicatie methadon 65mg oordelen dat ik voorlopig niet rijgeschikt ben?
Ja
Ook methadon is psychoactief én verslavend.
Methadon vervangt de éne verslaving door een andere - die dan makkelijker af te bouwen is.


Moet u de rijgeschiktheidstest verplicht ondergaan :?:
Waarom bent u daarvoor uitgenodigd ?
Indien verplicht kan u dit niet weigeren ...

Indien het een herstelonderzoek is, nodig om uw rijbewijs terug te kunnen krijgen na verval van het recht op sturen, doet u dat pas wanneer u terug OK bent.
Maar u zegt dat de rechtszaak nog moet komen ...

Als ze mijn bloed nemen of laten plassen gaan ze enkel de methadon zien , alsze een stuk van mijn haar knippen kunnen ze wel nog sporen terug vinden van heroïne en thc (die mij op dat moment geholpen heeft niet te hervallen) maar heb geen idee ofze zover gaan in het ziekenhuis?
Dat kan allemaal ...

30jarige
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 aug 2019 17:25

De uitnodiging voor medisch onderzoek is op bevel van procureur des konings om langs te gaan bij spoed (volgens advocaat is dit niet verplicht ) maar verder heb ik nog geen brief gehad om voor te komen

Bij de bloedtest zagen ze dat ik geen cocaïne gebruik maar was dus wel positief op opiaten, aangezien ik de periode daarvoor soms nog een terugval had ben ik niet 100 percent zeker of de positieve uitslag door de medicatie methadon komt, maar ik denk het wel.

Ik dacht dat het medisch onderzoek was om aan te tonen dat ik enkel nog de medicatie methadon neem en dus geen opiaten meer rook, waardoor ik misschien een rechtzaak kan vermijden als ik een goede beoordeling zou krijgen qua rijgeschiktheid . Niet gaan zal de zaak ook niet ten goede komen maar wel gaan is dan misschien nog slechter..

Een advocaat vertelde mij dat ik beter zelf testen laat uitvoeren bij mijn dokter voor een langere periode, de zaak laat voorkomen voor het gerecht en daar de rechter overtuig van mijn goede bedoelingen i.p.v. nu in te gaan op die uitnodiging voor rijgeschiktheid .

Zelf was ik meer geneigd om toch te gaan naar dat onderzoek en het advies van de advocaat niet op te volgen omdat een rechtzaak voor de advocaat vanzelfsprekend steeds beter is.
Indien ze mij ongeschikt verklaren gaat die periode ook niet af van de straf en kunnen ze nadien nog eens een rijverbod opleggen vertelde hij me

Maar aangezien ik niet zeker weet op die manier een rechtzaak te kunnen vermijden en denk een negatieve beoordeling te krijgen voor het nemen van enkel medicatie laat ik misschien beter de auto de komende maanden aan de kant staan, afbouwen met methadon, komende maanden testen te laten uitvoeren bij mijn eigen dokter en dan de zaak laten voor te komen bij het gerecht.

Dit lijkt mij misschien de beste verdediging voor Mn fouten in het verleden. Maar omdat raad van andere nooit kwaad kan stelde ik hier nog eens de vraag om zeker te zijn dat ik beter niet ga.
Dankje voor de reactie

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 08 aug 2019 19:41

De uitnodiging voor medisch onderzoek is op bevel van procureur des konings om langs te gaan bij spoed (volgens advocaat is dit niet verplicht )
Hoe staat het geformuleerd in die brief :?:
Uitnodiging of bevel ... niet meteen hetzelfde.
maar verder heb ik nog geen brief gehad om voor te komen
Dat kan nog wel even duren.
Bij de bloedtest zagen ze dat ik geen cocaïne gebruik maar was dus wel positief op opiaten, aangezien ik de periode daarvoor soms nog een terugval had ben ik niet 100 percent zeker of de positieve uitslag door de medicatie methadon komt, maar ik denk het wel.
ALs u nu een uitslag hebt die enkel door methadon kan komen , kan dat ook de vorige bloeduitslag verklaren.
Zélfs als dat betekent dat u eigenlijk rij-ongeschikt bent ...
Ik dacht dat het medisch onderzoek was om aan te tonen dat ik enkel nog de medicatie methadon neem en dus geen opiaten meer rook, waardoor ik misschien een rechtzaak kan vermijden als ik een goede beoordeling zou krijgen qua rijgeschiktheid .
Als de PDK / Parket voorstelt om een rijgeschiktheidstest te doen, en u gaat daar niet op in, dan gaat dat uw positie nadien ook niet meteen verbeteren ...


Anderzijds:
Lees dit even
https://www.pauwelsadvocaten.eu/just-a- ... -rechtbank

Dat is waar je advocaat waarschijnlijk op doelt:
Gans deze procedure is éénzijdig, er is geen juridisch verweer tegen.

Parket kan je nu niet dwingen je rijbewijs in te leveren, of de test te ondergaan - daar is normaal immers een vonnis voor nodig.

Maar Parket kan je wél vervolgen als je wel de tests doet, rijONgeschikt blijkt, maar je rijbewijs vervolgens niet inlevert ...
dwz terwijl je weet dat je rij-ongeschikt bent.


Dus, als je de test doet, en de uitslag is rijONgeschikt, dan moet je er ook de gevolgen van dragen.
Rijbewijs inleveren
En pas terugkrijgen na medisch rijgeschiktheidsattest ...
Mogelijk zonder dat het ooit langs rechtbank passeert.
Maar dat weet je dus nooit.


Of je de test doet of niet, zou ik er zeker ook voor zorgen dat Parket wéét dat je je laten opnemen hebt / in behandeling bent
Wéét dat je je auto aan de kant gezet hebt - goede zet trouwens.

Als de behandeling nog 1/2 jaar is, kan je ev. ook, nummerplaat terugsturen, en nadien nieuwe aanvragen
(op dezelfde naam herinschrijven = geen BIV) , intussen spaar je verkeersbelasting uit die per maand verrekend wordt.
Als je dat doet of misschien al gedaan hebt :arrow: zorg dat Parket het weet.

Wat ze daar willen, is mensen met een verslaving van de baan hebben ...

Een advocaat vertelde mij dat ik beter zelf testen laat uitvoeren bij mijn dokter voor een langere periode,
Je bent in behandeling bij een arts, ik zou denken dat je arts je laat testen tegen einde vd behandeling, en mogelijk ook tussentijds om behandeling op te volgen :?:
Methadon + andere drugs is immers verhoogd risico ...
de zaak laat voorkomen voor het gerecht en daar de rechter overtuig van mijn goede bedoelingen i.p.v. nu in te gaan op die uitnodiging voor rijgeschiktheid .
De vraag is wanneer je je goede bedoelingen laat zien ...

Op vraag , zonder dat het afgedwongen kan worden :?:
Of wanneer je ertoe gedwongen wordt door een vonnis ... :?:
Indien ze mij ongeschikt verklaren gaat die periode ook niet af van de straf en kunnen ze nadien nog eens een rijverbod opleggen vertelde hij me
Dat is zo.

Maar de tests wel doen kan misschien dan weer de lengte van een verval van het recht tot sturen beperken.
Of herstelonderzoeken vermijden, als je vooraf al aantoonbaar clean bent.
Of als je sneller voor de rechter staat, dat herstelonderzoek beperken tot de medische kant om aan te tonen dat je clean bent.
Maar aangezien ik niet zeker weet op die manier een rechtzaak te kunnen vermijden
Dat weet je nooit zeker ...

laat ik misschien beter de auto de komende maanden aan de kant staan, afbouwen met methadon, komende maanden testen te laten uitvoeren bij mijn eigen dokter en dan de zaak laten voor te komen bij het gerecht.
Als het voor gerecht komt, zorg je dat je het buiten gebruik zetten van de auto (verzekering, eventueel schrappen nr-plaat), volgen van behandeling (briefje vd dokter ) ook kan aantonen ...

Dat je zelf al de nodige stappen gezet hebt, ipv verder te doen en te wachten op een veroordeling, geeft je voor de rechtbank iig een betere uitgangs positie om enige gunst te vragen (mildere straf, beperking rijverval in tijd, beperking herstelonderzoeken, ...)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”