Beslissing herstelonderzoek

D1990
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Beslissing herstelonderzoek

#1 , 13 jun 2019 11:08

Beste,

2 jaar terug ben ik geintoxiceerd tegengehouden bij een alcoholcontrole, ik blies positief (0.68) . Desondanks dit mijn eerste overtreding was zwaar gestraft geweest wegens jonge bestuurder. (€2000 + 2 maand rijverbod+ alle examens opnieuw + psycho en medische testen). Terecht.

Alles opnieuw afgelegd en geslaagd, bij de psychologische testen echter en voorlopig rijbewijs gekregen voor 6 maanden (hier hingen geen voorwaarden aan vooraf). Ik ging natuurlijk akkoord want eigen schuld dikke bult.

Vorige maand opnieuw psychologisch laten doen met de gedachte mijn vast rijbewijs terug te krijgen, er werd urine en bloed staal gevraagd (bij eerste onderzoek niet). Urine was negatief maar uit bloed blijkt dat CDT waarden te hoog liggen. Ik zei de psycholoog dat ik met het mooie weer van de afgelopen weken wat meer had gedronken dan normaal. Conclusie is nu 6 maand rij ongeschikt (staat nog niet op papier). Ik versta het standpunt van de heer maar ik ben zeker geen alcoholieker, noch vind ik de straf in de verste verte in verhouding met een fout van 2 jaar geleden waarvoor ik al gestraft ben geweest.

Voor 1e maal intoxicatie achter stuur zal ik dus in totaal een rijverbod van ondertussen 8-9 maanden hebben los van alle geldkosten.

Is dit een verloren zaak (ik versta dat de wet hier geen beroep voorziet)? Beslissing staat naar mijn weten nog niet op papier, kan ik bv. een nieuw herstelonderzoek aanvragen?

Alvast bedankt en aan de jonge bestuurders laat het een les wezen.
Mvg
D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jun 2019 11:36

Carbohydraat Deficiënt Transferrine
Kortweg is CDT te beschouwen als een eiwit dat ontstaat bij overmatig alcoholgebruik over een periode van minimaal een week..
Dit gaat dus niet over een paar pintjes als het zo warm weder was, dit was net iets meer !

Als je nog eens je testen gaat laten afnemen zal je best 4 a 6 weken niks maar ook niks van alcohol drinken.

Er zijn mensen met een zeer goede lever dat men na 2 weken de normale waarden hebben, maar bij sommige kan dit tot 6 weken duren .

Het is zeer vervelend en dit kan zeer lang duren !

. De gehanteerde bovengrens voor CDT komt bij mannen overeen met de consumptie van gemiddeld ca 60 g alcohol per dag (grofweg 1,5 l bier of 1 fles wijn per dag) gedurende minimaal een week.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

D1990
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jun 2019 21:24

Carbohydraat Deficiënt Transferrine
Kortweg is CDT te beschouwen als een eiwit dat ontstaat bij overmatig alcoholgebruik over een periode van minimaal een week..
Dit gaat dus niet over een paar pintjes als het zo warm weder was, dit was net iets meer !

Als je nog eens je testen gaat laten afnemen zal je best 4 a 6 weken niks maar ook niks van alcohol drinken.

Er zijn mensen met een zeer goede lever dat men na 2 weken de normale waarden hebben, maar bij sommige kan dit tot 6 weken duren .

Het is zeer vervelend en dit kan zeer lang duren !

. De gehanteerde bovengrens voor CDT komt bij mannen overeen met de consumptie van gemiddeld ca 60 g alcohol per dag (grofweg 1,5 l bier of 1 fles wijn per dag) gedurende minimaal een week.
Danku voor uw antwoord, ik betwist die waarden natuurlijk niet en heb ook niet gezegd dat dit van een paar pintjes kwam. Wat mij stoort aan het hele verhaal is dat ik bij het eerste onderzoek niets van die CDT testen heb moeten doen. Had hij mij die testen doen afleggen tijdens het eerste onderzoek wist ik wat mij te wachten stond bij het tweede herstelonderzoek en had ik nu mijn rijbewijs terug. Enfin, dit valt naast de kwestie.

Ik vroeg mij voornamelijk af of ik iets kan ondernemen aangezien er nog geen papieren ondertekend zijn vanuit mijn kant, het parket heeft de beslissing dus waarschijnlijk nog niet ontvangen. Kan ik ergens anders een nieuw onderzoek aanvragen zodra mijn waarden terug normaal zijn? Of mag je maar één herstelonderzoek om de 6 maanden doen?

Mvg

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 13 jun 2019 22:25

. De gehanteerde bovengrens voor CDT komt bij mannen overeen met de consumptie van gemiddeld ca 60 g alcohol per dag (grofweg 1,5 l bier of 1 fles wijn per dag) gedurende minimaal een week.
De "bovengrens" voor wat men nog als "normaal" wil aanvaarden - terwijl het dat eigenlijk al niet meer is.
60g is 6 "standaardglazen" alcoholische consumpties, dagelijks, over langere termijn.
En wijst dus op problematisch drankgebruik ... vraagsteller zit daar dan nog boven.

Wat mij stoort aan het hele verhaal is dat ik bij het eerste onderzoek niets van die CDT testen heb moeten doen. Had hij mij die testen doen afleggen tijdens het eerste onderzoek wist ik wat mij te wachten stond bij het tweede herstelonderzoek en had ik nu mijn rijbewijs terug.

Die 6 maanden termijn komt uit Artikel 44 van de wegverkeerswet.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... -t4hs6afd2

U hebt een verval opgelopen wegens overmatig alcoholgebruik (bijna 1,6 ‰ ).
Uw rijbewijs heeft u maar voorlopig teruggekregen.
U moet weer op onderzoek, maar u koppelt daar voor uzelf niet het gevolg aan vast om wat minder te drinken ?
Omdat het wel eens kon zijn dat u getest kon worden op uw alcoholgebruik ?
Geen babbeltje meer, maar een meting :?:

U ziet uw drankgebruik duidelijk nog niet als problematisch ...

Ik vroeg mij voornamelijk af of ik iets kan ondernemen aangezien er nog geen papieren ondertekend zijn vanuit mijn kant, het parket heeft de beslissing dus waarschijnlijk nog niet ontvangen. Kan ik ergens anders een nieuw onderzoek aanvragen zodra mijn waarden terug normaal zijn? Of mag je maar één herstelonderzoek om de 6 maanden doen?
Uit Art 44 volgt dat u hier niets meer tegen kan ondernemen
Parket gaat de uitslag vh onderzoek volgen ...

D1990
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jun 2019 23:01


U hebt een verval opgelopen wegens overmatig alcoholgebruik (bijna 1,6 ‰ ).
Uw rijbewijs heeft u maar voorlopig teruggekregen.
U moet weer op onderzoek, maar u koppelt daar voor uzelf niet het gevolg aan vast om wat minder te drinken ?
Omdat het wel eens kon zijn dat u getest kon worden op uw alcoholgebruik ?
Geen babbeltje meer, maar een meting :?:

U ziet uw drankgebruik duidelijk nog niet als problematisch ...

Ik koppel daaraan nooit meer aan het verkeer deel te nemen onder invloed van alcohol en zo geen strafbaar feit te plegen. Problematisch volgens de wet inderdaad, jammer dat er conclusies getrokken worden als dit bloedresultaat maar een momentopname is van 1 a 2 weken. Mijn morele waarden zoek ik trouwens niet bij justitie of wetgevers. Ongelukkige keuze van een week te feesten voor dat onderzoek? Zeer zeker. Achteraf gezien heel naïef van mij om te denken dat die onderzoeken oprecht en consequent gebeuren, zal het mij dus nog lang beklagen. Ik dank u in ieder geval voor de informatie.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#6 , 13 jun 2019 23:37

U bent vrij om uw keuzes te maken, maar natuurlijk kunnen die soms verkeerd uitpakken. Ik vind het niet terecht om de procedure dan maar onoprecht en inconsequent te noemen. Het is een eerder objectief onderzoek, waarbij men kan aantonen dat de afgelopen weken een significant hoger alcoholgebruik dan gemiddeld heeft plaatsgevonden. Natuurlijk kan hier best een verantwoording voor zijn, maar ergens moet men nu eenmaal een grens trekken - en dat probeert men op een objectieve wijze te doen.

Zoals Inazuma terecht aankaart, heeft het de schijn van problematisch gebruik. Dit hoeft niet per se zo te zijn, maar men moet nu eenmaal criteria gebruiken.

Ik doe niet aan morele preken (nooit op dit forum), maar probeer het ook langs de kant van 'het systeem' te bekijken.

En als er geen problematisch gebruik is, hoeft u zich geen zorgen te maken. Dan is een kwestie van de periode voor het onderzoek (dat u ruim op voorhand vastlegt) niet (zoveel) te drinken.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

D1990
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 jun 2019 00:02

U bent vrij om uw keuzes te maken, maar natuurlijk kunnen die soms verkeerd uitpakken. Ik vind het niet terecht om de procedure dan maar onoprecht en inconsequent te noemen. Het is een eerder objectief onderzoek, waarbij men kan aantonen dat de afgelopen weken een significant hoger alcoholgebruik dan gemiddeld heeft plaatsgevonden. Natuurlijk kan hier best een verantwoording voor zijn, maar ergens moet men nu eenmaal een grens trekken - en dat probeert men op een objectieve wijze te doen.

Zoals Inazuma terecht aankaart, heeft het de schijn van problematisch gebruik. Dit hoeft niet per se zo te zijn, maar men moet nu eenmaal criteria gebruiken.

Ik doe niet aan morele preken (nooit op dit forum), maar probeer het ook langs de kant van 'het systeem' te bekijken.

En als er geen problematisch gebruik is, hoeft u zich geen zorgen te maken. Dan is een kwestie van de periode voor het onderzoek (dat u ruim op voorhand vastlegt) niet (zoveel) te drinken.
Als onderzoek 1 en 2 niet dezelfde beproevingen hebben noem ik dit inconsequent. Als dit dan ook nog persoon tot persoon verschilt kan ik dit ook niet objectief noemen. Ik onthoud de woorden 'proberen' en 'schijn'. En voor alle duidelijkheid versta ik zeker het standpunt van 'het systeem', maar dit maakt mijn ervaring daardoor niet minderwaardig.

Ik hoef mij de komende 6 maanden trouwens wel degelijk zorgen beginnen maken, hier hangen voor mij persoonlijk enorme gevolgen aan vast. Maar, zo als reeds gezegd ben ik de eindverantwoordelijke voor dit hele gebeuren. Toch bedankt voor uw duiding

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 18 jun 2019 20:53

jammer dat er conclusies getrokken worden als dit bloedresultaat maar een momentopname is van 1 a 2 weken.
Dat is net geen momentopname ...

Mogelijk realiseerde u zich dat niet, maar medisch herstelonderzoek na zware intoxicatie is om te zien of u al dan niet verslaafd bent aan alcohol ...

Vandaar dat men geen momentopname bekijkt, ttz wat er ten tijde van het onderzoek aan alcohol in uw bloed of adem zit, maar een marker onderzoekt voor alcoholgebruik over langere termijn.
Achteraf gezien heel naïef van mij om te denken dat die onderzoeken oprecht en consequent gebeuren,
Wat zou er niet consequent of oprecht aan zijn :?:

Er is getest op langdurig, hoog alcoholgebruik ... omdat u daarvoor medische tests / herstelonderzoeken moest ondergaan.

U had die test niet (meer) verwacht ...

D1990
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 jun 2019 23:06

jammer dat er conclusies getrokken worden als dit bloedresultaat maar een momentopname is van 1 a 2 weken.
Dat is net geen momentopname ...
1 week ten op zichte van 6 maanden?
Mogelijk realiseerde u zich dat niet, maar medisch herstelonderzoek na zware intoxicatie is om te zien of u al dan niet verslaafd bent aan alcohol ...

Vandaar dat men geen momentopname bekijkt, ttz wat er ten tijde van het onderzoek aan alcohol in uw bloed of adem zit, maar een marker onderzoekt voor alcoholgebruik over langere termijn.
Kunt u mij dan eens uitleggen waarom ze mij bij het eerste onderzoek die proeven niet hebben laten doen? Waarom laten ze mij, als potentieel verslaafde dan eerst terug 6 maand op de baan om daarna pas een bloedonderzoek te doen? Dit bedoelde ik met inconsequent. Ik kwam hier trouwens voor juridisch advies, toch bedankt voor uw inbreng!

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 21 jun 2019 21:49

Kunt u mij dan eens uitleggen waarom ze mij bij het eerste onderzoek die proeven niet hebben laten doen?
Vraag het de volgende keer eens.

Maar het zou me niets verwonderen dat ze dat doen omdat de betrokkene het dan niet (meer) verwacht.
Goede voornemens durven wel eens wegvallen mettertijd ...


Wat leesvoer:
https://www.vias.be/publications/Opnieu ... erkeer.pdf

Merk op dat niet alle personen die herstelonderzoeken moeten ondergaan, een bloedproef hebben ondergaan.

Gezien het om een medisch-psychologische inschatting gaat, is er ook de inschatting van de arts die meetelt.

U kan ook zien hoe eerder uitzonderlijk een te hoge CDT waarde is, zelfs in die groep ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”