Bellen op fiets - Politierechtbank!

CedricLa
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bellen op fiets - Politierechtbank!

#1 , 22 mar 2019 21:36

Eergisteren was ik aan het fietsen. Mijn gsm ging al 2x af en 3de keer nam ik op (maakt niet uit - fout is fout, maar voor de nuance.

Terwijl ik dus met 1 hand op stuur fiets springt op ongeveer 10m voor mij een politieman de weg op waardoor ik moest uitwijken. Hij bleef me volgen naar links en hield me tegen waardoor ik nog maar net kan recht blijven staan. Hij riep meteen dat hij een zwakke weggebruiker is en dat ik moet stoppen. Ik zeg nogal luid (van de schrik) dat hij zomaar de weg opkomt gestormd. Hij antwoordt dat omdat er geen zebrapad is binnen 30m hij altijd voorrang heeft waarna ik heb wijs op het feit dat je dan géén voorrang hebt.

Dat sloeg denk ik de boeken toe: kom, uwe pas en dat was einde communcatie. Ik verwachtte dus een boete Van 2de graad.

Nu krijg ik PV met 3 overtredingen:
3de graad: bevel bevoegd persoon negeren.
PV beweert dat hij op 50m stopteken deed maar ik hem probeerde ontwijken. Echt niet zo..

2de graad: bellen met fiets. Fair enough
2de graad: onvermogen om voertuig te besturen.

Dus; ik moet voor de politierechtbank door wat ik leugens in het PV vind.

Kan dit zomaar? Hij zocht duidelijk naar voldoende argumentie om minnelijke schikking te omzeilen naar mijn gevoel.

Ik heb verder geen verkeersinbreuken met wagen in het verleden (behalve parkeerboetes). Kan ik dit aanvechten? Woord van agent weegt sowieso zwaarder maar ik voel me hier zo door bekocht en gefrusteerd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12816

#2 , 22 mar 2019 22:00

PV heeft bijzondere bewijswaarde, u gaat dus moeten aantonen dat de agent geen stopteken maakte. Wat moeilijk zal worden, aangezien u met uw gsm bezig was en dus niet 100% op de omgeving geconcentreerd kon zijn.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 22 mar 2019 22:03

En reed u op het trottoir - fietspad of rijbaan?
Politieambtenaar in uniform en met een fluo vest?
Wat u voelt????

Reclame

CedricLa
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mar 2019 23:12

Ik reed op rijbaan. Agent op troittoir - tot hij dus de straat opliep. Begrijp dat ik niet kan bewijzen maar kan ik de 2 2de graadsovertredingen aanvaarden en 3de graag aanvechten? Dan betaal ik minnelijke schikking. Politierechtbank hiervoor is toch wat overdreven niet?

Issued
Berichten: 1227

#5 , 23 mar 2019 07:42

Ik neem aan dat het feit dat u niet zomaar kon stoppen ten gevolge was van uw gsm-gebruik, correct?
Dan zou u, volgens de eenheid van opzet, beboet moeten worden voor enkel het gsm-gebruik. De vermindering aan stuurcapaciteiten is immers inherent aan het gsm-gebruik. Daarom dat het niet mag.

Inzake het negeren van een bevel. Stak de politie zijn hand in de lucht?

CedricLa
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 mar 2019 11:04

Dat ik heb ook zo op het antwoordformulier geschreven, want dat leek mij ook een logische aanneming - dat bellen op de fiets de stuurkwaliteit verminderd.

Hierdoor ook mijn ongerustheid dat er bewust gezocht is naar voldoende overtredingen om minnelijke schikking onmogelijk te maken.

Wat betreft, negeren bevel. Ik ontken stellig dat hij zijn hand opstak (tenzij al op het troittoir, maar ik let op de rijbaan, niet op voetpad - behalve bij oversteekplaatsen). Hij kwam op 10m voor mij de baan op en ik week uit omdat er geen tijd en plaats was om aanrijding te voorkomen. Één meter verder, maar dan midden op rijbaan stond ik stil.

Aangezien ik dit toch niet kan bewijzen, beste om 2de aangraad aan te vechten en zo minnelijke schikking te krijgen?

LeenW
Berichten: 12816

#7 , 23 mar 2019 11:09

Niet kunnen stoppen op 10 meter met een fiets? Dat is dan wel heel afgeleid door die die gsm.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 mar 2019 11:16

Laat ons eerlijk zijn je zal nooit je gelijk krijgen van de rechter
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 23 mar 2019 11:23

Dus volgens u moet de politieambtenaar voor een voertuig gaan staan om het te laten stoppen?
U was een fietser - stel dat het een auto was?....

lucas123
Berichten: 483

#10 , 23 mar 2019 11:45

Dus alle verkeersborden (oa voorrang) negeert ge straal als die op het voetpad staan...straf...

WP002
Berichten: 1479

#11 , 23 mar 2019 16:46

Fietsers mogen ondanks wat ze zelf denken niet alles. Laat het een (dure) les zijn, en bel niet meer op de fiets. Hiertegen procederen is vechten tegen de bierkaai.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 23 mar 2019 17:26

Wat betreft, negeren bevel. Ik ontken stellig dat hij zijn hand opstak (tenzij al op het troittoir, maar ik let op de rijbaan, niet op voetpad - behalve bij oversteekplaatsen).
Je weet dus gewoon niet van wanneer de agent je dat bevel al aan het geven was ... die is op de rijbaan moeten gaan staan om je aandacht te trekken, waardoor je niet eens meer kon stoppen
(je ziet wel meer fietsers die daar éénhandig moeite mee hebben)

Je let dus ook niet op (kleine) kinderen in het verkeer :?:

Aangezien ik dit toch niet kan bewijzen, beste om 2de aangraad aan te vechten en zo minnelijke schikking te krijgen?
Stellen dat alle vastgestelde inbreuken het gevolg zijn van éénzelfde overtreding ... met uw GSM in de hand bezig zijn (ipv met het verkeer)

Daardoor hebt u niet opgemerkt dat de agent u mogelijk al een bevel aan het geven was ; en kon u vervolgens ook niet snel stoppen (enkel uitwijken) toen de agent op de rijbaan ging staan om u te doen stoppen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 23 mar 2019 17:43

Nu krijg ik PV met 3 overtredingen:
3de graad: bevel bevoegd persoon negeren.
2de graad: bellen met fiets. Fair enough
2de graad: onvermogen om voertuig te besturen.
Gezien de combinatie van inbreuken is een onmiddellijke inning uitgesloten, en gaat je dossier rechtstreeks naar Parket
Dat kan je een minnelijke schikking sturen, of dagvaarden.
Als je een schikking krijgt, betaal ze ...


De uitleg op het "inlichtingenformulier" kan je gebruiken in de hoop dat het parket de boel wat afzwakt, bvb door er op te wijzen dat de 3 inbreuken het gevolg zijn van één ervan, en niet los staan van elkaar.

Kan ik dit aanvechten?
Het zélf gaan "aanvechten" - dus net normale verloop van de afwikkeling negeren met als doel het voor de rechtbank te laten komen - is onzinnig als je (deels) schuldig bent.

Veroordeling is (zo goed als) gegarandeerd, en dat kost je uiteindelijk meer.


Kans dat je voor de politierechtbank met minder dan 26€ boete (x 8 nog ...) wegkomt, is klein.
Minimumboete bij 2de graads inbreuk is al 20 € ( x 8 = 160 € ) ... en dat is voor 1 "losse" inbreuk

Vanaf 26€ uitgesproken straf, komt er een bijdrage voor het zgn "Slachtofferfonds" bij: 200€ extra
Dat maakt dat het eindbedrag pittig kan oplopen.

Gerechtskosten

Vermelding op strafblad

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”