Welke boete?

Soof
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Welke boete?

#1 , 04 jul 2019 21:33

Goede avond iedereen,

Weet er toevallig iemand wat de gevolgen van het volgende zijn?

Ik heb daarnet in de bebouwde kom iemand “ingehaald” door een verkeersgeleider (een soort lange middenberm) links te nemen i.p.v. rechts. Ik weet niet meer hoe snel ik reed, maar sowieso te snel. 500m verder ben ik staande gehouden door een anonieme wagen. Ik heb niet moeten blazen, noch iets moeten tekenen of papieren gekregen.
Ikzelf heb net geen volledig jaar mijn rijbewijs...
De agente die mij tegenhield, op een boertige manier, is meteen beginnen roepen dat ik waarschijnlijk alles opnieuw mocht afleggen. Morgen kon het zijn dat ik mijn rijbewijs moest inleveren.
Ze hebben mij niet verteld waarom ze mij hebben tegen gehouden. Na controle van mijn boorddocumenten ben ik mogen doorrijden.

Nu heb ik eigenlijk geen idee waarvoor ik zou kunnen beboet/vervolgd worden... iemand een idee?

Alvast enorm bedankt!! Ik ben hier even enorm van geschrokken.

P.s. Misschien ook nog nuttig, ik heb nog nooit een boete gereden of ongeluk voorgehad.
Daarnet heeft er ook niemand moeten remmen of dergelijke, er was dus absoluut geen sprake van een bijna-ongeval.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3791

#2 , 04 jul 2019 22:30

Was het een pure verkeersgeleider? Geen witte lijn, geen verdrijvingsstrook? Anders moet je eens een link naar streetview plaatsen zodat we dit kunnen kortsluiten.
Zo ja: overtreding eerste graad.
Te snel rijden is niet vastgesteld veronderstel ik?

Eerstegraads-overtreding levert een onmiddellijke inning van 58 euro op, een minnelijke schikking van 85 euro of een boete van 80 tot 2000 euro, en geen intrekking van het rijbewijs in dit geval.

Soof
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jul 2019 23:30

@blaatpraat

Alvast enorm bedankt! Dit is al een hele geruststelling!! Het was een gewone verkeersgeleider: https://goo.gl/maps/2xu2W8vuk9zr4g28A

Kan ik vervolgd worden voor roekeloos rijgedrag? Want ik begrijp niet waarom er zo een drama rond gemaakt werd als het ‘maar’ een eerstegraadsovertreding zou zijn.

Het zou mij ten zeerste verwonderen dat mijn snelheid op zo een korte afstand gemeten zou zijn...

Zeker en vast al hartelijk bedankt voor uw hulp!

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 04 jul 2019 23:36

Gelukkig heeft Blaatpraat het bij het verkeerde eind. Een doorlopende witte lijn overschrijden of het verkeerde baanvak gebruiken (links van de middenberm - wat uw situatie was) is een overtreding derde graad. Jonge bestuurders komen hier ook niet weg met alleen maar de boete. Wordt politierechtbank. Normaliter zal je rijbewijs ingetrokken worden en zal je je theoretische en/of praktische proeven opnieuw moeten afleggen. Dat je uitgekafferd werd is niet abnormaal: stel dat er net iemand van z'n oprit zou aan't rijden zijn ....

Soof
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jul 2019 23:38

@sirkii

Bedankt voor uw antwoord, maar ik heb geen witte lijn overschreden.

Soof
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 jul 2019 00:00

Daarnaast,

Het gaat wel degelijk om een verkeersgeleider en niet om een middenberm.

Sirkii
Berichten: 5395

#7 , 05 jul 2019 00:44

Je hebt zoals ik schreef het verkeerde baanvak gebruikt. Het overtreden van Art 9.2 van de wegcode is een derdegraadsovertreding (zie https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... n/488-art3)

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 05 jul 2019 07:31

Het zal dus geen kwaad kunnen om ook de theoretische proeven over te doen. :evil: :twisted:

Die "boertige" agente zou dus gelijk kunnen krijgen.

Blaatpraat
Berichten: 3791

#9 , 05 jul 2019 10:06

Dit is dus een pure verkeersgeleider, zonder extraatjes zoals een witte lijn.
Deze komt voor in wegcode artikel 9.6 (niet 9.2).
Een overtreding tegen 9.6 is eerstegraads.

Meer interne informatie: viewtopic.php?t=86505

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 06 jul 2019 09:23

Alvast enorm bedankt! Dit is al een hele geruststelling!! Het was een gewone verkeersgeleider: https://goo.gl/maps/2xu2W8vuk9zr4g28A
Dat is geen verkeersgeleider ...
Dat is een middenberm

2.44. "Middenberm" : elke aanleg in de lengterichting om de rijbanen te scheiden, behalve wegmarkeringen.

Kan ik vervolgd worden voor roekeloos rijgedrag? Want ik begrijp niet waarom er zo een drama rond gemaakt werd als het ‘maar’ een eerstegraadsovertreding zou zijn.
Dat was misschien al een goede indicatie dat het géén eerste graadsovertreding gaat worden. :?:

Kan zelfs als verkeersagressie gecatalogeerd worden.
Het zou mij ten zeerste verwonderen dat mijn snelheid op zo een korte afstand gemeten zou zijn...
Onaangepaste snelheid.
Geen meting nodig: inschatting van de verbalisant(en) volstaat.
2de graads overtreding.
Kan op zich ook tot verval van het recht op sturen leiden - maar niet verplicht indien <2j rijbewijs B.
Elk verval kan leiden tot het opleggen van herstelonderzoeken.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 06 jul 2019 09:45

Ikzelf heb net geen volledig jaar mijn rijbewijs...
Je valt dus onder de categorie weggebruikers waar het opleggen van verval en herstelonderzoeken om dat verval op te heffen, verplicht is vanaf 3de graads overtreding.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... -t4hs6afd1

Art 38 § 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.

Het eerste lid is niet van toepassing op artikel 38, § 1, 2°, in geval van een verkeersongeval met enkel lichtgewonden.

Het eerste lid is niet van toepassing op de overtredingen van de tweede graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1.


Morgen kon het zijn dat ik mijn rijbewijs moest inleveren.
Het is of onmiddellijke intrekking, of niet.

Niet morgen / volgende week inleveren, dat kan niet.
Daarvoor is dan eerst een veroordeling nodig, wat maanden, jaren kan duren.

Nu heb ik eigenlijk geen idee waarvoor ik zou kunnen beboet/vervolgd worden... iemand een idee?
Er zijn wel wat opties

Art 9.2 (3de graad)
Art 9.6 (1e graad) mochten ze dat eventueel weerhouden
Art 10.1.1 onaangepaste snelheid (2de graad)
Art 16.4.1 a) c) (1e graad)
Art 5 + 69.3 gebodsbord D1 (1e graad)
Verkeersagressie

De vette verwacht ik op uw PV ... en dagvaarding

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 06 jul 2019 10:57

Het gaat wel degelijk om een verkeersgeleider en niet om een middenberm.
Zoals je vaker ziet in de wegcode, is de grens soms vaag tussen de begrippen

2.44. "Middenberm" : elke aanleg in de lengterichting om de rijbanen te scheiden, behalve wegmarkeringen.

Waarnaar je verwijst, voldoet hier dus aan ...
Er is nergens bepaald hoe lang of breed een middenberm moet zijn


2.43. "Verkeersgeleider" : een inrichting die op de rijbaan is aangebracht en die bestemd is om het voertuigenverkeer te kanaliseren; de verkeersgeleider bestaat uit een wegmarkering, ofwel uit een verhoging op de rijbaan, ofwel uit beide elementen samen.

Dit is een klassieke verkeersgeleider
https://goo.gl/maps/w63jYHeA2ES4SvnB9



Vluchtheuvel is dan weer nergens gedefinieerd ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”