Bommer verzekering

MyKids
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Bommer verzekering

#1 , 05 apr 2019 10:04

Hallo iedereen,
Mijn dochter had een oude brommer (klasse A) waarmee ze volledig in order rondreed.
In februari hebben we een nieuwe brommer (klasse A) aangekocht en via de winkel de nodige papieren ontvangen om de verzekering in orde te brengen, samen met het roze papier voor inschrijving.
Zij had al een verzekering voor haar oude brommer tot september 2019 en wat enkel moest gebeuren was de nummerplaat + verzekering overzetten op de nieuwe brommer, wat ik, haar moeder, onmiddellijk ging in orde brengen.
Maar ondertussen heb ik een hartinfarct gehad en ben ik dat vergeten te doen.
Gisterenavond werd ze door de politie van Leuven tegengehouden voor controle en vermits ze niet in orde was met de verzekeringspapieren, werd haar brommer in beslag genomen.
Ik heb al contact opgenomen met de verzekering die alle nodige documenten in orde zal brengen maar mijn vraag is: wat gaan de kosten voor de inbeslagname zijn? En wat is de beste aanpak in dit geval?
Alvast bedankt voor de hulp!
Vriendelijke groet,
Een bezorgde moeder

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 05 apr 2019 10:55

dit al voor de takelkosten.
Boete voor niet verzekering komt er achteraf nog bij

MyKids
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 apr 2019 11:56

Dank je voor het snelle antwoord. Ondertussen gebeld met takeldienst: 178€.
Verzekering heeft alle documenten in orde gebracht, nu nog enkel de groene kaart krijgen. De makelaar gaat ook document opstellen waarin staat dat mijn dochter wel degelijk verzekerd was maar dat die verzekering nog niet was overgebracht op de nieuwe brommer. Heb geen idee of dit een positieve impact heeft of niet.
Wanneer alle documenten in orde zijn, moeten we naar het politiekantoor en deze voorleggen aan een politie inspecteur. Heb ook geen idee wat dat inhoudt en hoe het daarna verloopt. Zal zij voor de rechtbank moeten verschijnen?

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 05 apr 2019 23:40

Als ik het nu opnieuw lees, bemerk ik dat de brommer eveneens niet ingeschreven was? klopt dat?
Vaak wordt er in het kader van niet-verzekerd een kort verhoor afgenomen. Is dat hier gebeurd?

Normaal ga je met je papieren naar de politie. Die geven je een "vrijgavestaat" waarmee je de brommer op de takeldienst kan gaan halen. Je zal nadien (kan lang duren) voor de rechtbank moeten verschijnen. Tenzij er een navolgend PV wordt gemaakt en de documenten van de verzekering worden meegestuurd en dat aan de hand daarvan de Procureur beslist om niet te vervolgen, maar dat denk ik niet.

MyKids
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 apr 2019 11:40

De brommer was idd nog niet ingeschreven. Ondertussen is dat wel gebeurd maar op het moment van controle was hij het nog niet. Een verhoor is er (nog) niet geweest.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 apr 2019 13:55

Als ik mij niet vergis is de niet-inschrijving een eerstegraads overtreding (daar er geen verkeersbelasting moet betaald worden voor bromfietsen wordt er minder zwaar aan getild.)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 09 apr 2019 14:30

Inschrijving niet in orde is 2de graads overtreding

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... n/148-art2

b) In het koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen:
1° Een voertuig in het verkeer te hebben gebracht dat niet is ingeschreven of dat niet de kentekenplaat draagt die bij de inschrijving werd toegekend;

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 apr 2019 14:39

Hiervoor is blijkbaar een boete van 116€ voorzien, zie onderstaande link

https://www.bfov-fbva.be/files/Nieuwsflash%20DIV.pdf

MyKids
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 apr 2019 17:24

Ondertussen hebben de brommer opgehaald maar de nummerplaat ontbrak. Bij navraag blijkt dat de politie de nummerplaat waarschijnlijk al naar DIV hebben teruggestuurd met vraag voor schrapping. Daar is wel niets tegen mijn dochter over gezegd en ondertussen hadden wij die nummerplaat op de nieuwe brommer laten overschrijven. En hebben we een bewijs van inschrijving ontvangen. De politie kon ons niet bevestigen of de nummerplaat effectief teruggestuurd werd. De verantwoordelijke hiervoor komt pas donderdag terug werken en niemand behalve hij kan dat nagaan. Er is ook nooit gesproken over het schrappen van de nummerplaat, enkel over het in beslag nemen van de brommer. Ook toen we daarnet op het politiekantoor waren om alle documenten te tonen, is daar niets over gezegd. Het is enkel toen we de brommer gingen ophalen bij de opslagplaats, dat we zagen dat er geen nummerplaat meer aanhing. Ik vind het er allemaal toch wel wat over! Zowel de nummerplaat als de "oude" brommer en de nieuwe brommer, waren op naam van mijn dochter. De verzekering was ook op naam van mijn dochter (voor een jaar geldig) dus alles was wel degelijk op naam van één en dezelfde persoon. En nu hebben we een nieuw inschrijvingsbewijs met die nummerplaat op de juiste brommer die misschien niet meer geldig is. Wat een klucht!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 09 apr 2019 20:28

Ondertussen hebben de brommer opgehaald maar de nummerplaat ontbrak. Bij navraag blijkt dat de politie de nummerplaat waarschijnlijk al naar DIV hebben teruggestuurd met vraag voor schrapping. Daar is wel niets tegen mijn dochter over gezegd en ondertussen hadden wij die nummerplaat op de nieuwe brommer laten overschrijven. En hebben we een bewijs van inschrijving ontvangen. De politie kon ons niet bevestigen of de nummerplaat effectief teruggestuurd werd. De verantwoordelijke hiervoor komt pas donderdag terug werken en niemand behalve hij kan dat nagaan. Er is ook nooit gesproken over het schrappen van de nummerplaat, enkel over het in beslag nemen van de brommer.
Dat is inschrijvingsfraude:
Uw dochter reed rond met een ander voertuig dan datgene dat ingeschreven was.

Terugsturen van de nummerplaat naar DIV voor schrapping is normaal bij inschrijvingsfraude
Normaal krijgt u daar bericht van van de DIV
Dat gaat vrij snel

U kan online nagaan of nummerplaat nog ingeschreven is
http://www.mobilit.fgov.be/WebdivPub/wmvpstv1?

Als ze geschrapt is, zal u de bromfiets opnieuw moeten inschrijven.

Ik vind het er allemaal toch wel wat over! Zowel de nummerplaat als de "oude" brommer en de nieuwe brommer, waren op naam van mijn dochter. De verzekering was ook op naam van mijn dochter (voor een jaar geldig) dus alles was wel degelijk op naam van één en dezelfde persoon.
Maar voor een ander voertuig
Terwijl politie niet weet of het eigenlijke ingeschreven voertuig eveneens nog in het verkeer is, en of het voertuig dat ze aantreffen inderdaad ook verzekerd is.
Wat een klucht!
Een klucht waarvoor u/uw dochter zelf verantwoordelijk zijn ...

Als men uw klucht als normaal zou beschouwen, kan men meerdere voertuigen in het verkeer brengen met maar 1 nummerplaat, en rondrijden met een voertuig dat totaal niet overeenstemt met het ingeschreven voertuig ...

MyKids
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 apr 2019 22:12

Dank u voor de link - nummerplaat is toegekend sinds 4/4, dus sinds de door ons gevraagde overschakeling. We zullen moeten wachten tot donderdag om te weten of de nummerplaat opgestuurd werd naar DIV of niet.

En als ik spreek over een klucht is het vooral om het gebrek aan informatie en degelijke verwijzingen: geen enkel document werd overhandigd op moment van vaststelling. Geen enkel document werd ons gegeven toen we de nieuwe documenten voorgelegd hebben aan de politie en we een (verbaal) akkoord hadden om de brommer te gaan ophalen. En we hebben toen ook het nieuwe inschrijvingsbewijs (met de "oude" nummerplaat") getoond en daar wordt ons ook niets gezegd over het kentekenbewijs/bewijs van inschrijving en of een mogelijke schorsing ervan. Mijn dochter heeft een kopij van de eerste bladzijde van een folder ontvangen waarop staat welke stappen je moet ondernemen als ze je voertuig in beslag nemen. Maar de details van de procedure staan op de keerzijde. De keerzijde van deze kopij was een blanco blad. En ja, ik vind het een klucht! Ook omdat ze haar beticht hebben van het stelen van deze (nieuwe) brommer terwijl ze het aankoopbewijs op zak had en zij hiervoor geen enkele maar dan ook geen enkele overtreding begaan heeft ooit! Dus waarom onmiddellijk met die zware beschuldigingen komen? En waarom heeft zij geen enkel document gekregen waarop staat dat haar brommer effectief door de politie in beslag werd genomen? Een kennis vertelde me dat hij een soortgelijk incident had gehad maar het bij een waarschuwing bleef als hij binnen de 48h de juiste documenten kon voorleggen. Wat hij ook gedaan heeft. Waarom kan het bij de ene op een "vriendelijke" wijze en bij de andere met grof geschut?

Issued
Berichten: 1227

#12 , 09 apr 2019 22:42

Dan heeft uw kennis politie tegengekomen die hun ambtsplicht verzaakt hebben.
Voertuigen die niet verzekerd zijn moeten van de baan en onmiddellijk. Zo zijn de te volgen procedures. Dus geen grof geschut, maar gewoon hun werk correct uitvoeren. Daarvoor worden ze betaald.

Een andere oplossing is dat de politie het voertuig op hun commissariaat stalt, maar dan hebben ze daarvoor plaats nodig.
Bij inbeslagname wordt er nooit een document gegeven.

De informatie omtrent de afhandeling was blijkbaar niet goed. U kan dit altijd communiceren met de politie van Leuven en dit duidelijk maken. Vaak heeft de politie niet door dat de voor hun evidente procedure verwarrend is voor leken.

BloodNight
Berichten: 621

#13 , 09 apr 2019 22:57

Zo moeilijk is het toch allemaal niet. De brommer gelid inschrijven, de juiste kentekenplaat erop zetten, de takelkosten betalen en voor minimum 3 maanden verzekeren. Dit allemaal binnen de 30 dagen en u kan uw brommer terugkrijgen.

MyKids
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#14 , 10 apr 2019 01:23

Het is geen kwestie dat het moeilijk te begrijpen is maar enkel dat de communicatie niet goed of alleszins niet voldoende was en nog steeds niet is.
We begrijpen maar al te goed dat wij in de fout zijn, hoe de omstandigheden die ertoe hebben geleid, ook waren. En dat we de juiste overdracht van documenten moesten doen, was ook duidelijk. En dat hébben we ook gedaan, binnen de 48h! Maar nergens, ook niet toen ik belde voor inlichtingen bij de politie zelf, is er ons niet gezegd dat de nummerplaat geschrapt werd. En tenzij je daar al mee te maken gehad hebt, wéét je dat ook niet! Zelfs mijn verzekeringsagent waar ik alles aan uitlegde, heeft enkel de overdracht van de oude naar de nieuwe brommer gedaan en dus geen nieuw kenteken aangevraagd.
En ik weet niet wat de gevolgen hiervan precies gaan zijn. Voor het financiële luik kan ik de som zelf wel (ongeveer) maken: boete ivm DIV, boete ivm de verzekering, stallingskosten, takelkosten, etc.
Maar heeft dit ook een staartje voor mijn dochter zelf? Zal zij voor de rechtbank moeten verschijnen? Heeft dit een gevolg voor haar verdere leven? Moet ik een advocaat inschakelen?
En ik heb het gesprek tussen mijn dochter en de politie ook kunnen volgen omdat ze me onmiddellijk in paniek opbelde. Het gesprek was op een beschuldigende en honende toon. Er werden beschuldigingen geuit over het feit dat ze haar brommer zou gestolen hebben en dat ze misschien de documenten zou vervalst hebben.
Dat is toch geen correcte manier van handelen? Die onvriendelijkheid is toch niet nodig? Of zie ik dat ook verkeerd?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”