Nieuw bord mindervaliden geplaatst 7meter

Chrideto
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Nieuw bord mindervaliden geplaatst 7meter

#1 , 24 jul 2019 08:12

Beste,
In ons kleine straatje met een tekort aan parkeergelegenheid is sinds drie dagen een bord geplaatst voor voorbehouden parkeren voor mindervaliden. Het bord bevind zich vlak aan een garage van de overburen. Dat wil zeggen dat de persoon van de aanvraag steeds plaats heeft om weg te kunnen of aan te komen zonder problemen. De eigenaar van de auto heeft een klein autootje en geen grote aangepaste met laadklep.
Nu eist deze persoon van de auto die niet gehandicapt is en ook de kaart niet aanwezig is in de auto steeds aan alle buren parkeerders om de volle 7 m vrij te houden. Steekt steeds brieven achter de ruitenwissers met de vermeldig van haar nummerplaat vd. auto en dat je daar niet mag staan want dat die gepersonaliseerd is enz. De persoon met de handicap zelf komt nooit buiten. Wij als buurtbewoners denken dat de parkeerplaats gewoon is aangevraagd om plaats te hebben in de straat. Is hier dan geen controle over ? Dan nog een vraag mogen anderen met mindervalidenkaart op deze parkeerplaats ook staan ? Wij zijn zeker bewust van mensen met een beperking het is trouwens mijn job maar wanneer er ten onrechte word geprofiteerd van deze situatie vind ik dit echt niet kunnen. Graag meer duidelijkheid hierover a.u.b.
Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jul 2019 08:50

Ieder gehandicapte mag op deze plaats zich parkeren in het bezit van zo een kaart .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Issued
Berichten: 1227

#3 , 24 jul 2019 09:29

Neem eens contact met de verkeersdienst van de lokale politie bij je in de buurt. Leg de situatie uit en eventueel kunnen ze in actie komen

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 24 jul 2019 09:34

In ons kleine straatje met een tekort aan parkeergelegenheid is sinds drie dagen een bord geplaatst voor verboden parkeren voor mindervaliden.
Ik hoop dat je bedoelt dat het parkeren voorbehouden (en niet "verboden") is voor mindervaliden, aangeduid met bord E9A met aanduiding rolstoel. Afbeelding
Het bord bevind zich vlak aan een garage van de overburen.
bedoel je vlak voor de garagepoort ? net voorbij de garagepoort ?
Dat wil zeggen dat de persoon van de aanvraag steeds plaats heeft om weg te kunnen of aan te komen zonder problemen.
Ook zonder parkeerverbod mag je niet zodanig parkeren dat deze persoon niet meer uit of in zijn garage kan rijden...
De eigenaar van de auto heeft een klein autootje en geen grote aangepaste met laadklep.
irrelevant.
Nu eist deze persoon van de auto die niet gehandicapt is en ook de kaart niet aanwezig is in de auto steeds aan alle buren parkeerders om de volle 7 m vrij te houden. Steekt steeds brieven achter de ruitenwissers met de vermeldig van haar nummerplaat vd. auto en dat je daar niet mag staan want dat die gepersonaliseerd is enz.
De "volle 7 meter": is er een vak van 7m geschilderd ? Indien wel, dient het volledige vak vrijgelaten te worden.
Wat deze persoon bedoelt met "gepersonaliseerd" is me wel niet duidelijk... een plaats voor mensen met een handicap mag door iedereen met een geldige kaart gebruikt worden.
De persoon met de handicap zelf komt nooit buiten. Wij als buurtbewoners denken dat de parkeerplaats gewoon is aangevraagd om plaats te hebben in de straat. Is hier dan geen controle over ? Dan nog een vraag mogen anderen met mindervalidenkaart op deze parkeerplaats ook staan ? Wij zijn zeker bewust van mensen met een beperking het is trouwens mijn job maar wanneer er ten onrechte word geprofiteerd van deze situatie vind ik dit echt niet kunnen.
Je kan de gemeente aanschrijven, en hen uw argumenten geven waarom u vindt dat de gehandicaptenplaats daar onterecht / onnodig / ... aangelegd werd. Als uw argumenten steek houden, kan de gemeente beslissen die plaats weer te verwijderen. Echter, zolang de parkeerplaats er is, is de wegcode van toepassing.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jul 2019 09:53

Zoals Milo terecht opmerkt gaat het om een openbare parkeerplaats en geen gepersonaliseerde parkeerplaats. Dit betekent dat iedereen die in het bezit is van een speciale parkeerkaart deze plaats mag innemen. Betrokkene kan hier dan ook geen persoonlijke rechten aan verbinden. Indien de geviseerde burger niet over een parkeerkaart minder-mobiele beschikt, mag hij hier NIET parkeren.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 24 jul 2019 10:17

Omgekeerd wil dat dan ook zeggen dat u de grootte van de wagen niet als argument kan gebruiken, een andere invalide met een andere wagen kan wel de volle 7 meter nodig hebben.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 24 jul 2019 10:48

Ook de kaart mindervalide moet in de wagen aanwezig zijn en mag enkel gebruikt worden als de mindervalide mee in het voertuig zit.
Dus als persoon wegrijdt met de kaart en terugkomt met de kaart en voertuig daar plaats zonder dat de begunstigde aanwezig is wordt het
misbruik. Maar vaststellingen moeten wel gedaan worden door politie.

Chrideto
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 jul 2019 11:08

Ze schrijft op de briefjes die ze tussen de auto's steekt met haar nummerplaat van de auto op. Dat de parkeerplaats voor haar auto alleen is voorzien. Wat dus blijkbaar helemaal niet is . De parkeerplaats staat voorbij de garage en dan 7 m. De invalide kaart hebben we nog nooit gezien en ligt ook nooit in de auto als ze geparkeerd staat op de voorziene minder invalide plaats.

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 24 jul 2019 11:20

Als er geen mindervalidekaart ligt in de wagen bij parkeren toch eens politie bellen zodat deze een vaststelling kunnen doen.
Ik dacht zelfs dat er een omzendbrief was die takelen van zo'n voertuig zeker als optie had.
Bord is toch geplaatst door wegbeheerder / gemeente toch eens navragen.
Ik ken een case waar er meerdere plaatsen voorzien waren kort bij elkaar. bepaald koppel belde steeds de politie als er een andere wagen met kaart kwam staan voor hun deur. Uiteindelijk bleef een van hen in hun auto zitten tot de plaats vrij kwam en ze hun wagen daar konden zetten.
Heeft zelfs de (gemeente) raad gehaald.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 jul 2019 11:23


De invalide kaart hebben we nog nooit gezien en ligt ook nooit in de auto als ze geparkeerd staat op de voorziene minder invalide plaats.
Eens de politie bellen als de kaart er niet in ligt !

Dan pas kan er wat in beweging gebracht worden .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Chrideto
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 jul 2019 12:03

Er is ook nooit een verwittiging geweest naar buurtbewoners toe nog van de eigenaar of gemeente . Ineens was het bord er . En je moet al goed opletten dat je het ziet er zijn ook geen witte lijnen voorzien.

artemis
Berichten: 3294

#12 , 24 jul 2019 12:25

Als de parkeerkaart niet zichtbaar in de wagen ligt moet er geverbaliseerd worden.
Bij misbruik van de parkeerkaart (kaarthouder niet aanwezig) kan ze zelfs ingetrokken worden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 24 jul 2019 19:45

Er is ook nooit een verwittiging geweest naar buurtbewoners toe nog van de eigenaar of gemeente . Ineens was het bord er .
Dat hoeft ook helemaal niet
Zodra het bord er staat, geldt het en moeten weggebruikers het opvolgen.

En je moet al goed opletten dat je het ziet er zijn ook geen witte lijnen voorzien.
Hoeft ook niet ...
Afstand waarover het voorbehouden parkeren geldt, staat onder het parkeerbord aangegeven

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 24 jul 2019 19:48

Als er geen mindervalidekaart ligt in de wagen bij parkeren toch eens politie bellen zodat deze een vaststelling kunnen doen.
Ik dacht zelfs dat er een omzendbrief was die takelen van zo'n voertuig zeker als optie had.
Elke agent kan elk fout geparkeerd voertuig laten wegtakelen
Geen omzendbrief voor nodig, en geen omzendbrief die het kan verhinderen

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”