Rijbewijs 2 weken ingetrokken - vragen over verder verloop

Brecht1984
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Rijbewijs 2 weken ingetrokken - vragen over verder verloop

#1 , 31 mar 2019 16:49

Hallo,

Enkele dagen geleden is mijn rijbewijs voor 2 weken ingetrokken bij een Wodca-controle.
Ongelooflijk dom geweest: na werk bij vriend gepasseerd, blijven hangen & geen avondeten gegeten. Enkele glazen wijn gedronken, dan 2 lijntjes cocaïne aangeboden & nog een joint gerookt in de auto - 10km rijden tot mijn eindbestemming. Alcoholcontrole gaf 0,22mg/L alveolair aan (dus nét positief) - speekselcontrole dus ook positief op cannabis & cocaïne (ik veronderstel ook amfetamine want cocaïne waarschijnlijk vermengd). Ben geen habituele drugsgebruiker (afgelopen 6 maanden 2-3 maal kleine hoeveelheden cocaïne & cannabis). Uiteraard meegewerkt met de politie & mijn fout ingezien (ik werk in de medische sector dus extra beschamend), bloedcontrole door arts & dan te voet naar huis.

Ik vraag me af wat me er het boven het hoofd hangt & wat ik kan doen. Gezien ik op verschillende plaatsen als zelfstandige werk & redelijk wat patiënten die niet te been zijn afhankelijk van me zijn voor hun medicatievoorziening is een rijverbod een enorm probleem voor mijn werk. Financieel gezien vrees ik uiteraard ook voor de gevolgen (privé voldoende om te overleven maar niet om potentiële zware boete te betalen, al mijn geld steekt in mijn zaak). Ik ben al aan het overwegen om naar het buitenland te verhuizen om NGO-werk te doen zodat ik toch zonder problemen kan werken. Gevoel dat er een zwaard van Damocles boven mijn hoofd hangt, maar misschien ben ik te fatalistisch.

- Wat zijn de straffen waaraan ik me kan verwachten?
- Wat kan ik in dit stadium doen?
- Wordt er rekening gehouden met de bloedconcentraties bij de uitspraak? (zou voor alle stoffen laag zijn maar de combinatie geeft uiteraard een zeer slechte indruk)
- Hoe lang zou het duren vooraleer de zaak behandeld wordt, ik veronderstel voor de politierechter?
- Als ik binnen 2 weken mijn rijbewijs kan gaan halen, is er dan een kans dat het rijverbod ter plaatse verlengd wordt of volgt alles later wanneer de zaak zou voorkomen?

Alvast bedankt om een stuk onzekerheid weg te nemen met gepaste informatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 01 apr 2019 11:26

U kan uw rijbewijs binnen 2 weken gaan afhalen.

nadien zal u voor de rechter moeten verschijnen.
deze zal u een boete opleggen van 200€-200€ te vermenigvuldigen met 8
U zal ook een rijverbod krijgen waarvan u de 15 dagen mag aftrekken.

vrij zeker zal het terugkrijgen van uw rijbewijs gekoppeld worden aan medische en psychologische proeven. U dient hiervoor te slagen voor u uw rijbewijs terugkrijgt.

als u jonge bestuurder bent zal u ook uw theorie en praktijk examens opnieuw moeten afleggen

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”