overdreven snelheid, voorbijsteken over een volle streep + 71 in zone 50

Thomas.bal
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

overdreven snelheid, voorbijsteken over een volle streep + 71 in zone 50

#1 , 29 mei 2019 12:54

Beste,

Vandaag heeft mijn moeder een boete binnengekregen dat ik met haar auto geflitst was door een camera-statuut terwijl ik een ander voertuig voorbijstak over een volle streep. Ik reed (aangezien ik voorbij stak) te snel, namelijk 71 (gecorrigeerd) in een zone 50. Dit is een derdegraadsovertreding en kan mogelijks zwaar bestraft worden. (ik moest een paper indienen en was te laat vertrokken)

Ik heb ondertussen bijna 4 jaar mijn rijbewijs en ben in mei 2017 ook geflitst met mijn eigen auto (78 in een zone 50, NB: toen was ik nog jonge bestuurder, minder dan 2 jaar mijn rijbewijs). Hiervoor ben ik in september 2018 voor moeten voorkomen en heb een geldboete van 200 euro gekregen en ik heb mijn praktijk- en theorie examen opnieuw moeten afleggen en mijn rijbewijs 10 dagen moeten inleveren, wat nog maar 2 maanden geleden is.

Nu is het sinds heden mogelijk dat er een foto bij je overtreding bij zit. Wat momenteel niet het geval was. Als ik hier duidelijk vermeld op sta, ga ik dan zwaarder bestraft worden omdat ik in de afgelopen 2 jaar een dergelijke overtreding heb begaan (overtreding binnen de bebouwde kom) en nog steeds maar net geen 4 jaar mijn rijbewijs heb? En is een minnelijke schikking mogelijk bij dit soort overtredingen of niet?

Mijn tweede vraag is: stel mijn moeder neemt deze boete op haar (zonder foto), hoe hard kan zij daarvoor gestraft worden? (geen overtredingen of max 1 in de afgelopen 3 jaar)

Ik dank jullie alvast

Met vriendelijke groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 29 mei 2019 13:10

Was dit binnen of buiten de bebouwde kom?

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 29 mei 2019 13:27

Valsheid in geschriften dus? :twisted:

Daarvoor ken ik het tarief niet

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 29 mei 2019 14:13

Ik vrees dat die streep er een door uw rekening wordt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 29 mei 2019 16:35

Het is zinloos op een juridisch forum te vragen hoe je best de wet kan negeren en fraude plegen. Plat gezegd : wie zijn gat brandt, moet op de blaren zitten en niet zijn moeder vragen dat te doen. Zij heeft namelijk geen blaren.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 mei 2019 19:22

Tegenwoordig zien ze wel wie de wagenbestuurt op de foto, een paar maanden in de krant geweest .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 29 mei 2019 19:37

Met geluk iets van een 2,5 jaar gevangenis...
Dat is 30 maanden hopelijk elektronische enkelband

HOOFDSTUK V. - VALS GETUIGENIS EN MEINEED.

Art. 215. (Zie NOTA 1 onder TITEL) Vals getuigenis in criminele zaken, hetzij ten nadele, hetzij ten voordele van de beschuldigde, wordt gestraft met (opsluiting van vijf jaar tot tien jaar). <W 2003-01-23/42, art. 49, 040; Inwerkingtreding : 13-03-2003>

Art. 216. <W 2003-01-23/42, art. 50, 040; Inwerkingtreding : 13-03-2003> Indien de beschuldigde veroordeeld is tot hechtenis van meer dan tien jaar of tot tijdelijke opsluiting van meer dan tien jaar, wordt de valse getuige die te zijnen nadele getuigd heeft, gestraft met opsluiting van tien jaar tot vijftien jaar.
Hij wordt gestraft met opsluiting van twintig jaar tot dertig jaar indien de beschuldigde tot levenslange opsluiting veroordeeld is.

Art. 217. De bij de twee vorige artikelen bepaalde straffen worden met een graad verminderd overeenkomstig artikel 80, wanneer personen die in rechte opgeroepen worden om er enkel inlichtingen te geven, zich schuldig maken aan valse verklaringen ten nadele of ten voordele van de beschuldigde.


En misschien best (tegen betaling) een advocaat raadplegen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 29 mei 2019 20:04

Bedankt Franciscus !

Pittig "tarief" trouwens :)

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 29 mei 2019 20:44

Nog aan toevoegen de verkeersinbreuk is politierechtbank.
De valsheid is correctionele rechtbank.

Rapture
Berichten: 124

#10 , 03 jun 2019 15:03

Met geluk iets van een 2,5 jaar gevangenis...
Dat is 30 maanden hopelijk elektronische enkelband

HOOFDSTUK V. - VALS GETUIGENIS EN MEINEED.

Art. 215. (Zie NOTA 1 onder TITEL) Vals getuigenis in criminele zaken, hetzij ten nadele, hetzij ten voordele van de beschuldigde, wordt gestraft met (opsluiting van vijf jaar tot tien jaar). <W 2003-01-23/42, art. 49, 040; Inwerkingtreding : 13-03-2003>

Art. 216. <W 2003-01-23/42, art. 50, 040; Inwerkingtreding : 13-03-2003> Indien de beschuldigde veroordeeld is tot hechtenis van meer dan tien jaar of tot tijdelijke opsluiting van meer dan tien jaar, wordt de valse getuige die te zijnen nadele getuigd heeft, gestraft met opsluiting van tien jaar tot vijftien jaar.
Hij wordt gestraft met opsluiting van twintig jaar tot dertig jaar indien de beschuldigde tot levenslange opsluiting veroordeeld is.

Art. 217. De bij de twee vorige artikelen bepaalde straffen worden met een graad verminderd overeenkomstig artikel 80, wanneer personen die in rechte opgeroepen worden om er enkel inlichtingen te geven, zich schuldig maken aan valse verklaringen ten nadele of ten voordele van de beschuldigde.


En misschien best (tegen betaling) een advocaat raadplegen.
Kom kom, je weet best dat dit in deze casus niet opgaat aangezien het hier niet gaat over een valse getuigenis in een criminele zaak (=rechtbank) aangezien er zelfs geen sprake is van een dagvaarding, enkel van een boete, wrs. dus een onmiddellijke inning/minnelijke schikking uitgaande van het Parket.

Hier gaat het misschien zelfs gewoon over dat inlichtenformuliertje dat ze standaard bijvoegen bij een onmiddellijke inning. Hierop liegen is uiteraard geen meineed.
Ik heb er ooit op genoteerd dat het prins Laurent was die op dit moment met mijn wagen reed. Dan ben ik hier blijkbaar heel goed mee weggekomen aangezien ik voor deze "valse getuigenis" blijkbaar 5 jaar bak kon krijgen.

Altijd plezant natuurlijk om juridische leken schrik aan te jagen met dergelijke uit de context gerukte insteken.

In de praktijk: zolang de boete betaald wordt, maakt het voor het Parket gene lor uit wie er betaalt, of gij het nu zijt, uw ma of prins Laurent.
Aangezien er voor u blijkbaar verzwarende omstandigheden spelen, zou ik die boete gewoon zo rap mogelijk betalen, aangezien ze er op het Parket vanuit gaan dat de eigenaar van het voertuig ook de bestuurder is. Geen slapende honden wakker maken dus.

Franciscus
Berichten: 38587

#11 , 03 jun 2019 15:32

Er nog bijvoegen en meer van toepassing:

Het misdrijf valsheid in geschriften kan worden onderverdeeld in drie verschillende categorieën:

Valsheid in authentieke en openbare geschriften, in handels- of bankgeschriften en de private geschriften (art. 194-197 Sw.)
Valsheid in reispassen, machtigingen om wapens te dragen, arbeidsboekjes, reisorders en getuigschriften (art. 198-210 Sw.)
Valsheid in telegrammen (art. 211-212 Sw.)

Daarnaast bestaat ook het meer specifieke misdrijf van valsheid in informatica (art. 210bis Sw.).

En ik ken verschillende zaken waar het parket niet kon lachen met wat de overtreders hadden gefikst met serieuze gevolgen.

Rapture
Berichten: 124

#12 , 03 jun 2019 15:41

Er nog bijvoegen en meer van toepassing:

Het misdrijf valsheid in geschriften kan worden onderverdeeld in drie verschillende categorieën:

Valsheid in authentieke en openbare geschriften, in handels- of bankgeschriften en de private geschriften (art. 194-197 Sw.)
Valsheid in reispassen, machtigingen om wapens te dragen, arbeidsboekjes, reisorders en getuigschriften (art. 198-210 Sw.)
Valsheid in telegrammen (art. 211-212 Sw.)

Daarnaast bestaat ook het meer specifieke misdrijf van valsheid in informatica (art. 210bis Sw.).

En ik ken verschillende zaken waar het parket niet kon lachen met wat de overtreders hadden gefikst met serieuze gevolgen.
Wat zit jij er toch allemaal bij te sleuren.
TS zijn moeder kreeg een boete voor een overtreding die hijzelf had begaan.
Enigste correcte advies: gewoon betalen en de kous is af. Op het Parket moeten ze elke week honderden flitsboetes verwerken dus gaan ze hun echt niet gaan bezig houden met het bestuderen van foto's om te checken wie er op dat moment reed, dat doen ze alleen als er discussies zijn hieromtrent.
Dan heeft hij zelfs nergens over gelogen. Hij moet zeker zelf niet gaan zeggen dat hij reed en niet zijn ma, niemand is immers verplicht zichzelf te beschuldigen.

Aan TS: Kreeg uw moeder effectief een (geld)boete, dus de vraag om een bepaald bedrag te betalen? Of enkel een PV, dus louter vaststelling van het misdrijf zonder voorstel tot betalen van geldboete?

Franciscus
Berichten: 38587

#13 , 03 jun 2019 16:29

Nog maar twee maanden geleden..wel een beetje alerte dienst en de gevolgen zijn er en daar ken ik ook meerdere cases van.

Rapture
Berichten: 124

#14 , 03 jun 2019 16:56

Nog maar twee maanden geleden..wel een beetje alerte dienst en de gevolgen zijn er en daar ken ik ook meerdere cases van.
Daar zeg je het...alerte dienst.
Zijn vorige boete had hij dan nog met zijn eigen wagen en niet met die van zijn ma.
Zou mij straf lijken, moesten ze daar een link gaan leggen.
En zoals eerder gezegd, die diensten zullen wat beters te doen hebben dan voor Sherlock Holmes te spelen bij elke verkeersinbreuk.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 03 jun 2019 19:44

Mijn tweede vraag is: stel mijn moeder neemt deze boete op haar (zonder foto), hoe hard kan zij daarvoor gestraft worden? (geen overtredingen of max 1 in de afgelopen 3 jaar)
Uw moeder zou wel gek zijn om voor uw fratsen op te draaien.

Ook het niet doorgeven van de werkelijke bestuurder is strafbaar :

Artikel 67bis

Wanneer een overtreding van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een natuurlijke persoon, en de bestuurder bij de vaststelling van de overtreding niet geïdentificeerd werd, wordt vermoed dat deze is begaan door de houder van de kentekenplaat van het voertuig.

De houder van de kentekenplaat kan dit vermoeden weerleggen door met elk middel te bewijzen dat hij niet de bestuurder was op het ogenblik van de feiten. In dat geval is hij ertoe gehouden om de identiteit van de onmiskenbare bestuurder kenbaar te maken, behalve wanneer hij diefstal, fraude of overmacht kan bewijzen.


De straf daarvoor is :

Artikel 29ter

Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van 50 euro tot 4000 euro of met een van die straffen alleen, wordt gestraft, hij die de verplichting bedoeld in artikel 67bis, tweede lid, tweede zin, niet nakomt. De rechter kan bovendien het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken voor een duur van ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar of levenslang.


Boetebedragen x 8, de opdeciemen
Bij veroordeling:
Plus gerechtskosten
Bijdrage zgn. Slachtofferfonds van 200€
Vermelding strafblad (kan professioneel gevolgen hebben)


En daarna komt men alsnog bij u aankloppen ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”