Verkeerscontrole

ScoobyP
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Verkeerscontrole

#1 , 05 jun 2019 08:29

Stel je rijd een verkeerscontrole tegemoet. Ze vragen je rijbewijs en doen je eens blazen. Nadat je Safe hebt geblazen vraagt de agent je auto even aan kant te zetten zodat hij je rijbewijs kan checken in de database.

Wat als je op die moment, uitstapt, je auto op slot doet en een joint opsteekt?

Kan men dan nog een speeksel en bloedtest afnemen?

Aangezien deze toch positief zal zijn, kan men toch nooit bewijzen dat men reed onder de invloed van THC.

Al zeker als jij jezelf ook nog eens begint te filmen terwijl je dit doet.

Nu kan men suggereren dat men al onder invloed was, maar dit kan toch niet worden bewezen?

Weigeren van de drugscontrole is zowizo strafbaar. En aangezien je een joint opsteekt zal men absoluut een speekseltest willen afnemen omdat je een voertuig bestuurde.

Maar de speekseltest en bloedproef kunnen toch geen juridische waarde hebben als je een joint rookt NA het besturen van het voertuig en net voor de test.

Graag meer info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 05 jun 2019 09:20

en dan ga je te voet verder?

het bezit van cannabis is nog steeds verboden

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 05 jun 2019 09:30

TS denkt zeker het middel gevonden te hebben om een positieve speekseltest te omzeilen. Ik zou het laten brevetteren :lol:

Reclame

Ahtrend
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jun 2019 09:49

Moest dit kunnen hadden er veel mensen een fles sterke drank in de auto liggen.

Toch ook vaak dat de politie verkeersborden bijheeft om aan te duiden dat je daar net niet mag parkeren tijdens hun acties. dus nog een boete daarvoor bovenop.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jun 2019 09:51

Die vraag komt uit een Amerikaanse serie zeker ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

BloodNight
Berichten: 621

#6 , 05 jun 2019 13:04

Het bloedonderzoek gaat terug in de tijd. De bloedwaarden zullen aangeven hoeveel en welke stof er aanwezig waren voor de controle.
Nu ik zou dit zeker eens proberen te doen!
Politie kan namelijk (mits toestemming parket) beslag leggen op de auto in kwestie!
Weg auto dus!

Franciscus
Berichten: 38590

#7 , 05 jun 2019 15:58

Mogelijk nemen ze dan in opdracht ook nog haarstalen.
Voertuig wordt zo wie zo met beslag gelegd.
Bezit en gebruik van cannabis in het openbaar...
Verwittig ons als de zaak voor de politierechtbank / correctionele rechtbank voorkomt daar wik ik wel eens bijzijn.
En post zeker de vonnissen hier geanonimiseerd op het forum.

ScoobyP
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 jun 2019 01:25

TS denkt zeker het middel gevonden te hebben om een positieve speekseltest te omzeilen. Ik zou het laten brevetteren :lol:
Neen dat denk ik niet. Ik vraag me af wat dit juridisch inhoud. Gelieve dan ook ontopic te blijven en niet te kleineren -.-"

ScoobyP
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 jun 2019 01:28

Moest dit kunnen hadden er veel mensen een fles sterke drank in de auto liggen.

Toch ook vaak dat de politie verkeersborden bijheeft om aan te duiden dat je daar net niet mag parkeren tijdens hun acties. dus nog een boete daarvoor bovenop.
Als je speekseltest positief is mag je de auto meteen achterlaten, dikwijls vraagt men u aan kant te zetten waar er daadwerkelijk mag geparkeerd worden. Anders zouden er snel filleproblemen ontstaan tijdens een controle als iemand positief test op alcohol of drugs.
Laatst gewijzigd door ScoobyP op 06 jun 2019 01:47, 2 keer totaal gewijzigd.

ScoobyP
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 jun 2019 01:29

Die vraag komt uit een Amerikaanse serie zeker ?
Neen, het is iets wat ik mezelf afvraag. In de hoop hier een antwoord te krijgen.

In de plek van een vraag op een vraag zonder meerwaarde.

ScoobyP
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 jun 2019 01:41

Het bloedonderzoek gaat terug in de tijd. De bloedwaarden zullen aangeven hoeveel en welke stof er aanwezig waren voor de controle.
Nu ik zou dit zeker eens proberen te doen!
Politie kan namelijk (mits toestemming parket) beslag leggen op de auto in kwestie!
Weg auto dus!
Een auto is om te slijten, een 2e hands peugeot partner vind je al voor 1000 euro, dat kost niets aan inschrijving en zeer weinig aan wegentax. Rondrijden kost alleen geld en dat doe ik liefst zo goedkoop mogelijk.

Wat je zegt over het bloedonderzoek klopt volledig, maar geeft geen antwoord op de vraag of deze wel enige juridische waarde heeft als je drugs gebruikt net na het autorijden en net voor de test.
Laatst gewijzigd door ScoobyP op 06 jun 2019 02:07, 1 keer totaal gewijzigd.

ScoobyP
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 06 jun 2019 01:43

Mogelijk nemen ze dan in opdracht ook nog haarstalen.
Voertuig wordt zo wie zo met beslag gelegd.
Bezit en gebruik van cannabis in het openbaar...
Verwittig ons als de zaak voor de politierechtbank / correctionele rechtbank voorkomt daar wik ik wel eens bijzijn.
En post zeker de vonnissen hier geanonimiseerd op het forum.
Ik ga het heus niet proberen, ik vroeg me gewoon af wat er dan zou gebeuren.

Dank U voor de informatie.

ScoobyP
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#13 , 06 jun 2019 01:58

Afgaande van de antwoorden ga ik er van uit dat men u dan kan dagvaarden voor, het verstoren van de openbare orde, openbaar drugsbezit.

Maar wat als je daarna gewoon mee werkt en dus je rijbewijs afgeeft voor 15 dagen.

Kan men u dan nog straffen op rijden onder invloed van cannabis?

Heeft de bloedproef juridische waarde als er bewijs is dat je net voor de test cannabis rookt...

Ik vermoed dat als je dan toch moet voorkomen, de rechter dubbel zo hard zal zijn. Aangezien weigering ook strafbaar is en dat je dan gestraft word op verdenking van rijden onder invloed. Dat het in zo'n situatie net hetzelfde is.

Voor alle duidelijk, ik vroeg het me gewoon af, ik ga dit heus niet proberen. Ik sta achter de verkeersveiligheid, maar niet acjter ons politiek beleid. Rijden onder invloed van alle drugs is een no-go. Maar bij cannabis ben je de volgende dag, zo nuchter als wat, toch de pineut.

Ik vind nergens informatie hoe men de wettelijke minimumdrempel van thc heeft bepaald, zijn er wetenschappellijke studies naar gedaan om deze te bepalen, zo ja, waar kan ik deze vinden?

Franciscus
Berichten: 38590

#14 , 06 jun 2019 09:14

Zoals reeds geschreven als de testresultaten van de speekselproef dusdanig zijn dat deze onmogelijk van de juist aangestoken joint kunnen zijn dan 'kan' men vervolgen voor rijden onder invloed van drugs.
Let wel rijden onder invloed is wegcode / verkeerswetgeving.
Bezit en gebruik is correctioneel dus voor een rechtbank eerste aanleg.
Net zoals ongewapende weerspannigheid en smaad.
Verstoren openbare orde is weer een andere regelgeving en wordt (meestal) met de administratieve sanctie van bestuurlijke arrestatie en opsluiting voor max 12 uur gesanctioneerd. Dit op bevel van een officier van bestuurlijke politie. Eventuele strafrechtelijke feiten gepleegd bij deze bestuurlijke arrestatie zijn dan weer strafrechtelijk vervolgbaar.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#15 , 06 jun 2019 11:38

Beste

Wetgeving even lezen :


Iemand die in de auto zit - zeker als die alleen is en/of achter het stuur zit - wordt doorgaans geacht 'aanstalten te maken om te rijden' en is derhalve even strafbaar als iemand die men effectief ziet rijden...

Artikel 60

§ 1. Er wordt een ademanalyse verricht wanneer de ademtest een alcoholconcentratie van ten minste 0,22 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht aangeeft.

§ 2. Het besturen op een openbare plaats van een voertuig of een rijdier of het begeleiden met het oog op de scholing is verboden aan iedere persoon die een voertuig of een rijdier bestuurde, daartoe aanstalten maakte of een bestuurder begeleidde met het oog op de scholing of op het punt stond een bestuurder te begeleiden met het oog op de scholing, voor de duur van drie uren te rekenen vanaf de vaststelling :

1° wanneer de ademanalyse een alcoholconcentratie meet van ten minste 0,22 milligram en minder dan 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht;

2° wanneer de ademanalyse niet uitgevoerd kan worden en de ademtest een alcoholconcentratie van ten minste 0,22 milligram en minder dan 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht aangeeft.

§ 3. Het besturen op een openbare plaats van een voertuig of van een rijdier of het begeleiden met het oog op de scholing is verboden aan iedere persoon die een voertuig of een rijdier bestuurde, daartoe aanstalten maakte of een bestuurder begeleidde met het oog op de scholing of op het punt stond een bestuurder te begeleiden met het oog op de scholing, voor de duur van zes uren te rekenen vanaf de vaststelling :

1° wanneer de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet;

2° wanneer de ademanalyse niet uitgevoerd kan worden en de ademtest een alcohol-concentratie aangeeft van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht;

3° ingeval van weigering van de ademtest of van de ademanalyse;
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”