Auto getakeld

Soso
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Auto getakeld

#1 , 16 apr 2019 18:41

Hallo mijn auto is vandaag in beslag genomen het is helemaal in orde met verzekering en controletechniek alles was dus in orde , het enige porbleem was de persoon die ermee rijde was zijn rijbewijs ingetrokken en dus mocht hij niet rijden .. maar dat is toch zijn fout ? Waarom word mijn auto door de parket in beslag genomen ? Aub wat kan ik hieraan doen?? Ben een moeder en heb een dochter en heb echt mijn auto nodig dak u voor julie antwoorden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12816

#2 , 16 apr 2019 18:50

U moet in principe nakijken dat de persoon aan wie u uw auto uitleent wel een rijbewijs heeft.

Best een brief naar het parket schrijven.

Issued
Berichten: 1227

#3 , 16 apr 2019 19:49

Die persoon, de overtreder. Was dat uw partner of woont die in bij u? Zo ja, verlaagt dat aanzienlijk de kansen dat u de wagen terug krijgt.

Uw wagen is tevens niet in beslag genomen, maar geïmmobiliseerd. Klinkt hetzelfde maar voor de wetgeving zijn er een aantal verschillen.

Normaal immobiliseert het parket enkel een wagen als het de wagen van de overtreder of diens partner is. Bv bedrijfswagen worden niet geimmobiliseerd.

Indien u de wagen aan een gewone vriend had uitgeleend kan u die KOSTENLOOS terug krijgen.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... 8-t4hs8bis

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 17 apr 2019 12:12

het enige porbleem was de persoon die ermee rijde was zijn rijbewijs ingetrokken en dus mocht hij niet rijden .. maar dat is toch zijn fout ?
Hangt er van af ...

Wat verstaat u onder "rijbewijs ingetrokken" :?:
- Onmiddellijke intrekking wegens zware overtreding(en)
- Tijdelijk rijverbod wegens drank- of druggebruik
- Verval van recht op sturen opgelegd in een veroordeling door de rechter


Wat is uw relatie tot de bestuurder met "ingetrokken rijbewijs" ?
Of u redelijkerwijze kon weten dat de bestuurder niet mocht rijden, hangt mee af van uw relatie tot de overtreder ...


Was dat bij een veroordeling door een rechter ?
Dan bent u mogelijk ook strafbaar, als u dat wist.
Artikel 49

Hij die wetens een motorvoertuig voor het besturen of voor de begeleiding met het oog op de scholing, toevertrouwt aan een persoon die van het recht tot sturen vervallen is verklaard, wordt gestraft met een geldboete van 100 euro tot 1 000 euro.


Waarom word mijn auto door de parket in beslag genomen ?
Als beveiligingsmaatregel.

Bestuurder die niet mag rijden, doet dat toch, dus neemt men voertuig in beslag, of immobiliseert het.

Aub wat kan ik hieraan doen??
Auto terugvragen aan Parket dat hiertoe het bevel gaf:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... 8-t4hs8bis

Art 58bis § 2. Het voertuig wordt geïmmobiliseerd op kosten en op risico van de overtreder.

Indien de eigenaar van het voertuig niet de overtreder is, kan hij het zonder kosten terugkrijgen. De kosten en de risico's zijn ten laste van de overtreder.


Als het om een immobilisatie gaat ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 17 apr 2019 12:22

U moet in principe nakijken dat de persoon aan wie u uw auto uitleent wel een rijbewijs heeft.
Neen, dat moet niet.
Je bent enkel strafbaar als je weet dat die persoon geen rijbewijs heeft.

Artikel 32

Met geldboete van 100 euro tot 1000 euro wordt gestraft hij die wetens een motorvoertuig toevertrouwt aan een persoon, die niet voorzien is van het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs vereist voor het besturen van dit voertuig.



Op verhuurfirma's en werkgever (bedrijfswagen) na, heeft er nog nooit iemand me gevraagd of ik een rijbewijs had voor ik met hun auto reed ...

LeenW
Berichten: 12816

#6 , 17 apr 2019 12:50

U moet in principe nakijken dat de persoon aan wie u uw auto uitleent wel een rijbewijs heeft.
Neen, dat moet niet.
Je bent enkel strafbaar als je weet dat die persoon geen rijbewijs heeft.

Artikel 32

Met geldboete van 100 euro tot 1000 euro wordt gestraft hij die wetens een motorvoertuig toevertrouwt aan een persoon, die niet voorzien is van het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs vereist voor het besturen van dit voertuig.



Op verhuurfirma's en werkgever (bedrijfswagen) na, heeft er nog nooit iemand me gevraagd of ik een rijbewijs had voor ik met hun auto reed ...
Dat is een interessante nuance. Hoe gaat men dan aantonen dat een persoon weet dat iemand iets niet heeft?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”