Welke boete?

kiki89
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Welke boete?

#1 , 17 jul 2019 10:26

Hallo iedereen

Een dikke maand geleden ben ik door de politie zaterdagnachts aan de kant gezet tijdens een bob-controle. Ik heb positief geblazen (laatste poging van blazen heb gaf het toestel 0,62% aan) en kreeg ik meteen 6uur rijverbod. Dit was de eerste keer (en laatste!) dat dit is voorgevallen.

Mijn vraag:

- voorkomen voor politierechtbank of minnelijke schikking?
- Welk bedrag van boete mag ik verwachten?
- wanneer mag ik een antwoord verwachten van wat mij te wachten staat? Gaat dit vrij snel of kan dit nog lange tijd duren?

Nu ben ik 2 weken geleden geflitst geweest en heb ik een PV/onmiddellijke inning ontvangen van 53 euro. (ik reed 60 - gecorrigeerde snelheid 54 in zone 50). Kan dit invloed hebben op een eventuele dagvaarding bij de politierechtbank?

Alvast bedankt!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 17 jul 2019 10:31

Tussen de 1.15-1.49 promille alc. of tussen 0,50-0,64 mg/l AOL

•Rijbewijs: U zal een onmiddellijk rijverbod van 6 uren krijgen. De onmiddellijke intrekking van het rijbewijs van de overtreder is een mogelijkheid wanneer zijn rijgedrag als ‘gevaarlijk’ wordt omschreven.

•Geldboete: Mogelijkheid tot een minnelijke schikking van 1600€.

•Rechtbank? Bij niet betaling van de minnelijke schikking en/of vervolging riskeert U een boete tussen 1.600€-16.000€ en er zal een rijverbod toegekend worden (8 dagen tot 5 jaar).

•De rechter heeft de mogelijkheid om u een alcoholslot op te leggen.


u zat dicht tegen de grens van 0,65 welke een onmiddelijke intrekking betekende van 15 dagen en direct rechtbank.

hopelijk blijft het bij u tot een minnelijke schikking van 1600€

berenod
Berichten: 942

#3 , 17 jul 2019 10:53

Aangezien je maar 6 uur rijverbod hebt gekregen vermoed ik dat het 0,62 mg/l uitgeademde lucht is, daar bij 0,62 promille alcohol in het bloed men normaal maar 3 uur geeft.

Bij 0,62mg/l kan de procureur u een minnelijke schikking geven van 1600€. Indien u betaalt is er verder geen gevolg.

Gezien dat je heel kort tegen de 0,65 mg/l zat waar dagvaarding automatisch is, is de kans groot dat je nu ook gedagvaard wordt. Zit je onderaan die 0.5 -> 0,64 mg/l zone (0,5 of 0,51 of zoiets) dan heb je veel meer kans op een minnelijke schikking.

Indien veroordeeld, eerste keer alcoholovertreding, voldoende schuldinzicht en verder geen verzwarende zaken, zal je waarschijnlijk ook de minimum boete van 1600€ krijgen, maar daar komt dan wel een bijdrage aan het slachtofferfonds bij van 200€ en de gerechtskosten (meestal tussen 80 en 100€).

Mogelijks ook een rijverbod (zal dan 15 dagen zijn).

Hopelijk heeft u wel uw rijbewijs langer dan 2 jaar? Want indien minder zijn de regels strenger!

Die (lichte) snelheidsovertreding zal geen effect hebben.

Reclame

kiki89
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jul 2019 12:14

Aangezien je maar 6 uur rijverbod hebt gekregen vermoed ik dat het 0,62 mg/l uitgeademde lucht is, daar bij 0,62 promille alcohol in het bloed men normaal maar 3 uur geeft.

Bij 0,62mg/l kan de procureur u een minnelijke schikking geven van 1600€. Indien u betaalt is er verder geen gevolg.

Gezien dat je heel kort tegen de 0,65 mg/l zat waar dagvaarding automatisch is, is de kans groot dat je nu ook gedagvaard wordt. Zit je onderaan die 0.5 -> 0,64 mg/l zone (0,5 of 0,51 of zoiets) dan heb je veel meer kans op een minnelijke schikking.

Indien veroordeeld, eerste keer alcoholovertreding, voldoende schuldinzicht en verder geen verzwarende zaken, zal je waarschijnlijk ook de minimum boete van 1600€ krijgen, maar daar komt dan wel een bijdrage aan het slachtofferfonds bij van 200€ en de gerechtskosten (meestal tussen 80 en 100€).

Mogelijks ook een rijverbod (zal dan 15 dagen zijn).

Hopelijk heeft u wel uw rijbewijs langer dan 2 jaar? Want indien minder zijn de regels strenger!

Die (lichte) snelheidsovertreding zal geen effect hebben.
Dus als ik het goed begrijp. Mocht ik gedagvaard worden; dan zou mijn totale kost max. €2000,- bedragen? (incl. gerechtskosten/ de effectieve boete en bijdrage aan slachtofferfonds?)

Ik heb mijn rijbewijs momenteel 9 jaar en geen eerdere veroordeling voor soortgelijke feiten.

Alvast bedankt!

kiki89
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jul 2019 12:37



Die (lichte) snelheidsovertreding zal geen effect hebben.
Misschien een rare vraag, maar heeft u ook een idee hoe lang het kan duren voor ik effectief een bericht hier van krijg? Betaling of dergelijke?
Ik wil er zo snel mogelijk vanaf zijn... :oops:

berenod
Berichten: 942

#6 , 17 jul 2019 13:27

Minnelijke schikking kan nog redelijk snel zijn, indien u gedagvaard wordt kan het lang duren, met tegenslag tot zelfs een jaar of langer voordat u effectief voor de politierechter verschijnt.
Snel en rechtspraak kunnen in België spijtig genoeg nooit in één zin gebruikt worden!

Indien u moet voorkomen is het moeilijker te voorspellen wat het gaat kosten, de rechter kan de minimumboete van 1600€ geven, hij kan zelfs de helft voorwaardelijk zetten (dus nu 800€, de andere 800 pas wanneer u binnen een bepaalde tijd nogmaals betrapt wordt).
Hebt u een rechter die slecht gezind is, u zegt iets verkeerd (of het wordt verkeerd geïnterpreteerd) of je hebt rechter D'Hondt in Dendermonde aan je been, dan kan hij een (veel) hogere boete geven en niets ervan voorwaardelijk...

Maar de kans is groot dat u er met net onder de 2000€ als maximum vanaf komt.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 17 jul 2019 15:46

Misschien een rare vraag, maar heeft u ook een idee hoe lang het kan duren voor ik effectief een bericht hier van krijg? Betaling of dergelijke?
Ik wil er zo snel mogelijk vanaf zijn... :oops:
Hoe langer het duurt voor u iets hoort, hoe slechter ... voor u.

Als er een overschrijvingsformulier komt, zou ik dat ASAP betalen ...
Parket heeft maar 1 maand om alsnog anders te beslissen.


U bent toevallig niet tegen een aanhangwagen gereden, en 2,5 uur mogen wachten om te blazen :twisted:

kiki89
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 aug 2019 09:01

Hallo allemaal

Ik heb een minnelijke schikking toegestuurd gekregen van €1600,-. Deze is inmiddels betaald, dus daarmee is de kous af en de les geleerd.

Toch bedankt voor alle info!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 06 aug 2019 23:57

Bedankt om iets te laten weten
Hopelijk is de les idd geleerd ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”