rijbewijs onterecht ingetrokken?

DDW
Topic Starter
Berichten: 4

rijbewijs onterecht ingetrokken?

#1 , 09 jun 2008 14:18

Beste,

mijn rijbewijs is ingevorderd voor 15 dagen, nadat een fietser mijn buitenspiegel kapot sloeg en ik de fietser een mep tegen het hoofd verkocht. In de auto achter mij zat de hoofdinspecteur van Arendonk die alleen gezien heeft dat ik de fietser sloeg en niet wat er vooraf gebeurde.
Kunnen jullie mij mischien helpen aan een belgische verkeersdeskundige of is er hier op het forum iemand die er iets van weet? Ik en m'n vrienden, collega's en familie menen dat m'n rijbewijs onterecht is ingetrokken.


Er is een proces-verbaal van verhoor opgemaakt, waarin het volgende staat:

Ik reed over de Vrijheid te Arendonk, in de richting van het centrum. Er is daar een wegversmalling ter hoogte van werken. Ik ben aan de wegversmalling gestopt om een tegenligger, een fietser, door te laten. De fietser betrof een man, met een kind achterop de fiets. Zonder enige aanleiding scheld de man mij uit en slaat plots m'n buitenspiegel kapot. De man reed daarna gewoon verder. Ik ben achteruit gereden, ongeveer 10 meter, zette mijn auto stil en ben dan achter de man aangehold op het voetpad. De man reed verder op het voetpad. ik heb de man tegen gehouden en heb hem een corrigerende tik gegeven. Mijn reactie kwam vanuit het instinct, in een moment van opwelling. Ik heb hem één tik gegeven. Eerst sloeg ik er naast en daarna heb ik hem met de vuist op het hoofd geslagen. Het was zeker niet hard. Ik heb hem maar één keer geraakt. Daarna ben ik terug naar m'n wagen gegaan, ben terug ingestapt en verder gereden. Ik dacht toen dat het wel mis was, met alle mensen die er rond stonden en daarom ben ik vertrokken. Ik ben naar houthandel Wouters in Turnhout gereden, omdat dat om 17 uur sloot. Daarna ben ik naar uw bureel gekomen om aangifte te doen van de beschadiging van m'n spiegel, door de fietser. Ik wens vergoed te worden voor het nadeel. Het waren opzettelijke beschadigingen, en geen aanrijding. Ik stond stil.
Ik neem er kennis van dat U naar de Procureur des Konings te Turnhout gebeld heeft te 17.45 uur. Ik neem er kennis van dat hij beslist heeft mijn rijbewijs in te trekken.



mvg,

Dennis de Wit

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 09 jun 2008 15:01

Nou ja, je hebt de man een tik gegeven; dat is blijkbaar het enige dat telt voor een procureur.

Er waren overigens genoeg getuigen die gezien hebben dat je hem een, naar mijn mening althans, een welverdiende tik gegeven hebt. AfbeeldingAfbeelding

Ik denk dat je hiertegen weinig zal kunnen ondernemen en hoop dat je je wagen niet voor het werk of zo nodig hebt.

Ik hoop dat je je buitenspiegel terugbetaald krijgt van de verzekering.

Persoonlijk zou ik hem nog wel een 2e tik verkocht hebben, maar dat zou dan wel een persoonliijke reactie geweest zijn. AfbeeldingAfbeelding

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#3 , 09 jun 2008 15:07

heeft die persoon ook aangifte gedaan

het lijkt me sterk dat u enkel op eigen verklaring uw rijbewijs zou verliezen
als het gaat om verkeersagressie is men niet zacht de dag van vandaag
je had beter niet geslagen en recht naar het politiebureel gegaan om een ongeval met vluchtmisdrijf aan te geven
dan lag de bal bij de tegenpartij
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

DDW
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 09 jun 2008 15:55

ja die man heeft ook aangifte gedaan, maar ik ken zijn verhaal niet

het lijkt idd dat de procureur enkel naar de tik heeft gekeken wat ik niet eerlijk vind , omdat dit gewoon uitlokking is. Hij had een tik kunnen verwachten

dieke
Berichten: 1299

#5 , 09 jun 2008 17:47

Nou zeg, wat een begrip hier!!! Eens wat die man aan materiële schade heeft toegebracht, geeft TS niet het recht hem daarom een tik te verkopen! Ik vind het dus meer dan terecht dat TS hiervoor een straf krijgt. Als ik trouwens lees dat die fietser ook nog een kindje bij zich had, gaan mijn haren helemaal rechtop staan. Omdat TS zijn woede niet kan intomen, bezorgt hij dat kind ook maar meteen een trauma. En dan komen zagen dat hij 'onterecht' een straf heeft gekregen EN dan hier ook nog eens een hoop begrip krijgen. Begrijpe wie kan :roll:

kristin
Berichten: 204

#6 , 09 jun 2008 19:41

dus een fietser met kind mag zomaar andermans eigendom vernielen.

DDW
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 09 jun 2008 20:27

Aan de ene kant snap ik Dieke wel. Maar die fietser moet juist met een kind erbij niet zulke reacties uitlokken. Hij moet juist dat kind beschermen. En het is ook geen voorbeeld voor dat kind.

Ik zal zeker een boete moeten betalen, omdat ik die persoon heb aangeraakt, maar dat ze m'n rijbewijs in beslag nemen kan ik niet begrijpen

dieke
Berichten: 1299

#8 , 09 jun 2008 21:58

dus een fietser met kind mag zomaar andermans eigendom vernielen.
Nee, dat mag ie niet. Dat zeg ik ook helemaal niet!

Aan TS: bedankt dat je nogmaals reageert en ziet wat ik bedoel. Tuurlijk vind ik die papa zeker ook in fout, dat is nogal een voorbeeld dat die stelt!

Maar ik vind gewoon dat je een ander onder geen beding aanraakt, tenzij uit zelfverdediging. En zolang je zelf niet aangeraakt wordt, kan je dus niet van zelfverdediging spreken.

Welke straf jij dan wel verdiend had, daarover zou je idd kunnen discussiëren. En dat die fietser er zonder iets vanaf zou geraken, vind ik ook niet juist.

JohnD
Berichten: 3580

#9 , 09 jun 2008 22:10

dus een fietser met kind mag zomaar andermans eigendom vernielen.
Volgens dieke wel blijkbaar. Misschien zou ik ook eens over zijn fiets gereden hebben met de auto; kwestie van eens te zien of hij geen tik zou willen verkopen. Laten we niet vergeten dat de lafaard weggereden is.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#10 , 09 jun 2008 22:14

En zolang je zelf niet aangeraakt wordt, kan je dus niet van zelfverdediging spreken.
ik dacht dat dit onlangs veranderde

ik moet zeggen dat ik ook zou reageren moest iemand mijn eigendom vernielen, en zo mij in gevaar brengen

een spiegel is een deel van de wettelijk verplichte uitrusting van de auto
die staat er op om de veiligheid van iedereen te kunnen garanderen
de 'mijnheer' die dus dit veiligheidsmateriaal beschadigd brengt aldus het leven van de inzittenden rechtstreeks in gevaar

wie mijn leven in gevaar brengt zal het ook geweten hebben
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

dieke
Berichten: 1299

#11 , 09 jun 2008 22:28

dus een fietser met kind mag zomaar andermans eigendom vernielen.
Volgens dieke wel blijkbaar. Misschien zou ik ook eens over zijn fiets gereden hebben met de auto; kwestie van eens te zien of hij geen tik zou willen verkopen. Laten we niet vergeten dat de lafaard weggereden is.
Leg mij geen woorden in de mond.

Verder lijken er mij heel wat andere manieren te bestaan om zulke conflicten op te lossen dan er dan maar op te slaan. Ik vind het trouwens betreurenswaardig dat men op een juridisch forum n.b. durft te opperen om 'zelf maar eens over zijn fiets te rijden' of 'er nog een tweede keer op te kloppen'. Dat lijken mij alleszins geen manieren om iets beschaafd en juridisch correct op te lossen.

I.v.m. die term 'zelfverdediging' moet ik toegeven aan sniper dat ik die term zelf ook naar mijn eigen gevoel interpreteer, en dus geen weet heb van hoe die wettelijk geïnterpreteerd wordt.

DDW
Topic Starter
Berichten: 4

#12 , 09 jun 2008 22:40

Als er geen kind bij was, had ik hem waarschijnlijk met fiets en al in de hoogste boom gehangen, maar laten we daar niet verder op in gaan...

Ik vraag me nog steeds af of het mogelijk is om het rijbewijs in te vorderen van iemand die aangifte komt doen. Ik heb namelijk geen verkeersovertreding begaan en het was de fietser die begon met verkeersagressie, niet ik.

Weet er iemand een verkeersdeskundige die hier antwoord op kan geven ?

bedankt voor de reacties !

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#13 , 10 jun 2008 00:22

Ik vraag me nog steeds af of het mogelijk is om het rijbewijs in te vorderen van iemand die aangifte komt doen. Ik heb namelijk geen verkeersovertreding begaan en het was de fietser die begon met verkeersagressie, niet ik.

Weet er iemand een verkeersdeskundige die hier antwoord op kan geven ?
de fietser begon volgens jou idd
maar...
volgens een ander wetboek dan de wegcode ben je schuldig aan slagen en verwondingen
dat mag ook niet

je kan het mss hier eens vragen
daar zitten wel wat deskundigen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

JohnD
Berichten: 3580

#14 , 10 jun 2008 01:32

Verder lijken er mij heel wat andere manieren te bestaan om zulke conflicten op te lossen dan er dan maar op te slaan. Ik vind het trouwens betreurenswaardig dat men op een juridisch forum n.b. durft te opperen om 'zelf maar eens over zijn fiets te rijden' of 'er nog een tweede keer op te kloppen'. Dat lijken mij alleszins geen manieren om iets beschaafd en juridisch correct op te lossen.
Ik dacht dat je nu ondertussen toch al wel zou mogen begrepen hebben dat ik dit "enigszins" grappig bedoelde. Ik ga er dan ook niet elke keer zo'n "smiley" bijzetten. En trouwens een tik is nog niet onmiddellijk een gevecht in regel wat jij vermoed gebeurd te zijn, doordat je de term "er maar op los te slaan" te gebruikt.

dieke
Berichten: 1299

#15 , 10 jun 2008 09:13

Hey JohnD... ik dacht dat alleen vrouwen van mannen verwachtten dat zij tussen de regels konden lezen :wink: Toch bedankt voor de uitklaring!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”