Scheidingswand lichte vracht

Nicokaboem
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Scheidingswand lichte vracht

#1 , 24 mei 2019 13:53

Hallo!

Even een technische vraag:

Ik zou graag mijn tussenwand tussen bestuurderscabine en laadbak verlagen naar 1m in plaats van zoals nu een volledig afgesloten scheidingswand.
Mag dit?
Ik vind het volgende terug:
15 MAART 1968. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.

[BS 28.03.1968]

Hoofdstuk VI: Constructie
Artikel 27bis. Constructie van de voertuigen (vervolg)

Naargelang het geval, zijn de voertuigen van categorie N1 ontworpen, gebouwd of verbouwd volgens de volgende minimale criteria:

§1. Lichte vrachtauto met enkelvoudige bestuurdersruimte

De passagiersruimte bevat slechts één rij zetels of één bank.

1.1. Oorspronkelijke constructie

1.1.1. In de laadruimte zijn geen bevestigingspunten voor veiligheids-gordels of zitplaatsen aanwezig.

1.1.2. De lengte van de laadruimte, gemeten in de langsrichting van het voertuig op een hoogte van 20 cm boven de vloer, is minstens gelijk aan 50 % van de lengte van de wielbasis.

1.2. Bekomen door verbouwing

1.2.1. Enkel voertuigen van de types AB, AC en AF zoals gedefinieerd in artikel 1, § 1, punt 1, tweede lid, mogen verbouwd worden tot lichte vrachtauto.

1.2.2. Voor nieuwe en reeds in België ingeschreven voertuigen, wordt vóór de verbouwing daarvoor het akkoord van de constructeur bekomen.

1.2.3. Een vaste verticale scheidingswand, met een hoogte van minstens 20 cm, is achter de zitplaatsen aangebracht.

1.2.4. De afstand tussen elk punt van de scheidingswand en de achterzijde van de laadruimte en gemeten in de langsrichting van het voertuig op een hoogte van 20 cm boven de vloer, is minstens gelijk aan 50 % van de lengte van de wielbasis.

1.2.5. In de laadruimte zijn geen bevestigingspunten voor zitplaatsen aanwezig, of zijn die verwijderd of onbruikbaar gemaakt door :

hetzij een lasnaad;
hetzij het aanbrengen van een plaat die aan de vloer van de laadruimte is gelast of vastgeklonken.
Zoals ik het hier interpreteer moet er een vaste verticale scheidingswand zijn van minstens 20cm dus de hoogte van 1m mag ook. Tot voor kort ging ik er van uit dat dit altijd volledig afgesloten moest zijn.

Iemand ervaring in iets dergelijks?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 24 mei 2019 16:46

Punt 1.2 gaat over lichte vrachtwagens bekomen door verbouwing
De uwe lijkt me origineel af fabriek een lichte vrachtwagen te zijn.

Wijzigingen aan een voertuig mogen slechts mits voorafgaande goedkeuring van de constructeur + keuring achteraf.
Dit is ook geen van de voorziene "tuning" aanpassingen

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”