Fraude takeldienst

NJLA
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Fraude takeldienst

#1 , 26 jun 2019 11:55

Beste leden,

Deze situatie gaat over mijn vriendin, niet over mij.

Onze werkgever huurt een aantal plaatsen op een privéterrein, waar ook andere bedrijven dat doen, bij wijze van personeelsparking.
Wegens een aantal aanwervingen komt het de laatste tijd wel een voor dat alle plaatsen bezet zijn. Dit was eergisteren het geval dus parkeerde mijn vriendin zich op de plaats die door een ander bedrijf gehuurd werd.
Toen ze op het einde van haar shift bij haar auto kwam, zag ze een takeldienst in voorbereiding om haar auto weg te takelen. De man die deze bediende zei op politiebevel te werken en eiste dat ze 50 euro cash zou geven, anders mocht ze niet vertrekken. Ze moest snel weg enzo, dus ze heeft die man gewoon het geld gegeven, uiteraard zonder enig betalingsbewijs.

Gisteren ging ze aangifte doen bij de politie omdat het toch niet helemaal juist is. Die agenten vertelden haar dat ze er nog goed vanaf is gekomen, want dat de takeldienst effectief geld mag vragen en wel tot 150 euro!

Dit lijkt me complete waanzin en ik wil het hier absoluut niet bij laten.
Dat ze verkeerd geparkeerd stond, is iets dat niet te betwisten valt. Maar op privéterrein verschijnt uit het niets een takelwagen die zomaar cash geld eist van mensen? Dat gaat er voor mij toch over.
Kan iemand mij bevestigen of hier een mooi geval van oplichting plaatsvond?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 26 jun 2019 11:59

Dat mag uiteraard niet, maar wat ge je achteraf nog bewijzen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jun 2019 13:01

Het takelbedrijf takelde wel op bevel van de politie, daar er meerdere bedrijven daar staan is dit niet 100% privé meer, net zoals op de parking van een supermarkt er ook getakeld word, en waar er ook de wegcode van toepassing is, ondanks het privé is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

NJLA
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jun 2019 14:50

Ik ben het er niet mee eens dat de wegcode van toepassing zou zijn.
De parking is afgesloten met een barreel (met code) waardoor deze ruimte niet voor het publiek toegankelijk is. Volgens mij staat er geen bord dat dit aangeeft, maar de facto lijkt het mij geen openbare weg meer door de barreel.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jun 2019 15:05

Waarom geeft de politie bevel tot takelen ?.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

NJLA
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 jun 2019 15:21

Blijkbaar was er een levering van Sipwell bij een van de bedrijven en blokkeerde haar auto de vrachtwagen. (Ze stond wel op een echte plaats, maar op een hoek.) Daarop heeft de conciërge gezorgd dat er een takeldienst kwam. Of de politie er effectief bij betrokken werd of dat die man dat gewoon zei om indruk te maken, weten we niet. De politie was in ieder geval niet aanwezig.

LeenW
Berichten: 12825

#7 , 26 jun 2019 15:33

Politie treedt niet op op privéterrein, ik vermoed dus dat het om een leugentje ging.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 26 jun 2019 16:15

Ik zou klacht indien bij de takeldienst. Mogelijks doet die chauffeur dat meer, en bandteelt zo zijn werkgever. :(

NJLA
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 jun 2019 16:50

Politie treedt niet op op privéterrein, ik vermoed dus dat het om een leugentje ging.
Dit dacht ik dus ook. Voor zover ik weet kan het op zich wel, maar dan moet er ook een gerechtsdeurwaarder etc bij zijn. Zo dramatisch was het gelukkig allemaal niet.

Sirkii
Berichten: 5396

#10 , 26 jun 2019 20:12

Strikt genomen had de takeldienst je auto moeten vrijgeven zonder betaling (en de takeling factureren aan de opdrachtgever die op zijn beurt via de rechter de kosten op u kon verhalen ...).

Je bent voor 50€ gesteld... Da s goedkoop als les om de parkeerplaatsen van de medehuurders in de toekomst niet meer in te nemen.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 jun 2019 14:57

Misschien de volgende keer een telefoonnummer in de wagen achterlaten? Zo kunnen ze tenminste bellen en vragen om de wagen te verzetten...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”