geldigheid rijbewijs

benji262
Topic Starter
Berichten: 19

geldigheid rijbewijs

#1 , 29 jun 2019 10:37

Beste , ik heb een vraag in verband mijn rijbewijs .
Ik heb mijn rijbewijs B in 1984 behaald (is dus automatisch een BE ) .
In 1998 behaal ik het rijbewijs C en D .
Nu komt de vraag : ik bestuur een mobielehome van 3850 kg dus ok voor mijn rijbewijs C , kan ik hier nu een aanhanger aan koppelen van meer dan 750 kg ? Of moet ik dan een CE hebben ? Sommige mensen beweren dat ik geen CE nodig heb omdat mijn B rijbewijs van 1984 dit toelaat?
Wie weet de juiste toedracht ?
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 29 jun 2019 12:55

Je hebt een BE, geen CE. De CE is apart te behalen. Een CE is ook geldig voor BE doch niet omgekeerd. Zie Art 19 van de wegcode.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 29 jun 2019 22:30

Beste , ik heb een vraag in verband mijn rijbewijs .
Ik heb mijn rijbewijs B in 1984 behaald (is dus automatisch een BE ) .
In 1998 behaal ik het rijbewijs C en D .
Nu komt de vraag : ik bestuur een mobielehome van 3850 kg dus ok voor mijn rijbewijs C , kan ik hier nu een aanhanger aan koppelen van meer dan 750 kg ? Of moet ik dan een CE hebben ? Sommige mensen beweren dat ik geen CE nodig heb omdat mijn B rijbewijs van 1984 dit toelaat?
Wie weet de juiste toedracht ?
We kijken wat je B+E toelaat:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 398/653-t6

Artikel 78 , laatste alinea

Het rijbewijs Belgische of Europees geldig voor de categorie B+E, afgegeven vóór 1 mei 2013, laat toe in artikel 2, § 1, 8°, tweede streepje, bedoelde voertuigen te besturen. Deze toelating word ook toegekend aan de houder van een Belgisch of Europees rijbewijs geldig voor de categorie B+E afgegeven vóór 1 mei 2013.


Art 2 .... verwijst naar

Artikel 2

§1. 8° Categorie C1+E :
(...)
samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een maximale toegelaten massa van meer dan 3.500 kg, mits de maximale toegelaten massa van het samenstel ten hoogste 12 000 kg bedraagt;


Je mag dus een zwaardere aanhangwagen trekken dan 3,5 ton, maar énkel met een trekkend voertuig categorie B :!:

Het is een beetje een absurde situatie :

Hoewel je met een lichter voertuig (cat B) wél meer mag trekken onder de regeling B+E omdat ... men je daar onder de categorie C1+E laat vallen :!:

Mag je met je rijbewijs C dus maar 750 kg trekken


Het zou veel logischer geweest zijn om de personen die een B+E én C hebben, toe te laten de ganse categorie C1+E te besturen.
Als je 12t MTMS kan trekken met B, dan ben je ook in staat dat te doen met trekkend voertuig uit Cat C als je dat rijbewijs ook hebt
Maar daar heeft de wetgever dus niet voor gekozen ...

Reclame

benji262
Topic Starter
Berichten: 19

#4 , 01 jul 2019 15:17

Bedankt ,
Ik vond het ook absurd , daarom dat ik vraag nog eens wou stellen om zeker te zijn . Want veel politie inspecteurs wisten dit niet ..... bedankt voor uw antwoordt

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”