Pertinente wildparkeerder (combo privé/openbare weg)

G. VanMnErf
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Pertinente wildparkeerder (combo privé/openbare weg)

#1 , 06 aug 2019 23:41

Dag beste lezertjes! :wink:
't is nogal nen boterham, zenne!

Vorig jaar heb ik een appartement gekocht in de buurt van een voetbalstadium.
Gelukkig was bij dit appartement een garage (straatkant) met oprit bij, dus zag ik geen problemen in de ligging.
(Het geluid is mij niet van belang, ik ben een avondmens in het bezit van een koptelefoon)
Echter is er, ongeweten door de vorige eigenares, een probleem van wildparkeren.

De situatie is als volgt:
Aan de straatzijde van het gebouw zijn 4 garages, allen met oprit op privéterrein (gedeelde grond)
De garages zijn relatief breed, met binnenin ~35cm aan weerszijde van de poort nog ruimte. Van buiten gezien is dit eerder richting 50-60cm.
Ik bezit daarvan de meest rechtse garage.
De opritten zijn langer aan de linkerzijde, op zo'n wijze dat een grote wagen maar net op mijn oprit past.
Naast mijn oprit is er een beklinkerd pad langs de zijkant van niet meer dan een meter breed, die tot de voordeur (enige ingang) leid.
Er is ook circa 2m aan extra gras voorzien aan de perceelrand, echter is dit niet bepaald een stevige ondergrond.

Bij voetbalmatchen staat er dan ook regelmatig iemand geparkeerd op de 'wandelweg' naar onze voordeur, juist zo zodat ik uit mijn garage zou kunnen, en de politie dus niet zou kunnen overgaan tot takelen onder hoogdringendheid. Meer wel dan niet is dit dezelfde persoon, die al herhaaldelijk door mijn buren zowel aangesproken is geweest alsook briefjes onder zijn ruit heeft gekregen. De laatste keren was hij zelfs verbaal 'bruut' (sic) tegen een oudere dame in het gebouw en parkeert hij zich bij volgende match mooi terug. Probleem is bij deze persoon vooral dat vanwege de grootte van zijn wagen hij licht schuin moet parkeren, zodat er geen doorgang meer is van onze oprit tot de wandelweg (men moet via de openbare trottoir rond) alsook de doorgang voor minder mobielen bemoeilijkt wordt. Een rolstoelgebruiker zou in meeste gevallen over ons gras moeten rijden, hetgeen na een regenbui niet altijd stevige ondergrond genoemd kan worden. Ook voor hulpdiensten (enige ingang, wat als diezelfde oudere buur bij een val thuis medische hulp nodig heeft?) is de doorgang beperkt.

In het verleden was voor mij persoonlijk het probleem enigszins beperkt, gezien ik enkel een wagen had en als ik terug thuis kwam nog op mijn eigen oprit kon parkeren. (liefst zo dicht mogelijk naast meneer zijn portier, kwestie van de ongemakken van de wereld te delen)
Echter heb ik onlangs een motorfiets (125cc) gekocht, die ik nu in mijn garage wegzet, en is mijn wagen tijdelijk uitgeleend aan mijn moeder.
Het origineel idee was om vanaf de winter, wanneer ik deze wagen terug krijg, die op de straat te laten staan voor de oprit, zodat ik 's ochtends nog altijd kan kiezen tussen motor of auto. Als ik mijn wagen op de privé oprit parkeer, moet ik deze namelijk daarna terug verplaatsen om de motor uit te kunnen rijden.

Hier komt echter het probleem:
Tijdens de week kan ik mooi mijn wagen voor mijn oprit parkeren, nummerplaat op de poort zoals wegcode voorschrijft (Art. 25.1 3° zei Google)
Maar als ik van bvb. familiefeest zou thuiskomen tijdens een voetbalmatch, zit ik met een probleem.
Ofwel parkeer ik weeral tot vlak naast de onbekende zijn wagen, maar dan moet ik 's ochtends 2 minuten vroeger opstaan om deze terug verzetten en ik ben geen ochtendmens, noch vind ik het correct dat een wildvreemde mij ongemakken aandoet zodat hij zelf niet te ver moet wandelen.
Ofwel parkeer ik hem zoals ik tijdens de week doe, maar dan zou de foutparkeerder er moeilijk tot niet uit kunnen manoeuvreren.
Wat zijn de mogelijke gevolgen als ik dit toch doe? Ik vindt in het parkeerverbod voor de openbare weg niet echt duidelijk (Art 25.1 5° is niet van toepassing, want hij staat niet op een parkeerplaats, denk ik dan) maar zou toch niet willen dat een agent toch plots besluit zonder contact op te nemen mij te laten takelen.


Natuurlijk ben ik al bij vrienden en familie ten rade gegaan hoe ik deze hardleerse persoon bijschool, met véél reacties tot gevolg.
Een bloemlezing;
  • Niks aan te doen, als't u ni zint, verhuizen!! (Nee danku, buiten die 20x per jaar woon ik hier wel graag)
  • Mooi naast zijn chauffeursdeur parkeren, als je zelf op privé staat, kan hij niks doen! En elke keer foto nemen voor als hij krassen maakt!
  • Elke keer politie bellen, die geraken dat ook beu! (Voor de liefhebbers; Art 87 8° van het veldwetboek zou hier van toepassing zijn)
  • Briefje onder voorruit, of met lippenstift erop schrijven, of zelfs brief met vaseline ertegen plakken! (Vaseline dan op passagierskant, zodat voertuig rijvaardig blijft)
  • Ford Genk is er jaren '90 in geslaagd wielklemmen te plaatsen, 'even' syndicus/AV van bewoners laten stemmen op regelgeving en investeren? Zie ook parkings Carrefour, Colruyt, Makro,...
  • Koop u wat stickers van <rivaliserende voetbalclub> en geef ze gratis weg, plaatsing inbegrepen!
  • Die stinkend Zweedse vis in zijn luchtfilter kappen, daar heeft hij nog weken genot van!
  • Banden tot 1-1.5 bar plat, dan gaan ze pas stuk bij de eerste vluchtheuvel, controle is de verantwoordelijkheid van de bestuurder!
  • 'per ongeluk' morsen met remvloeistof. Je mag toch onderhoud op uw moto uitvoeren op uw oprit, zeker?
  • Hoe ziet uw sleutelbos eruit?
Zoals je ziet lopen de reacties wat uiteen, maar een ding viel wel op; het is niet altijd duidelijk wat mag of niet op privé. Stel dat ik een waarschuwing onder zijn ruitenwisser steek omtrent onderhoud van motorfiets met spatrisico etc., geldt dat dan ook?
Uit het wilde bos wetteksten versta ik persoonlijk dat ik wel recht heb de politie te bellen voor PV (als ze al tijd hebben om te komen), als de patrouille dan toch langs komt mij dan wel elke keer buiten kenbaar hoor te maken voor klacht tegen onbekenden (zie eerder vermelde overtreding) en hen desnoods wijs op de verplichting dit over te dragen aan het parket, hopende dat die dan tot effectieve strafuitspraak overgaan.
Klopt dat bovenstaande? En hoe zit dat dan met die algemene voorwaarden, of met die 'als u hier parkeert, mag ik ...' briefjes, wat zegt de wet en wat is grijze zone? Hier vindt ik echt niets over terug!

PS: Uit eerder gedrag maak ik (persoonlijk) op dat de 'vaste klant' rekent op de traagheid van het systeem. Om iemand privé te laten takelen zou ik namelijk eerst een patrouille een PV moeten laten opstellen, dan een gerechtsdeurwaarder laten afkomen om die dan te laten toezien op de takeling. Dit allemaal op een zaterdag/zondag avond binnen de duur van een voetbalwedstrijd. Tegen dan komt meneer natuurlijk mooi aangewandeld, 'verontschuldigt' hij zich en rijdt weg. Ik heb wel eens spontaan moeten lachen toen ik de ochtend na een wedstrijd dezelfde wagen kilometer verder op een hoofdweg langs de zijkant zag staan, uit ervaring weet ik namelijk dat dit een geliefde plek is voor alcoholcontroles! :lol: Dit alles samen genomen zou ik zijn gedrag eerder omschrijven als arrogant en 'voor mij gelden de regels niet', dus ben ik niet van mening dat een tolerante houding gerespecteerd zou worden. Ik ben dan ook, hoe cru het ook mag wezen, eerder op zoek naar het wettelijke 'wegpesten' van deze wildparkeerder dan naar een gewogen oplossing te zoeken. Van alle overtredingen is deze enkele wagen vrijwel de helft van de tijd de schuldige. Van onwetendheid is hier dus zeker geen sprake!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 aug 2019 09:23

Veel te lange tekst met veel te veel nutteloze informatie.
Vat dat nu een compact samen met enkel de echt nuttige info, en dan zal je sneller een antwoord ontvangen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 07 aug 2019 10:45

Parkeer voor uw oprit en wat meer naar de kant van waar de wildparkeerder staat zodat die er niet opgeraakt

Of parkeer er zelf als het privé is ...

Streetview linkje ?

Reclame

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 aug 2019 15:35

Kan er geen vast obstakel (een paaltje, grote bloembak, omegabeugel,...) geplaatst worden, op de plek van de wildparkeerder? Dit lijkt mij de oplossing die tot het minste conflict kan leiden

G. VanMnErf
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 aug 2019 22:25

@mava105:
Wildparkeerder (~10x per jaar) parkeert op privé terrein, net niet voor garagepoort.
Ik zou liefst op de openbare weg staan voor mijn oprit staan, maar dan sluit ik hem waarschijnlijk in als hij parkeert terwijl ik weg ben. Politie aanspreken helpt niet, ze hebben vrijwel geen tijd tijdens de match, daarna is hij weg en is bezoek nutteloos.
Heb echter geen zin zelf in overtreding te zijn en geslepen te worden, maar wettekst is onduidelijk daarin.
Indien mogelijk, graag ook tips om deze persoon aan te leren niet meer daar te parkeren, aanspreken/briefjes hebben tot nu toe geen effect, gedrag vertoont weinig tekenen van respect tov bewoners.

@Inazuma/Likes:
Probleem stelt zich vooral voor als ik terug thuis kom op een vrijdag/zaterdag avond.
View in kwestie: https://www.google.be/maps/@51.2315096, ... 312!8i6656
Die bloembak daar rechts heb ik al 2 maal verzet, staat steeds weer terug waar hij nu staat.
2de garage van rechts is zelf een fan, dus daar staat vaak 2 autos op de oprit + 1 in de straat, andere zijde is openbare weg, daar staat ook altijd iemand, kan dus niet veel opschuiven.
Ankers voor een opklappoort zijn aanwezig, heb echter de poort zelf niet meer.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 08 aug 2019 15:31

Wildparkeerder (~10x per jaar) parkeert op privé terrein,
Politie treedt enkel op op openbare weg.

Die bloembak daar rechts heb ik al 2 maal verzet, staat steeds weer terug waar hij nu staat.
Zet 'm vast ..
Ankers voor een opklappoort zijn aanwezig, heb echter de poort zelf niet meer.
daar kan men nog naast ...


Informeer eens bij VME of je er een paar paaltjes mag zetten , in de stijl zoals er links ook staan, of verzet die van links (naast de haag, niet veel zin toch ?) naar rechts

Tactisch opgesteld heeft niemand er last van behalve jij zelf een beetje, maar er kan niet meer geparkeerd worden
Wel niet doorverbinden tot de muur, zoals links, want dan moet iedereen rondlopen, gaan ze niet willen.

G. VanMnErf
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 aug 2019 21:42

Wildparkeerder (~10x per jaar) parkeert op privé terrein,
Politie treedt enkel op op openbare weg.
Vandaar de vraag hoe het zit zou ik op de weg (achter hem) parkeren.
Daarbij zou ik zelf op openbare weg staan en de onbekende op privé weg, die combo vindt ik weinig info over terug.
Sta ik dan in overtreding als hij er niet niet meer uit zou kunnen?
Enige van parkeerverbod dat ik enigszins van toepassing zie is het verbod om om voor een oprij te staan als je plaat er niet hangt. (Art 25.1 3° van de wegcode) De mijne hangt, dus zou dit niet van toepassing zijn. Van iemand op het werk gehoord dat de andere persoon het 'recht op het betreden van de openbare weg' heeft, maar niet alleen vindt ik dit niet terug, als dat zo is betreft het toch personen en niet voertuigen?

Die bloembak daar rechts heb ik al 2 maal verzet, staat steeds weer terug waar hij nu staat.
Zet 'm vast ..
Ankers voor een opklappoort zijn aanwezig, heb echter de poort zelf niet meer.
daar kan men nog naast ...


Informeer eens bij VME of je er een paar paaltjes mag zetten , in de stijl zoals er links ook staan, of verzet die van links (naast de haag, niet veel zin toch ?) naar rechts

Tactisch opgesteld heeft niemand er last van behalve jij zelf een beetje, maar er kan niet meer geparkeerd worden
Wel niet doorverbinden tot de muur, zoals links, want dan moet iedereen rondlopen, gaan ze niet willen.
De appartementen langs die helft van het gebouw (mijn inclusief) hebben enkel een dubbel raam langs die zijde, dus doorgang voor een liftwagen voor verhuis etc. is nodig. Daarom dat dit poortje daar staat en heb maar 1 verhuurder in het gebouw nodig om dit te blokkeren, dus reken er op dit moment niet op.
Gezien dit de enige ingang is, zou het helpen als we dit in onze AV verklaren als doorgang voor nooddiensten?
Of maakt dat in het geval van wildparkeerders (praktisch) niets uit?

G. VanMnErf
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 aug 2019 22:20

Ondertussen 1ste antwoord al gevonden:

Art 25.1 1° ... waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen;
Had hier blijkbaar over gelezen. Als ik dit goed versta, zou ik dus niet voor mijn eigen oprit meer mogen parkeren als iemand anders zich eerst illegaal wegzet. Dus enige wat ik kan doen is toch op eigen grond staan, politie bellen voor een PV en hopen dat ze op tijd zijn, zodat ze dit aan parket doorgeven voor een beboeting, correct?


Een alternatief lijkt me dan op een AV vragen de zwaardere bak links van mij mee te gebruiken als afscheiding opritten/wandelweg (met uitzondering verhuis etc.) en zo op z'n minst een extra last voor wildparkeerders aan te brengen. Met een mooi plannetje zodat er een duidelijke wandelweg is voor naar de voordeur lijkt me dit nog haalbaar gestemd te krijgen. ls de AV de specifieke plaats van die bakken dan goedkeurd, is het verplaatsen daarvan door vreemden dan vandalisme? Kwestie van extra barrière te creëren voor het wildparkeren en in extremis de politie genoeg voer voor een PV te geven.

eylis
Berichten: 8836

#9 , 08 aug 2019 23:26

W8 eens even: begrijp ik dat je je zou parkeren op de openbare weg en de wilparkeerder aldus insluiten omdat hij op jullie privéruimte (die hoort bij de appartementen) geparkeerd staat? Voor zover ik dat weet, mag jij daar staan en moet je je strikt genomen helemaal niet aantrekken van een wilparkeerder die zijn auto op een privégrond achterlaat. Zo is het toch? De politie zal hij niet contacteren omdat hij daar niet eens mag staan. Als je een appartementsbewoner zou hinderen op die manier is dat denk ik een andere zaak.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 09 aug 2019 09:16

Als dan ook nog uw eigen nummerplaat op de poort hangt, kan je bewijzen dat je daar een garage hebt, en zal de politie je zeker niet verbaliseren.
Ik zie dat er op geen enkel poort een nummerplaat hangt (kan natuurlijk al een ouder beeld zijn). Spreek af met uw buren dat de 4 bewoners dat doen, dan is er ruim plaats om in en uit te rijden voor alle bewoners.

BloodNight
Berichten: 621

#11 , 09 aug 2019 09:59

Bordje plaatsen waarop duidelijk staat privé alsook artikel van veldwetboek. Foto nemen als hij er staat en klem erop.
Minste kans op schade.

Oude Belg
Berichten: 3192

#12 , 09 aug 2019 10:04

Inderdaad veldwetboek.
Zie ook : viewtopic.php?t=19414
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 11 aug 2019 13:40

W8 eens even: begrijp ik dat je je zou parkeren op de openbare weg en de wilparkeerder aldus insluiten omdat hij op jullie privéruimte (die hoort bij de appartementen) geparkeerd staat? Voor zover ik dat weet, mag jij daar staan en moet je je strikt genomen helemaal niet aantrekken van een wilparkeerder die zijn auto op een privégrond achterlaat. Zo is het toch?
Neen, zo is het niet :!:

Vraagsteller had zelf al een goed artikel uit wegcode aangehaald ...

Parkeerverbod

Art 25.1 1° ... waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen;

en er is ook nog, en zeer specifiek:

Art 25.1.5° op elke plaats waar het voertuig de toegang tot buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaatsen zou verhinderen;

Er is nérgens bepaald dat die parkeerplaatsen tot de openbare weg moeten behoren.
Buiten de rijbaan volstaat ...

Aangezien er nergens wettelijk bepaald is wat een parkeerplaats is ... is dat elke plaats waar feitelijk een auto geparkeerd staat.

eylis
Berichten: 8836

#14 , 11 aug 2019 18:29

@Inazuma, ik snapte de tekst wel, maar wat mij niet duidelijk is, is dat er ook uitgegaan mag worden van het feit dat de wildparkeerder dus ook op plaatsen waar hij niet mag staan, ook uitweg kan eisen. Dat lijkt me ietwat vreemd. Om een voorbeeld te geven: ik heb een privéstrook voor mijn woning waar ik mijn eigen auto soms zet. Daarnaast aan de straatkant ligt de openbare parkeerstrook. De buurtagent heeft me er toch al op gewezen dat als de openbare verkeerstrook volgeparkeerd staat en ik niet weg kan, het mijn probleem is. Dat er op dat privéstrookje dus iemand staat is niet het probleem van de parkeerstrookparkeerders, maar wel van de wildparkeerder. Btw: de strook voor de woning is géén tuin, het is een soort van privé parkeerstrook.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 11 aug 2019 19:39

@Inazuma, ik snapte de tekst wel, maar wat mij niet duidelijk is, is dat er ook uitgegaan mag worden van het feit dat de wildparkeerder dus ook op plaatsen waar hij niet mag staan, ook uitweg kan eisen. Dat lijkt me ietwat vreemd.
Neen, dat is het niet.

Als iets herkenbaar is als aangelegde parkeerplaats -als het verhard is, er een auto geparkeerd staat, wordt het dat dus want er zijn eigenlijk helemaal geen vormvereisten aan verbonden- geldt er parkeerverbod als u daardoor dit voertuig vastzet.

Om een voorbeeld te geven: ik heb een privéstrook voor mijn woning waar ik mijn eigen auto soms zet. Daarnaast aan de straatkant ligt de openbare parkeerstrook. De buurtagent heeft me er toch al op gewezen dat als de openbare verkeerstrook volgeparkeerd staat en ik niet weg kan, het mijn probleem is.
Uw wijkagent heeft dan een probleem:
Dat hij of zij de wegcode niet kent ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”