tijdelijke verzekering verlopen , auto getakeld , vraag over ophaling

wimpie1963
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

tijdelijke verzekering verlopen , auto getakeld , vraag over ophaling

#1 , 26 mar 2019 11:27

Op 24/3/2019 geraakte ik betrokken bij een zeer lichte aanrijding,
Het kapje van de zijspiegel van een stilstaand voertuig werd eraf gereden
Op het moment van deze feiten reed ik met een voertuig dat tijdelijk verzekerd was op nummerplaat, tot en met 22/3/2019.
De politie werd erbij geroepen en deze liet mijn voertuig wegslepen omdat het voertuig niet verzekerd was,
Ondertussen werd de verzekering , nu op chassis , met ingang van 25/3/2019 verlengd tot 24/4/2019, er is dus een gaatje van 2 dagen
Ik dien me met deze verzekering aan te melden bij de politie alvorens ik het voertuig kan ophalen bij de depannagedienst.

Mijn vraag is nu Kan de politie weigeren om het voertuig te laten ophalen omdat het ongelukje gebeurde in de overlapping van 2 dagen .
De gemaakte kosten wil ik eventueel ook zelf betalen indien de verzekering moeilijk doet. Wat ik trouwens niet verwacht

Het ophalen zal trouwens gebeuren met garageplaten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 26 mar 2019 12:39

Je bent getakeld geweest omdat je geen verzekering had. Voor vrijgave volstaat het dus om NU een geldige polis te hebben.

Weet ook dat er proefrittenplaten en handelaarsplaten bestaan. Een proefrittenplaat dient om potentiele kopers van auto s die eigendom zijn van de garage proefritten te laten maken. Handelaarsplaten dienen om ritten te maken met auto s die niet de eigendom zijn van de garage doch deze mogen alleen bestuurd worden door de garagist en zijn medewerkers.

Als je dus afkomt met een handelaarsplaat zal een alerte politieambtenaar weigeren tenzij je garagist (of medewerker van) bent.

Gelieve op uw taalgebruik te letten - antwoord aangepast JurecaBE moderator

wimpie1963
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 mar 2019 13:39

Je bent getakeld geweest omdat je geen verzekering had. Voor vrijgave volstaat het dus om NU een geldige polis te hebben.

Weet ook dat er proefrittenplaten en handelaarsplaten bestaan. Een proefrittenplaat dient om potentiele kopers van auto s die eigendom zijn van de garage proefritten te laten maken. Handelaarsplaten dienen om ritten te maken met auto s die niet de eigendom zijn van de garage doch deze mogen alleen bestuurd worden door de garagist en zijn medewerkers.

Als je dus afkomt met een handelaarsplaat zal een alerte politiesmurf weigeren tenzij je garagist (of medewerker van) bent.
Sirkii
Alvast bedankt voor uw reactie en zeer nuttige info, Het is inderdaad de bedoeling dat mijn wagen bij de depannage wordt opgehaald door de eigenaar van de platen. Dat is een garagist. Thx

Reclame

BloodNight
Berichten: 621

#4 , 27 mar 2019 11:28

Eerst en vooral dient u na te gaan hoelang u het voertuig moet verzekeren. Meestal is dit 3 maanden, vervolgens moeten alle kosten betaald te worden.
Met handelaarsplaten, Z of ZZ mag u met voertuig NIET gaan halen. Met een takelwagen of aanhangwagen (let op de categorie van het rijbewijs) mag wel.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 27 mar 2019 18:03

De politie werd erbij geroepen en deze liet mijn voertuig wegslepen omdat het voertuig niet verzekerd was,
Ondertussen werd de verzekering , nu op chassis , met ingang van 25/3/2019 verlengd tot 24/4/2019, er is dus een gaatje van 2 dagen
Ik dien me met deze verzekering aan te melden bij de politie alvorens ik het voertuig kan ophalen bij de depannagedienst.
Normaal wordt een verzekering van 3 maanden verwacht voor voertuig vrijgegeven wordt.

Hoe dat zit als er met handelaarsplaten gewerkt wordt (waarbij die normaal ook verzekerd is) is me niet bekend.

Is ook uw nummerplaat in beslag genomen of zo ?
Mijn vraag is nu Kan de politie weigeren om het voertuig te laten ophalen omdat het ongelukje gebeurde in de overlapping van 2 dagen .
Wegens bovenstaande

Dat het voertuig niet verzekerd was, weet men al hé ...

Milo72
Berichten: 1016

#6 , 28 mar 2019 10:04

Ik denk dat u twee zaken - het ophalen van uw voertuig, en de gevolgen van onverzekerd rondrijden - een beetje door elkaar haalt:
- u krijgt uw wagen pas terug als hij NU correct verzekerd is. Daar speelt het geen enkele rol hoe lang uw wagen niet verzekerd was.
- u zal waarschijnlijk voor de rechtbank komen wegens onverzekerd rondrijden. Daar zal dat gat van 2 dagen WEL een rol spelen.

Dus om op uw vragen te antwoorden:
Mijn vraag is nu Kan de politie weigeren om het voertuig te laten ophalen omdat het ongelukje gebeurde in de overlapping van 2 dagen .
Nee. Ze kunnen eventueel wel weigeren het voertuig te laten ophalen
- omdat het voor te beperkte tijd verzekerd is (Normaal wordt een verzekering van 3 maanden verwacht)
- omdat u het voertuig met Z-platen wil ophalen (geen idee of dit al dan niet toegelaten is)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Issued
Berichten: 1227

#7 , 28 mar 2019 12:47

omdat het voor te beperkte tijd verzekerd is (Normaal wordt een verzekering van 3 maanden verwacht)
Dat wordt niet overal vereist. Op veel plaatsen is beperkte duur verzekerd goed genoeg.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”