Verjaring overtreding 3de graad

JD
Topic Starter
Berichten: 41

Verjaring overtreding 3de graad

#1 , 01 jul 2008 20:18

Geachte,

Op 22/09/2007 heb ik een inbreuk begaan, waarbij ik door het rood licht gereden ben. Op 01/10/2007 werd ik door middel van een PV op de hoogte gebracht van dit feit. De volgende maanden gebeurde er niets totdat ik op 13/05/2008 een dagvaarding ontving van de gerechtdeurwaarder. De pro justitia van de procureur des konings was blijkbaar opgemaakt op 22/04/2008, maar daar had ik nog geen weet van daar de deurwaarder mij dit nog niet ter kennis gebracht had. Nu vroeg ik mij af of art. 21 W. Strafvordering hierop van toepassing is zodat de verjaringtermijn van 6 maanden verstreken is. Kunt u aub helpen?

Mvg
JD

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vlaamie
Berichten: 80

#2 , 02 jul 2008 14:55

verkeersovertreding derde graad => kijken naar de verkeerswet => verjaring is 1 of 3 jaar:
Art. 68 verkeerswet:
"De strafvordering die het gevolg is van een overtreding van deze wet alsmede van de ter uitvoering ervan vastgestelde besluiten, verjaart door verloop van een jaar te rekenen van de dag waarop de overtreding is begaan; deze termijn bedraagt evenwel drie jaar te rekenen van de dag waarop de overtreding is begaan voor overtredingen van artikel 30, § 1 en §3, 33, 34, § 2, 35 en 37bis, § 1, 1° en 4° tot 6°."
(verkeerswet: http://www.wegcode.be/aktueel/pdf/verkeerswet.pdf)

Rechter kan een boete van € 275 tot € 2.750 uitspreken en eventueel verval van recht tot sturen.

wdm
Berichten: 9

#3 , 07 aug 2008 11:54

Ik ben ook in een dergelijke situatie beland:

Ik ben met de fiets door een rood licht gereden, aan de uitrit van het shopping centrum in Sint-Niklaas.
De overtreding dateert van van 31 juli 2007. Ik heb vandaag 7 augustus een dagvaarding ontvangen.
Er wordt een overtreding gemeld van de 3e graad, volgens artikel 29 par 1 al 2 en artikel 38 par 1.3. De dagvaarding is wel getekend op 10 juni 2008 (maar ik heb die pas 7 augustus ontvangen).
Uit de informatie die ik hier lees is deze (belachelijke) overtreding dus verjaard.

Ik vond ook deze link ivm de verjaring van overtredingen.

Bedankt voor het advies!

Reclame

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#4 , 07 aug 2008 12:34

Ik ben met de fiets door een rood licht gereden, ...
Uit de informatie die ik hier lees is deze (belachelijke) overtreding dus verjaard.
wat maakt jouw overtreding belachelijker dan als diezelfde overtreding begaan wordt door een autobestuurder
ik hoop echt dat je de belachelijke boete van minstens 250 euro krijgt en mss ook nog een rijverbod

hoe belachelijk zou je zijn, mocht je op dat moment aangereden worden door een vrachtwagen die belachelijk genoeg door het groen reed

reden waarom ik zo reageer, is omdat ik een tijd geleden een meisje aanreed die dezelfde belachelijke overtreding beging
gelukkig voor haar kon ik bijna op tijd stoppen (ik raakte haar 3 cm voor ik stilstond)
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

wdm
Berichten: 9

#5 , 07 aug 2008 13:37

Ik ben met de fiets door een rood licht gereden, ...
Uit de informatie die ik hier lees is deze (belachelijke) overtreding dus verjaard.
wat maakt jouw overtreding belachelijker dan als diezelfde overtreding begaan wordt door een autobestuurder
ik hoop echt dat je de belachelijke boete van minstens 250 euro krijgt en mss ook nog een rijverbod

hoe belachelijk zou je zijn, mocht je op dat moment aangereden worden door een vrachtwagen die belachelijk genoeg door het groen reed

reden waarom ik zo reageer, is omdat ik een tijd geleden een meisje aanreed die dezelfde belachelijke overtreding beging
gelukkig voor haar kon ik bijna op tijd stoppen (ik raakte haar 3 cm voor ik stilstond)
Zo vind je altijd wel een reden om de wet bij de letter toe te passen natuurlijk, zoals jij natuurlijk ook doet.
Wat je zegt wist ik ook wel, twijfel daar niet over.
Denk je dat ik daarom zou stoppen de volgende keer dat ik daar passeer?

Laat het ons dus bij de vraag zelf houden: is deze overtreding verjaard of niet?
Of zou ik toch een boete moeten betalen voor een overtreding die daar dagelijks door 50 anderen gemaakt wordt (en waar ik tegenwoordig dikwijls op sta te kijken) ?

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#6 , 07 aug 2008 15:45

Zo vind je altijd wel een reden om de wet bij de letter toe te passen natuurlijk, zoals jij natuurlijk ook doet.?
raar maar waar pas ik de verkeerswet bijna 100% toe

als iedereen dat zou doen zouden er al een pak minder ongevallen gebeuren,

zolang er mensen zijn die denken dat de wegcode niet voor hen geschreven is moet men niks proberen, het zal toch niet beteren

Of zou ik toch een boete moeten betalen voor een overtreding die daar dagelijks door 50 anderen gemaakt wordt (en waar ik tegenwoordig dikwijls op sta te kijken) ?
als er 50 anderen in het water springen, dan spring jij daar dus achter
heel verstandig

niet vergeten dat jij, in geval van een aanrijding, een slachtoffer maakt
het is een redelijk trauma dat je overhoud aan een fietser die onder je wagen steekt
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

wdm
Berichten: 9

#7 , 07 aug 2008 15:55

...
Wil je een babbeltje slaan, niet hier aub, ook al begrijp ik u volkomen (maar daar gaat het niet om)
Elke overtreding brengt 1 of meerdere partijen in het nadeel, niet enkel diegene waar jij toevallig bij betrokken bent.

clm
Berichten: 15

#8 , 06 sep 2008 14:01

wat mij nu ook interesseerd is volgende duidelijke vraag dewelke heirboven niet duidelijk beantwoord wordt

op 1 maart 2008 word ik geflitst door een kruispunt camera om door het rood licht te rijden. de inbreuk wordt me na 1 week toegestuurd. papieren worden ingevuld en verklaringen afgelegd. enkele weken later (laat ons zeggen 2 mei) komt de wijkagent een bijkomende verklaring afnemen.

wanneer verjaart deze inbreuk?
op 2 maart 2009 (1 jaar na de inbreuk)
op 3mei 2009 (1 jaar na de bijkomende verklaring aan de wijkagent)

wanneer deze inbreuk die vastgesteld wordt dmv een proces verbaal verjaart wordt dit proces verbaal dan een proces verbaal van inlichting die nog altijd door een politierechter kan bestraft worden? (dus infeite verjaart deze inbreuk nooit)

bedankt voor een gemotiveerd antwoord

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#9 , 06 sep 2008 15:15

TITEL V: Strafvordering en burgerlijke rechtsvordering

HOOFDSTUK V: Verjaring



Artikel 68

De strafvordering die het gevolg is van een overtreding van deze wet alsmede van de ter uitvoering ervan vastgestelde besluiten, verjaart door verloop van een jaar te rekenen van de dag waarop de overtreding is begaan; deze termijn bedraagt evenwel drie jaar te rekenen van de dag waarop de overtreding is begaan voor overtredingen van artikel 30, § 1 en §3, 33, 34, § 2, 35 en 37bis, § 1, 1° en 4° tot 6°.
meer vind je hier
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

clm
Berichten: 15

#10 , 06 sep 2008 18:05

kiitos

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#11 , 06 sep 2008 21:07

Ole hyvä
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

vertaler
Berichten: 1

#12 , 20 mar 2009 15:02

Goeiedag,
heeft de fietser al een uitspraak?
heb ook zoiets aan de hand...

bedankt,

JohnD
Berichten: 3580

#13 , 23 mar 2009 13:10

Ik ben met de fiets door een rood licht gereden, ...
Uit de informatie die ik hier lees is deze (belachelijke) overtreding dus verjaard.
wat maakt jouw overtreding belachelijker dan als diezelfde overtreding begaan wordt door een autobestuurder
ik hoop echt dat je de belachelijke boete van minstens 250 euro krijgt en mss ook nog een rijverbod

hoe belachelijk zou je zijn, mocht je op dat moment aangereden worden door een vrachtwagen die belachelijk genoeg door het groen reed

reden waarom ik zo reageer, is omdat ik een tijd geleden een meisje aanreed die dezelfde belachelijke overtreding beging
gelukkig voor haar kon ik bijna op tijd stoppen (ik raakte haar 3 cm voor ik stilstond)
Je hebt natuurlijk gelijk sniper maar als wdm deze overtreding belachelijk vind en 90% van het fietsend volkje ook is dat omdat dit soort overtredingen praktisch altijd (enkele uitzonderingen na blijkbaar) door de vingers word gezien door de overheid. De modale burger vind dit zelfs ook al normaal en verschiet hier niet van. De overheid heeft hier dus de schuld aan want ze geeft het verkeerde signaal door zoals altijd wetten op te stellen die in de praktijk zeer weinig gesanctioneerd worden, door welke oorzaak dan ook. Het is niet aan de burger om zich af te vragen waarom de ene wet wel en de andere bijna nooit vervolg word, want de overheid zal wel altijd een reden vinden om dit te rechtvaardigen of te ontkennen.

Ik wil hier zelfs nog verder in gaan. Als een overtreding maar lang genoeg volgehouden word en genegeerd, word ze door de overheid "aangepast" bij wet. Fietsende kinderen op het voetpad ? .. vroeger verboden .. nu toegelaten. Fietsers die in tegengestelde richting rijden in een enkelrichting straat ? Volledig verboden vroeger .. vermits elke fietser dit verbod toch al jarenleng aan zijn voeten lapte is het nu toegelaten in bijna alle gevallen mits een bord. In sommige gemeenten is het speciaal bord reeds niet meer nodig.

Illegalen ? Als de druk hoog genoeg is volgt er een regularisatie.

araneus
Berichten: 66

#14 , 23 mar 2009 16:14

Dronken of onder invloed van drugs aan het stuur ? Nu weinig controle, binnenkort toegelaten.

Praktisch iedereen sneller dan 120 km/u op de snelweg ? Nu bijna iedereen, binnenkort toegelaten.

Ik dacht het niet. Enkel voor de zwakke weggebruiker worden fouten zo weggewerkt, voor de auto wordt het restrictiever.

JohnD
Berichten: 3580

#15 , 23 mar 2009 19:32

Ik dacht het niet. Enkel voor de zwakke weggebruiker worden fouten zo weggewerkt, voor de auto wordt het restrictiever.
Je kan die regel natuurlijk niet op alles toepassen. Ik vind het in elk geval discriminatie; zwakke weggebruiker of niet. Diegenen die zich arm betalen aan allerlei lasten, mogen het minst en er word met hun wensen totaal geen rekening gehouden. Ik ben wel geen automobilist maar zo zie ik het in elk geval.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”