Geflitst op locatie tijdens verblijf in het buitenland,

StefanV
Topic Starter
Berichten: 12

Geflitst op locatie tijdens verblijf in het buitenland,

#1 , 10 mei 2019 08:56

Ik heb recentelijk een brief ontvangen van het Parket met de mededeling dat ik zal gedagvaard worden voor een snelheidsovertreding, met name een overschrijding van 32km in een zone 50 (op een steenweg, zelfs hier in de buurt).
Het bizarre is dat ik mij op het moment van overtreding met mijn wagen in het buitenland bevond!
Ik heb nog geen kennisname van de foto genomen, maar hoe pak ik dit aan in de rechtbank?
Gezien het een bedrijfswagen is heb ik rechtsbijstand.

Ik heb de reservatie van het hotel op mail waarin de datum duidelijk vermeld staat, ik heb tevens de afrekening van het hotel waarin duidelijk te zien is dat ik op het moment van de bewuste overtreding daadwerkelijk ginds was. Volstaat dit als bewijs?

Indien er iemand met mijn platen rondrijd, dien ik dan eerst een aangifte te doen tegen onbekenden bij de lokale politie als extra bewijs?
Naar ik lees is het aantal vervalste nummerplaten in opgang.

Alle advies welkom!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 10 mei 2019 09:28

ik heb tevens de afrekening van het hotel waarin duidelijk te zien is dat ik op het moment van de bewuste overtreding daadwerkelijk ginds was. Volstaat dit als bewijs?
Dat bewijst dat u er was, maar zegt niets over de wagen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 10 mei 2019 09:35

Inderdaad, u moet bewijzen dat de wagen er niet was. Waar u was, maakt op zich niet veel uit.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 10 mei 2019 11:10

De rekening van het hotel zou pas helpen als er ook een reservatie voor een parking in het hotel was.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 10 mei 2019 11:38

Inderdaad, u moet bewijzen dat de wagen er niet was. Waar u was, maakt op zich niet veel uit.
Bedrijfswagen.

Er wordt verondersteld dat de houder de overtreder is.
Wat dus niet kan, die zat in buitenland.

De houder is verplicht de feitelijke bestuurder mee te delen.
Wat hij niet kan in eer en geweten, want zijn auto was ook in buitenland.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 10 mei 2019 11:59

Ik heb nog geen kennisname van de foto genomen, maar hoe pak ik dit aan in de rechtbank?
Gezien het een bedrijfswagen is heb ik rechtsbijstand.
Gebruik de rechtsbijstand :!:

Verzamel informatie & bewijzen dat u én de auto in buitenland was.
Foto's genomen ?
Getankt onderweg: tankkaartuitreksels ? Bankkaartuittreksels als u geen tankkaart voor buitenland heeft ?
Tolwegen, -tunnels ? Krediet- of Bankkaartuitreksels vd betalingen, tickets ?

Ik heb de reservatie van het hotel op mail waarin de datum duidelijk vermeld staat, ik heb tevens de afrekening van het hotel waarin duidelijk te zien is dat ik op het moment van de bewuste overtreding daadwerkelijk ginds was. Volstaat dit als bewijs?
Dat haalt al onderuit dat u de overtreder was.

U bent ook verplicht de effectieve bestuurder door te geven.
Maar dat kan u niet, want de wagen was net als u in buitenland ...

Catch22 voor justitie ...

Indien er iemand met mijn platen rondrijd, dien ik dan eerst een aangifte te doen tegen onbekenden bij de lokale politie als extra bewijs?
Zorg dat uw advocaat de flitsfoto opvraagt - ook al wordt er tegengestrubbeld.

Voor hetzelfde geld heeft de verbalisant gewoon scheef gekeken op de foto ...
Of de datum is verkeerd overgenomen.

Naar ik lees is het aantal vervalste nummerplaten in opgang.
De geneugten van ANPR camera's ...

Kijk uw achterplaat na of het nog de originele is.

De iets meer gesofisticeerde vorm is niet stelen, maar dupliceren op eenzelfde voertuig (merk, type, zelfs kleur).
Valt véél minder op, en de platen staan dan niet geseind als gestolen / geschrapt als ze voorbij ANPR camera komen.

Nog een stapje verder is dat niet de crimineel, maar u met de duplicaten rondrijdt.
En de crimineel met de echte ...
Mocht er per ongeluk toch iemand zijn oog op vallen.

StefanV
Topic Starter
Berichten: 12

#7 , 10 mei 2019 17:27

Ik heb nog geen kennisname van de foto genomen, maar hoe pak ik dit aan in de rechtbank?
Gezien het een bedrijfswagen is heb ik rechtsbijstand.
Gebruik de rechtsbijstand :!:

Verzamel informatie & bewijzen dat u én de auto in buitenland was.
Foto's genomen ?
Getankt onderweg: tankkaartuitreksels ? Bankkaartuittreksels als u geen tankkaart voor buitenland heeft ?
Tolwegen, -tunnels ? Krediet- of Bankkaartuitreksels vd betalingen, tickets ?

Ik heb de reservatie van het hotel op mail waarin de datum duidelijk vermeld staat, ik heb tevens de afrekening van het hotel waarin duidelijk te zien is dat ik op het moment van de bewuste overtreding daadwerkelijk ginds was. Volstaat dit als bewijs?
Dat haalt al onderuit dat u de overtreder was.

U bent ook verplicht de effectieve bestuurder door te geven.
Maar dat kan u niet, want de wagen was net als u in buitenland ...

Catch22 voor justitie ...

Indien er iemand met mijn platen rondrijd, dien ik dan eerst een aangifte te doen tegen onbekenden bij de lokale politie als extra bewijs?
Zorg dat uw advocaat de flitsfoto opvraagt - ook al wordt er tegengestrubbeld.

Voor hetzelfde geld heeft de verbalisant gewoon scheef gekeken op de foto ...
Of de datum is verkeerd overgenomen.

Naar ik lees is het aantal vervalste nummerplaten in opgang.
De geneugten van ANPR camera's ...

Kijk uw achterplaat na of het nog de originele is.

De iets meer gesofisticeerde vorm is niet stelen, maar dupliceren op eenzelfde voertuig (merk, type, zelfs kleur).
Valt véél minder op, en de platen staan dan niet geseind als gestolen / geschrapt als ze voorbij ANPR camera komen.

Nog een stapje verder is dat niet de crimineel, maar u met de duplicaten rondrijdt.
En de crimineel met de echte ...
Mocht er per ongeluk toch iemand zijn oog op vallen.

Dus wat u zegt is dat iemand mijn platen zou kunnen gestolen hebben en ik met een duplicaat rondrij?
Wat betreft het zelfde merk en type van wagen heb ik inderdaad nog gehoord, zo kan men onder de radar blijven.
We hebben wel een maand voor de overtreding een zware inbraak gehad, misschien is een en ander met elkaar te linken qua platenfraude...

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 10 mei 2019 17:54

Heb je uw achterste nummerplaat nu al gecontroleerd?

StefanV
Topic Starter
Berichten: 12

#9 , 10 mei 2019 18:56

Heb je uw achterste nummerplaat nu al gecontroleerd?
Ja, ziet er normaal uit. Komt alleszins overeen met de voorste plaat.
Ik heb natuurlijk geen gedetailleerde 'voor-en-na' foto.
Hoe kan ik weten of dit een kopie of het origineel is?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 mei 2019 19:12

Op u origineel dus achterplaat staat er een stempel in (reliëf) boven het eerste streepje


Afbeelding
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 11 mei 2019 00:26

Hoe kan ik weten of dit een kopie of het origineel is?
Reliefstempel "CV" met de V over de C
Ziet die er OK uit, of is dat maar bricolage, alleen maar geschilderd ipv relief

Als het een 1-abc-123 plaat is, bekijk ze schuin, je ziet een vertikale streep leeuwtjes en hier en daar nog wat markeringen

Kwaliteit van de plaat, repro's zijn vaak toch wat minder goed

We hebben wel een maand voor de overtreding een zware inbraak gehad, misschien is een en ander met elkaar te linken qua platenfraude...
Beetje teveel toeval ...
Waard om te vermelden in rechtbank als het er naar uit ziet dat je platen gekloned zijn ...

Enige indicatie of ze daarbij aan de auto geweest zijn ?
Aan de autopapieren misschien (of tweede luik van uw inschrijvingsbewijs ?) , bvb om kopies te nemen voor namaak achteraf.

StefanV
Topic Starter
Berichten: 12

#12 , 11 mei 2019 07:12

Hoe kan ik weten of dit een kopie of het origineel is?
Reliefstempel "CV" met de V over de C
Ziet die er OK uit, of is dat maar bricolage, alleen maar geschilderd ipv relief

Als het een 1-abc-123 plaat is, bekijk ze schuin, je ziet een vertikale streep leeuwtjes en hier en daar nog wat markeringen

Kwaliteit van de plaat, repro's zijn vaak toch wat minder goed

We hebben wel een maand voor de overtreding een zware inbraak gehad, misschien is een en ander met elkaar te linken qua platenfraude...
Beetje teveel toeval ...
Waard om te vermelden in rechtbank als het er naar uit ziet dat je platen gekloned zijn ...

Enige indicatie of ze daarbij aan de auto geweest zijn ?
Aan de autopapieren misschien (of tweede luik van uw inschrijvingsbewijs ?) , bvb om kopies te nemen voor namaak achteraf.
Nummerplaat lijkt me er OK uit te zien, ik weet uiteraard niet hoe goed een namaakplaat kan zijn, dus ik ga er even van uit dat het nog steeds de originele plaat is.
Geen idee of ze aan de wagens zijn geweest, we waren al blij dat ze er niet met de reservesleutels vandoor waren. Alles lag overhoop, de inhoud van kast in de gang waar alles van de wagen ligt was volledig uitgestrooid, dus zou wel eens kunnen, al zie ik niet in hoe ze zo snel een kopie kunnen maken. Ga het alleszins laten vermelden in de rechtbank, goede tip!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 11 mei 2019 14:52

Nummerplaat lijkt me er OK uit te zien, ik weet uiteraard niet hoe goed een namaakplaat kan zijn,
Als het ergens aan te zien is, zal het vooral de CV reliëfstempel zijn

Alles lag overhoop, de inhoud van kast in de gang waar alles van de wagen ligt was volledig uitgestrooid, dus zou wel eens kunnen, al zie ik niet in hoe ze zo snel een kopie kunnen maken.
Foto, voor de informatie
Papieren zelf kunnen achteraf worden nagemaakt

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”