Parkeren op straat met bakfiets voor de oprit van onze keldergarages.

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

Parkeren op straat met bakfiets voor de oprit van onze keldergarages.

#1 , 12 mei 2019 07:46

Beste,

Onze keldergarages worden tot op heden niet gebruikt om een auto te stallen. Daarom hebben alle mede-eigenaars met garage (niet iedereen heeft een garage) afgesproken hebben dat je je voer- of rijtuigtuig op de oprit mag zetten (wie eerst komt, eerst maalt, er moet wel ruimte vrijgehouden worden voor een fietsdoorgang). Wanneer iemand voortaan zijn garage wel wil gebruiken om zijn auto te stallen, wordt dit gedoogbeleid opgeheven, volgens dezelfde overeenkomst.
Niemand maakt er bezwaar tegen dat erop straat voor de oprit geparkeerd wordt, gezien dat niemand hindert (en alweer: wie eerst komt eerst maalt). Ik heb ook een garage in de kelder, maar geen auto, wel een bakfiets. Ik maak gebruik van mijn recht om met die bakfiets op de oprit te staan, wanneer het mij uitkomt, met als gevolg dat het meermaals gebeurt dat een mede-eigenaar zijn auto op straat zet, voor de oprit, wat dus voor niemand een probleem oplevert. Mijn vraag: mag ik mijn bakfiets op straat voor onze oprit plaatsten? Uiteraard mag dat niet als er al een wagen op de oprit staat, want dan kan hij niet meer wegrijden.
Nog dit: aan onze de oprit is geen enkel nummerplaat aanduiding, ik dacht dat dat verplicht was.

Groetjes :wink:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 12 mei 2019 08:18

Wegcode art 23.3. Fietsen en tweewielige bromfietsen moeten buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 opgesteld worden zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken, behalve op plaatsen gesignaleerd zoals voorzien in artikel 70.2.1.3°.f.

Je mag je bakfiets dus niet opstellen voor de oprit.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 12 mei 2019 08:49

Nummerplaat op de poort is niet verplicht, maar alleen wagens waarvan de nummerplaat op de poort staan, mogen er geparkeerd worden. Geen nummerplaten = parkeerverbod voor iedereen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 mei 2019 09:10

Beste Issued,

Bedankt! Toch dit, ik lees: zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken. 1. Op welke wijze maak ik het verkeer onveilig of hinder ik andere weggebruikers door voor de oprit van onze keldergarages te parkeren met mijn bakfiets? :?:
2. Gezien de specifieke afspraken op de VME: hoe hinder ik wie dan ook door mijn bakfiets op straat te zetten voor onze garagekelder? Een mede-eigenaar mag niet tegen een andere mede-eigenaar zeggen dat hij plaats moet maken opdat hij zijn wagen op straat voor de oprit of op de oprit kan parkeren, wie eerst komt eerst maalt.

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 mei 2019 09:21

Beste Oude Belg,

Bedankt. Je schrijft: Geen nummerplaten = parkeerverbod voor iedereen. Goed om weten. Het gekke is dat het voorstel op tafel kwam tijdens de jaarlijkse vergadering en dat dat verworpen werd door degene die het meest gebruik maakt van parkeren op staart voor de oprit. Ik en anderen wisten niet dat het aanbrengen van nummerplaten verplicht is. We hebben ons er dan maar bij neergelegd. Kan ik het alsnog afdwingen door zonder al te veel poespas? Ik weet nu wel waarom hij tegen stemde: hij kan zijn klanten er dan ook laten staan. :mrgreen:

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 12 mei 2019 12:16

Jullie kunnen door stemming tijdens een vergadering van mede-eigenaars de wegcode niet wijzigen! Voor een inrit mag men niet parkeren, men riskeert een boete.
Blijkbaar hebt u het antwoord gegeven door andere forumleden niet begrepen. Zie antwoord #2 in het bijzonder.

De wegcode geldt ook voor "de klanten" die hun wagen parkeren:

Artikel 25. Parkeerverbod

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

1° op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig en op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen;

2° op minder dan 15 meter aan weerszijden van een bord dat een autobus-, trolleybus- of tramhalte aanwijst;

3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 mei 2019 13:00

Beste asperger,

Je zegt: Jullie kunnen door stemming tijdens een vergadering van mede-eigenaars de wegcode niet wijzigen! --- Ik kan dus artikel 25:3 inroepen en eisen dat de inschrijvingstekens leesbaar op de inrij aangebracht wordt? Dat ga ik dan ook doen. Ik hoop dat ik daarvoor niet moet wachten op de volgende vergadering, of wel?

Je zegt: Blijkbaar hebt u het antwoord gegeven door andere forumleden niet begrepen. Zie antwoord #2 in het bijzonder. --- Ik heb het goed begrepen, het mag niet, maar ik krijg geen antwoord op mijn vraag: Op welke wijze maak ik het verkeer onveilig of hinder ik andere weggebruikers door voor de oprit van onze keldergarages te parkeren met mijn bakfiets? Wat er onder de mede-eigenaars afgesproken is of gedoogd wordt, laat dat buiten beschouwing.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 12 mei 2019 13:08

" Ik kan dus artikel 25:3 inroepen en eisen dat de inschrijvingstekens leesbaar op de inrij aangebracht wordt?"

Neen u kunt derden niet verplichten dat ze hun nummerplaat afficheren.

"Op welke wijze maak ik het verkeer onveilig of hinder ik andere weggebruikers door voor de oprit van onze keldergarages te parkeren met mijn bakfiets?

Door op een verboden plaats (verboden door de wegcode) hindernissen te plaatsen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Duym
Topic Starter
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 mei 2019 14:20

Je zegt: Neen u kunt derden niet verplichten dat ze hun nummerplaat afficheren. -- Wie dan wel? De politie? Hoe je dat dan? Uiteraard ben ik betrokken partij, het is ook mijn oprit.

Je zegt: Door op een verboden plaats (verboden door de wegcode) hindernissen te plaatsen. --- Het mag niet, daar ben ik het mee eens, maar waarom zou mijn bakfiets een hindernis zijn, en een auto of zware motor niet?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 12 mei 2019 14:29

Waarom? Waarom?
Waarom zijn de bananen krom?

Herlees al de antwoorden nog eens die je gekregen hebt. Daar staat alles in. Indien u niet akkoord gaat met de wegcode moet u contact opnemen met minister Koen Geens.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Issued
Berichten: 1227

#11 , 12 mei 2019 14:57

Je dient de wegcode niet te interpreteren voor elke specifieke situatie.
De wet zegt dat je ze buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 moet opstellen.
Daarbovenop moet je zien dat, wanneer je ze buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 opstelt, je dit doet zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken.

Het eerste stuk zegt dat je hem niet op de rijbaan mag stallen, het tweede stuk zegt dat je hem bv niet dwars over het fietspad mag stallen.Het tweede stuk van het artikel is bijkomende aan het eerste, maar het eerste stuk blijft onverminderd van kracht.

Het is vaak zo dat je, zeker met bakfietsen, meer hinder veroorzaakt door ze op het voetpad te stallen dan op de parkeerstrook, maar je mag ze nu eenmaal niet op de parkeerstrook stallen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 12 mei 2019 15:41

Wegcode art 23.3. Fietsen en tweewielige bromfietsen moeten buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 opgesteld worden zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken, behalve op plaatsen gesignaleerd zoals voorzien in artikel 70.2.1.3°.f.
Geldt enkel voor tweewielige (brom)fietsen :!:

Een klassieke (3 wielige) bakfiets is géén fiets, maar een rijwiel.
En daarvoor is niets voorzien - zonder bestuurder is het ook geen voertuig meer.
Mag ook niet gestald worden op de plaatsen aangeduid voor fietsen ...

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 12 mei 2019 15:42

Zoals in #2 en in 11 is geschreven.
Dat is de wegcode en die is van toepassing op de openbare weg.
Verkeerswetgeving evenzo en zelfs bij uitbreiding op openbaar domein.
Wat jullie in de AV van de VME beslist is enkel geldig op het privaat domein. Of een eigenaar zijn de nplt van zijn voertuig op de poort wil bevestigen is zijn/haar keuze. Maar binnenrijden kan u niet beletten.
Waarom plaats u de bakfiets niet op uw auto staanplaats?

Ook de doordenker van Inazuma eens lezen ... tja onze wetgevers.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 12 mei 2019 15:45

Nog dit: aan onze de oprit is geen enkel nummerplaat aanduiding, ik dacht dat dat verplicht was.
Niet verplicht, maar het betekent dat er niemand voor jullie inrit mag parkeren.
Ook de bewoners niet.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 12 mei 2019 15:52

Gezien
- een rijwiel geen fiets is
- een niet-bereden rijwiel zelfs geen voertuig is
- artikel 23.3 niet geldt voor rijwielen
- er inzake (meerwielige) rijwielen verder niets geregeld is ivm stallen ervan

zal je moeten terugvallen op

7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers,

Ook bij het achterlaten van hun rijwiel.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”