Voorwaardelijk

Nele L
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Voorwaardelijk

#1 , 27 jun 2019 11:50

Beste

Ik heb 3 jaar voorwaardelijk wegens rijden met alcohol
Nu mijn vraag is als je in de 3 jaar terug het zelfde tegen komt
Wat Zijn dan de gevolgen
Moet ik alles opnieuw afleggen ?
Alvast bedankt mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 27 jun 2019 12:50

Wat staat er in het eerste vonnis? U heeft een voorwaardelijke straf gekregen voor een periode van 3 jaar, vermoed ik. Wat de straf inhoudt staat in dat vonnis.
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 27 jun 2019 21:41

Ik heb 3 jaar voorwaardelijk wegens rijden met alcohol
Nu mijn vraag is als je in de 3 jaar terug het zelfde tegen komt
Wat Zijn dan de gevolgen
Moet ik alles opnieuw afleggen ?
Van wanneer dateert uw tweede inbreuk ?
Wetgeving is relatief recent veranderd

huidige wetgeving:
Artikel 36

Met gevangenisstraf van een maand tot twee jaar en met geldboete van 400 euro tot 5 000 euro of met een van die straffen alleen, wordt gestraft hij die, na een veroordeling met toepassing van artikel 34, §2 of artikel 35 of artikel 37bis, § 1, een van deze bepalingen binnen drie jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan opnieuw overtreedt.

In geval van nieuwe herhaling binnen drie jaar na de tweede veroordeling, kunnen de hierboven bepaalde gevangenisstraffen en geldboeten worden verdubbeld.


Daar bovenop komt dat uw voorwaardelijke straf effectief wordt ...

Boetebedragen maal 8 - opdeciemen - ook voor een voorwaardelijke geldboete in uw uw oorspronkelijke vonnis
200€ bijdrage zgn Slachtofferfonds
Gerechtskosten

Plus dat er verval en alle herstelonderzoeken opgelegd zullen worden:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... -t4hs6afd1

Je moet verval van het recht tot sturen krijgen

§ 6. De rechter moet het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig van ten minste drie maanden uitspreken en het herstel van het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor de vier examens en onderzoeken bedoeld in § 3, eerste lid, wanneer de schuldige, na een veroordeling met toepassing van de artikelen 29, § 1, eerste lid, 29, § 3, derde lid, 30, §§ 1, 2 en 3, 33, §§ 1 en 2, 34, § 2, 35, 37, 37bis, § 1, 48, 62bis of artikel 22 van de wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen, één van deze bepalingen binnen drie jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan, opnieuw overtreedt.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”