Boete ontvangen vanuit Belgie

Volc
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Boete ontvangen vanuit Belgie

#1 , 08 apr 2019 17:09

Goeiemiddag allemaal,

Even de situatie schetsen.

In april 2018 was ik woonzaam in Belgie. Ik had recent een B-klasse scooter gekocht, en werdt aangehouden. Bij controle op de rollenbank bleek dat deze ~ 5 KM/u te hard liep. Scooter was dus blijkbaar opgevoerd toen ik hem kocht.

Goed, dat is niet juist, bijgevolgd scooter een maand kwijt geweest, terug naar fabriekswaarden moeten zetten, ...

Bij ontvangst van het PV bleek dat " De curvometer is wettig gekontroleerd op de juistheid en gekalibreerd op 28/05/2014, geldig geijkt tot 27/05/2016. (zie attest in Bijlage) Dit ijkingsattest heb ik nooit ontvangen, en dit heb ik ook vermeld op het antwoord formulier.

Vervolgens ben ik medio 2018 geemigreerd naar Nederland, en de Belgische staat heeft me daar meermaals zonder moeite kunnen vinden als ik moest betalen/ontvangen.
De zaak is in december 2018 voorgekomen. Hiervoor heb ik GEEN uitnodiging gekregen, en vervolgens heb ik ook meermaals geen uitnodiging tot betalen gekregen.

Resultaat: Ik krijg vandaag een herinneringsbrief (08/04/2019) die gedateerd is op 01/04/2019 met het verzoek of ik binnen de 8 dagen wil betalen.

Ik heb de boete voldaan, vanwege de dreiging m.b.t. gerechtsdeurwaarders, maar hier kloppen toch een aantal zaken totaal niet.

Kan ik uberhaupt hier iets tegen doen om het bedrag terug te vorderen? M.i. gaat het al fout bij het PV daar de rollenbank maar gekeurd is tot 2016 + het attest niet bijgeleverd was.


Met vriendelijke groet,

Joost

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Volc
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 apr 2019 19:43

Aan mod: Dank voor de herlocatie naar het juiste topic folder. Excuus.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 08 apr 2019 20:05

+ het attest niet bijgeleverd was.
Attesten worden NOOIT bijgeleverd. Met de paar miljoen overtredingen in ons land zou dat een dure operatie worden om iedere verbaliseerde een kopie van dat attest mee te geven.

Reclame

Volc
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 apr 2019 20:24

Ik citeer uit het PV : " De curvometer is wettig gekontroleerd op de juistheid en gekalibreerd op 28/05/2014, geldig geijkt tot 27/05/2016. (zie attest in Bijlage) "

Is zonder meer niet geijkt dus meting ongeldig?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 09 apr 2019 15:23

Bij ontvangst van het PV bleek dat " De curvometer is wettig gekontroleerd op de juistheid en gekalibreerd op 28/05/2014, geldig geijkt tot 27/05/2016.
Niet meer geijkt op het moment van de vaststellingen ...
Ik heb de boete voldaan, vanwege de dreiging m.b.t. gerechtsdeurwaarders, maar hier kloppen toch een aantal zaken totaal niet.
Kan ik uberhaupt hier iets tegen doen om het bedrag terug te vorderen?
Neen

U had verzet moeten aantekenen tegen het vonnis bij verstek van de rechtbank.

Door te betalen heeft u het vonnis aanvaard ...

Volc
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 apr 2019 13:02

Dankje. Dit is het antwoord wat ik zocht.

Mod mag een slotje erop knikkeren.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”