rechten bij alcoholcontrole

schroevendraaier
Topic Starter
Berichten: 2

rechten bij alcoholcontrole

#1 , 21 jun 2008 17:42

Hallo, ik heb een vraagje over rechten bij alcoholcontroles. Ik heb er in het forum op gezocht, maar vond geen soortgelijk onderwerp.

Een tijdje geleden kwam ik met de auto een alcoholcontrole tegen. 't was de eerste keer dat ik dat tegenkwam. Nu was de dienstdoende agent een oude bekende. Ik had namelijk een kleine 10 jaar geleden een verklaring bij hem moeten afleggen inzake druggebruik, waar ik echter nooit voor veroordeeld ben. De zaak werd geseponeerd en mijn strafblad bleef blanco. Na mijn identiteitskaart na te kijken riep hij onmiddellijk enkele collega's en ik kreeg een voorkeursbehandeling. Fouilleren, blazen, en auto onderzoeken met 2 mensen, terwijl ik vanop een afstand moest kijken. Nu met dat nakijken van mijn auto en dat fouilleren, daar kan ik nog inkomen, maar tijdens het nakijken van mijn auto, vond dienstdoend agent ook mijn gsm, waar hij vervolgens een 5-tal minuten mee bezig was. Ik vermoed dat het ging om sms-berichten en telefoonnummers nakijken. tja, dat drugsgedoe was iets van in mijn "wilde jaren" en ligt ver achter me, dus werd er niets gevonden, blies ik negatief en mocht ik, na ontvangst van een gadget, doorrijden. Nu is mijn vraag: Mag een agent bij een alcoholcontrole zonder vragen je gsm nemen en kijken wat er allemaal instaat? Niet dat ik klacht ga neerleggen, ben gewoon nieuwsgierig, en benieuwd hoelang ik de gevolgen van dat kleine drugvoorval van zolang geleden nog zal gaan voelen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ignace
Berichten: 82
Locatie: Tielt

#2 , 21 jun 2008 21:36

ik heb met mijn beperkte kennis van het wegverkeerrecht de wetteksten en omzendbrieven afgeschuimd maar ben inderdaad niet op een toepasselijke bepaling gestoten die een dermate inbreuk op de privacy rechtvaardigt zonder meer. mss weet iemand anders het beter?

schroevendraaier
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 22 jun 2008 00:07

Tja, als ze mogen fouilleren, zal de gsm nakijken misschien daaronder vallen? Maar ik vraag me af wat het voor zin heeft. Het zou me verbazen dat ze je kunnen aanhouden voor enkel een sms waarin bijvoorbeeld staat dat je gebruikt hebt of verkeersovertredingen hebt begaan...

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”