Boete 350€ niet werkende en onbeschadigde koplamp.

Xeno1977
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Boete 350€ niet werkende en onbeschadigde koplamp.

#1 , 08 apr 2019 18:47

Beste,
Sta mij toe om mijn probleem even uit te lichten;
Ik was onderweg naar de standplaats aan het rijden met de vrachtwagen/oplegger (adr brandstoffen,leeg) 5 minuten voor ik daar aankwam kreeg ik de melding op het dashboard; stop, elektrische storing, functieverlies,
Eens aangekomen op de standplaats heb ik met mijn werkgever gebeld, deze zeiden om naar de hersteller te rijden die +- 10 kilometer verwijderd is van de standplaats wat ik dus ook uitgevoerd heb.
Onderweg naar de hersteller wordt ik staande gehouden door politie ( dit was tussen 2 en 3 u snachts in een straat waar verlichting aanwezig was maar niet in werking was en vertelde mij dan dat heel linker koplamp niet werkte ( er werkte geheel niets links, rechts was normaal).
Toen ik uitstapte zag ik dit ook, iets wat mij daarvoor niet was opgevallen en dus nog niet wist, zelfs niet in de onverlichte straat.
Hier hebben ze dus papieren, identiteitskaart en rijbewijs gevraagd en heb niets moeten ondertekenen, er werd ook niet gezegd je krijgt hier een boete voor of pv wordt opgestuurd.
Nu een dikke week later krijg ik hier een boete van 350€ voor omdat ik blijkbaar een gevaar vormde in een straat waar wel verlichting was maar niet werkte.
Ik ben toen verder naar de hersteller gereden om dit te laten herstellen.
Bleek ook dat dit langs de onderkant hersteld moest worden en over een “put” moest rijden om te kunnen herstellen.
Op het pv stonden bij de omschrijving een tweetal dingen die niet overeenstemde op het moment van de feiten namelijk;
Dat ik onderweg was van de standplaats naar mijn werkgever (dus niet de hersteller)
Als volgt werd gezegd in het pv dat de melding op het dashboard vermelde dat mijn verlichting niet werkte, wat niet correct was.
Ook stond er bij de overtredingen een aantal dingen die niet aan de orde waren met het defect op dat moment.
Een paar voorbeelden met in gedachte dat alleen maar heel het linker lichtblok niet werkte;
-slechte werking “bedienings” orgaan
-beschadigde verlichting
-hoogteregeling
- product/vuil op de lens
-enz.....
Ik heb bewijzen (fotos) van de staande houding, alsook van de melding op het dashboard, als van de herstelling achteraf.
Wat ik onbegrijpelijk vind en wil betwisten zijn de volgende;
-de fouten in het pv zowel bij de lijst overtredingen als de omschrijving.
-dat ik op voorhand en na telefonisch contact nog niet op de hoogte was van de defecte koplamp tot op het punt van staande houding.
-dat ik niet eerst een waarschuwing tot herstelling heb gekregen.
-dat ik reed voor derden (werkgever)in opdracht om het voertuig op dat moment te gaan laten herstellen.
-dat het voertuig over een put moest gereden worden voor herstelling aan de onderkant en naar mijn inziens dus niet eerder kon.....
Waarschijnlijk komen betwistingen voor op de rechtbank om een duidelijker beeld te schetsen maar heb ik een poot om op te staan?
Mvg
Patrick.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 08 apr 2019 19:12

U reed met de wagen niet uw werkgever.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 apr 2019 19:47

Neen als bestuurder mag je niet zonder(defecte) koplamp rijden, u bent verantwoordelijk niet u werkgever.

Je heeft geen poot om op te staan
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Xeno1977
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 apr 2019 19:53

Dat klopt dat ik met het voertuig reed.
Maar inneens een boete van 350€ Voor een niet werkende koplamp zonder mogelijkheid om een waarschuwing tot herstelling en fouten in een pv mag dan zomaar?
Waar schuilt hier de menselijkheid vraag ik me dan af.......

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 08 apr 2019 20:02

U mag het eens voor de rechtbank op die manier proberen uit te leggen. Verwacht er dan wel niet te veel van.

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 08 apr 2019 20:03

Kan u van dat laatste eens het wetsartikel in de wegcode - technisch reglement of verkeerswet aanreiken?
ADR vervoer .....

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 apr 2019 20:07

Als beroeps bestuurder van zo een groot voertuig zou je toch zeker moeten weten hoe gevaarlijk het is om met één koplamp te rijden, ook al is er straat verlichting..

Wanneer je autoverlichting niet goed werkt mag de politie je aan de kant zetten. Vervolgens krijg je de gelegenheid om ter plekke de defecte lamp te vervangen. Als je echter geen reservelampen bij je hebt riskeer je een bekeuring
Wat de hoogte van de boete betreft laat ik in het midden omdat die teveel veranderen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Xeno1977
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 apr 2019 20:41

U mag het eens voor de rechtbank op die manier proberen uit te leggen. Verwacht er dan wel niet te veel van.
Neen, hetgene dat ik om te beginnen zou zeggen is dat ik het gevoel had om tussen twee vuren te staan.
Naar de garage te gaan voor herstelling of de wagen laten staan, mijn werkgever zijn antwoord te negeren met risico op mijn ontslag en de herstelling door te schuiven op mijn collega die om 4u snachts overneemt die dan zoiezo ook moet gaan voor de herstelling......

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 apr 2019 20:49

Uw werkgever heeft niets te vertellen op de openbare weg maar moet er wel voor zorgen dat u zich in regel kan stellen op welke wijze dan ook .
Maar niet door verkeersinbreuken te doen.
Als u het ingescande en geanonimiseerde PV hier eens kan ingeven dan kunnen we misschien berekenen wat uw boete is.
Alleszins indien voor rechter mogelijk nog wat (veel) meer.

Boete zonder dim- of grootlichten rijden (overtreding van de derde graad):

- 174 euro
JurecaBE moderator

Xeno1977
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 apr 2019 23:29

Als beroeps bestuurder van zo een groot voertuig zou je toch zeker moeten weten hoe gevaarlijk het is om met één koplamp te rijden, ook al is er straat verlichting..
Dat klopt, maar was mij niet bewust dat de verlichting defect was tot ik aan de kant werd gezet en uitstapte.

Wanneer je autoverlichting niet goed werkt mag de politie je aan de kant zetten. Vervolgens krijg je de gelegenheid om ter plekke de defecte lamp te vervangen. Als je echter geen reservelampen bij je hebt riskeer je een bekeuring
Wat de hoogte van de boete betreft laat ik in het midden omdat die teveel veranderen .

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 09 apr 2019 09:26


Onderweg naar de hersteller wordt ik staande gehouden door politie ( dit was tussen 2 en 3 u snachts i
Werkt die herstellen midden in de nacht?

Xeno1977
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 apr 2019 10:25


Onderweg naar de hersteller wordt ik staande gehouden door politie ( dit was tussen 2 en 3 u snachts i
Werkt die herstellen midden in de nacht?

Yup inderdaad, mijn werkgever had een mecanieker opgebeld die naar een Volvo center kwam om dit te herstellen, waar ook bewijzen van zijn (van herstelling)
Maar blijkbaar zal dit bij de rechter ook uitdraaien als “blah blah blah” als ik de reacties hier zo lees...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 09 apr 2019 10:35


Maar blijkbaar zal dit bij de rechter ook uitdraaien als “blah blah blah” als ik de reacties hier zo lees...
U gaat voor 375€ toch niet naar de rechter?

Dit gaat je veelvouden kosten .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Tybo
Berichten: 145

#14 , 09 apr 2019 11:37

https://www.wegcode.be/pdf/wegvervoer/K ... age2vg.pdf

Dat is de boetecatalogus inzake controle van bedrijfsvoertuigen langs de weg.

Boete zal opgestuurd geweest zijn naar U als bestuurder maar weet dat de werkgever, als B.A, normaliter moet instaan voor het betalen van de geldboete

Xeno1977
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#15 , 09 apr 2019 14:06


Maar blijkbaar zal dit bij de rechter ook uitdraaien als “blah blah blah” als ik de reacties hier zo lees...
U gaat voor 375€ toch niet naar de rechter?

Dit gaat je veelvouden kosten .
Ook al was ik als bestuurder in fout, vind mijn baas ook dat 350€ veel geld was voor een defecte koplamp.
Ook dat er dingen in het pv staan die niet klopte met de realiteit, zowel bij de omschrijving als de overtredingen dus niet alleen ik maar ook mijn baas onrecht voelen dan zou ik het zelfs voor 50€ doen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”