Medische rijtoelating

Rundsted
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

Medische rijtoelating

#1 , 12 jul 2019 17:34

Beste mensen,

Ik ga even mijn situatie omschrijven en hoop dat ik jullie mening kan horen.
Om een ziekte kreeg ik vorig jaar van mijn geneesheer een document waarin staat dat ik rij-ongeschikt ben voor minstens een jaar (rijgeschiktheidsattest VII) en moest mijn rijbewijs binnen 4 werkdagen na kennisname binnengebracht hebben.
Toch heb ik het document VII de hele tijd bijgehouden, samen met mijn rijbewijs...omdat ik nu pas weet van mijn verplichting om mijn rijbewijs 4 dagen na kennisname binnen te leveren.
Maar heb wel direct na kennisname mijn verzekering opgezegd, mijn auto gestald en heb mij consequent aan het rijverbod gehouden.
Nu is de ziekte onder controle en heb van mijn geneesheer terug een rijgeschiktheidsattest gekregen voor een jaar.

Ik was van plan de oude rijongeschiktheidsattest samen met mijn oude rijbewijs binnen te brengen in het stadhuis en meteen de pas verkregen rijtoelatingsdocument voor te leggen.
Gaat dit problemen geven? Hopelijk bracht ik de geneesheer ook niet in de problemen?

Ik verwijt mezelf natuurlijk dat ik mijn rijbewijs niet binnen 4 dagen binnenbracht...
De reden van niet binnen leveren was dat ik ergens op een forum las dat een inwoner van Aalst zijn examens helemaal opnieuw moest doen omdat het stadsbestuur zijn rijbewijs kwijt was gespeeld. Dat risico wou ik niet lopen.


Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rundsted
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jul 2019 08:20

Niemand? :-/

Rundsted
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jul 2019 08:22

Beste mensen,

Ik heb deze vraag in een andere topic geplaatst, maar ik denk dat mijn vraag beter bij deze topic past...
Ik ga even mijn situatie omschrijven en hoop dat ik jullie mening kan horen.
Om een ziekte kreeg ik vorig jaar van mijn geneesheer een document waarin staat dat ik rij-ongeschikt ben voor minstens een jaar (rijgeschiktheidsattest VII) en moest mijn rijbewijs binnen 4 werkdagen na kennisname binnengebracht hebben.
Toch heb ik het document VII de hele tijd bijgehouden, samen met mijn rijbewijs...omdat ik nu pas weet van mijn verplichting om mijn rijbewijs 4 dagen na kennisname binnen te leveren.
Maar heb wel direct na kennisname mijn verzekering opgezegd, mijn auto gestald en heb mij consequent aan het rijverbod gehouden.
Nu is de ziekte onder controle en heb van mijn geneesheer terug een rijgeschiktheidsattest gekregen voor een jaar.

Ik was van plan de oude rijongeschiktheidsattest samen met mijn oude rijbewijs binnen te brengen in het stadhuis en meteen de pas verkregen rijtoelatingsdocument voor te leggen.
Gaat dit problemen geven? Hopelijk bracht ik de geneesheer ook niet in de problemen?

Ik verwijt mezelf natuurlijk dat ik mijn rijbewijs niet binnen 4 dagen binnenbracht...
De reden van niet binnen leveren was dat ik ergens op een forum las dat een inwoner van Aalst zijn examens helemaal opnieuw moest doen omdat het stadsbestuur zijn rijbewijs kwijt was gespeeld. Dat risico wou ik niet lopen.


Bedankt!

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 15 jul 2019 09:37

Als je het nooit hebt ingeleverd, waarom zou je het dan nu wel doen als je nu wel weer mag rijden. Het levert u enkel maar een nieuw exemplaar van uw rijbewijs op.

Rundsted
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jul 2019 10:32

Als ik een medische rijtoelating voor 1 jaar heb gekregen, dan is de oude rijbewijs (die langer geldig is) niet meer geldig.
Ik ben maw verplicht om de oude rijbewijs, samen met de medische intrekking (document VII) binnen te brengen, en nadien een rijtoelating (zelfde document maar met geldigheid van 1 jaar) binnen te leveren.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 20 jul 2019 20:57

Dan kan u dat best doen.. niet binnenleveren is op zichzelf een misdrijf.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 21 jul 2019 09:20

Ik was van plan de oude rijongeschiktheidsattest samen met mijn oude rijbewijs binnen te brengen in het stadhuis en meteen de pas verkregen rijtoelatingsdocument voor te leggen. Gaat dit problemen geven?
Mogelijk.
Maar eerder onwaarschijnlijk.
De regeling om het rijbewijs zelf binnen te brengen, terwijl overheid niet eens weet dat je medisch rij-ongeschikt bent en dat verplicht bent, is allesbehalve waterdicht.


Je moet het oude rijbewijs binnenbrengen, of je gaat geen nieuw (in tijd beperkt) kunnen krijgen ...
En het oude is eigenlijk niet meer geldig.

Hopelijk bracht ik de geneesheer ook niet in de problemen?
Neen, die heeft zijn taak gedaan.
Hij heeft U verteld dat u niet meer mag rijden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 21 jul 2019 09:20

Als je het nooit hebt ingeleverd, waarom zou je het dan nu wel doen als je nu wel weer mag rijden. Het levert u enkel maar een nieuw exemplaar van uw rijbewijs op.
Omdat het niet meer geldig is ...

Rundsted
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 jul 2019 07:22

Om dit af te sluiten wil ik jullie laten weten dat ik zonder problemen mijn vervallen rijbewijs kon inleveren en meteen een nieuw rijbewijs kon aanvragen.
Omdat het zo vlot ging vroeg ik zelfs aan de stadsambtenaar of het geen probleem vormde, haar antwoord was: Geen probleem maar je had het inderdaad tijdig moeten binnenbrengen.

@mava 105: Indien ik toch met de oude rijbewijs zou rondrijden, dan ben ik strafbaar. Want er moet een vervaldatum op mijn rijbewijs staan.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”