Hoeveel dagen is 1 maand rijverbod?

steven_vg
Topic Starter
Berichten: 53

Hoeveel dagen is 1 maand rijverbod?

#1 , 20 apr 2019 13:18

Beste leden,

Ik heb verschillende maanden rijverbod gehad en moet nog enkele maanden doen. Mijn vraag is hoeveel dagen telt een maand rijverbod, is dat 4weken(28 dagen) of is dat effectief maand per maand dat ze tellen dus 30 en 31 dagen en zijn de mensen die in februari hun rijverbod uitzitten bevoorrecht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 apr 2019 14:17

Men telt met kalender maanden, en als je maanden rijverbod heeft dan heb je meestal altijd geluk dat er een februari in je rijverbod komt.
Als je maanden rijverbod heeft gaat dit dan nog aankomen op 1 dag meer of minder ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

steven_vg
Topic Starter
Berichten: 53

#3 , 20 apr 2019 14:25

Ik lees net dat 1 maand rijverbod gelijk staat aan dertig dagen. Ik heb 2 jaar rijverbod gehad. Dat is 10 dagen minder ongeveer dan als het effectieve kalendermaanden waren. En het eindigt op een zondag, krijg ik mijn rijbewijs dan terug de laatste werkdag voorafgaande die zondag? Vrijdag dus of pas maandag?

ps: 10 dagen vroeger met de auto mogen rijden is echt wel de moeite om er achter te informeren.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 apr 2019 14:45

Indien u uw rijbewijs persoonlijk inlevert ter griffie van de rechtbank, zal de griffie u mondeling meedelen wanneer het rijverbod eindigt en wanneer het rijbewijs weer mag worden afgehaald.

normaal kan je er telefonisch vragen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 20 apr 2019 15:47

Ik lees net dat 1 maand rijverbod gelijk staat aan dertig dagen. Ik heb 2 jaar rijverbod gehad.

ps: 10 dagen vroeger met de auto mogen rijden is echt wel de moeite om er achter te informeren.
Heeft u 2 jaar verval, of 24 maanden verval gekregen :?:

Het is niet omdat rechtspraak een maand als 30 dagen aanziet, dat een jaar ook 12 maanden van 30 dagen is ipv een jaar ...

steven_vg
Topic Starter
Berichten: 53

#6 , 20 apr 2019 15:50

Ik lees net dat 1 maand rijverbod gelijk staat aan dertig dagen. Ik heb 2 jaar rijverbod gehad.

ps: 10 dagen vroeger met de auto mogen rijden is echt wel de moeite om er achter te informeren.
Heeft u 2 jaar verval, of 24 maanden verval gekregen :?:

Het is niet omdat rechtspraak een maand als 30 dagen aanziet, dat een jaar ook 12 maanden van 30 dagen is ipv een jaar ...
het waren consecutieve rijverboden, 1 van een jaar, 8 maanden en 4 maanden. Dus volgens u geldt de regel niet voor een jaar dat elke maand dertig dagen telt?

steven_vg
Topic Starter
Berichten: 53

#7 , 20 apr 2019 15:53

"Een dag vrijheidsstraf duurt steeds 24 uren, een maand steeds 30 dagen. Een jaar gevangenisstraf duurt daardoor langer dan twaalf maanden (360 dagen)."

gevonden op wikipedia.

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 20 apr 2019 16:51

Vrijheidsstraf? Hebt u uw rijverbod moeten uitzitten in de amigo?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 20 apr 2019 16:56

het waren consecutieve rijverboden, 1 van een jaar, 8 maanden en 4 maanden. Dus volgens u geldt de regel niet voor een jaar dat elke maand dertig dagen telt?
Dat eerste jaar is dan een jaar, en nadien 8x en 4x 30 dagen.
Uw bonus is 5 dagen ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”