Parkeren met een kaart Mindervaliden?

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

Parkeren met een kaart Mindervaliden?

#1 , 21 mar 2019 12:01

Wat mag nu wel of niet in volgende voorbeelden?

Ik ben in het bezit van een parkeerkaart voor mindervaliden en bestuur de wagen zelf.
Zit dus altijd in het voertuig als ik parkeer!
Mag dus altijd gebruik maken van een voorziene parkeerplaats mindervaliden.

Mijn buur zijn vrouw heeft een kaart mindervaliden en haar man bestuurd dus de wagen, de vrouw kan niet autorijden.
Volgens mij moet zijn vrouw dus altijd ook in de wagen zitten bij gebruik parkeerplaats mindervaliden.

Nu zet deze buur geregeld zijn wagen op een plaats voor mindervaliden zonder dat zijn vrouw in de wagen zit, zet deze er om plaats te houden voor bezoek, deze hebben ook een kaart mindervaliden en kunnen dan voor de deur parkeren.
Hij beweert dat dit mag ik betwijfel het.

Hij komt met volgende redenering af;
Als ik thuiskom en mijn vrouw wil oppikken zit deze er ook niet in en mag ik op die parkeerplaats voor mindervaliden parkeren.
Ook als ze erin zit en ik ze afzet mag ik blijven staan tot ik zelfs alleen wegrijd!


Graag of hij het bij het rechte eind heeft of gedeeltelijk.




Ik meen me te herinneren dat vroeger, geen idee wanneer de wet inzake verandert is.
Dat je vroeger dus zelfs boodschappen mocht doen en de kaart dan mocht gebruiken, waarschijnlijk vergist de buur zich hiermee.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 mar 2019 12:35

Deze wet is ook eens aan hervorming toe.

Als ik eens naar de Zweedse meubelgigant ga dan zijn daar zeer veel parkeerplaatsen voor gehandicapten en ze staan vol !
En dan gaan die gehandicapten km en uren lopen eer ze het einde van de winkel bereikt hebben.
Ik ben niet gehandicapt en vind het al zeer ver laat staan gehandicapten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#3 , 21 mar 2019 12:58

Denlowie, U zou zelf eens mindervalide moeten zijn en maar beperkt aantal meters kan lopen per dag of in een rolstoel zit.

Je zou wel anders praten dan zulke zever te verkondigen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Maar ja sluit de mindervaliden gewoon op of steek ze in de gasoven, dan zedde ervan af!!!!!!!!!!!!!!!!!

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 21 mar 2019 13:21

Gina

ik denk dat Denlowie dit eerder sarcastisch bedoelde

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 mar 2019 14:22

Gina
Ik leef zeker mee met handicaptent en zij verdien een parkeerkaart
Maar ik schrijf wel gehandicapten en niet deze die met de kaart van moeder of buurman rond rijd zoals zovelen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#6 , 21 mar 2019 14:25

Sorry Denlowie, had het verkeerd begrepen.

Ja ken dat misbruik, hier een buurvrouw die al meer dan 10 jaar de kaart van haar overleden man (mis)gebruikt.

En het strafste is dat daar nooit controle op gedaan wordt.

Ok politie werkt dat zelf in de hand als ze laks zijn.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 21 mar 2019 15:50

Volgens mij moet zijn vrouw dus altijd ook in de wagen zitten bij gebruik parkeerplaats mindervaliden.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 888-art1-9

Artikel 5

De kaart is strikt persoonlijk; zij mag enkel gebruikt worden wanneer de titularis vervoerd wordt in het voertuig dat geparkeerd wordt of wanneer hij zelf dat voertuig bestuurt.



Nu zet deze buur geregeld zijn wagen op een plaats voor mindervaliden zonder dat zijn vrouw in de wagen zit, zet deze er om plaats te houden voor bezoek, deze hebben ook een kaart mindervaliden en kunnen dan voor de deur parkeren.
Hij beweert dat dit mag ik betwijfel het.
Als hij bij die verplaatsingen telkens zijn gerechtigde vrouw meeneemt in de auto, mag dat ...

Anders niet

Als ik thuiskom en mijn vrouw wil oppikken zit deze er ook niet in en mag ik op die parkeerplaats voor mindervaliden parkeren.
Neen ... dan mag je er evenmin parkeren
De titularis is niet bij je.
Je mag er wel stilstaan om haar meteen te laten instappen.

Maar als je haar nog eerst moet gaan halen, wordt dat parkeren ...


Het wordt niet zo strikt toegepast, maar het kàn dus wel.

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#8 , 21 mar 2019 16:56

Ik wist dat hij dat niet mocht.
Hij staat er soms uren en rijdt dan zelfs alleen weg.
Maar ja wat doet ge eraan...................................niks kan je daaraan doen.

Issued
Berichten: 1227

#9 , 21 mar 2019 18:12

Volgens mij moet zijn vrouw dus altijd ook in de wagen zitten bij gebruik parkeerplaats mindervaliden.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 888-art1-9

Artikel 5

De kaart is strikt persoonlijk; zij mag enkel gebruikt worden wanneer de titularis vervoerd wordt in het voertuig dat geparkeerd wordt of wanneer hij zelf dat voertuig bestuurt.



Nu zet deze buur geregeld zijn wagen op een plaats voor mindervaliden zonder dat zijn vrouw in de wagen zit, zet deze er om plaats te houden voor bezoek, deze hebben ook een kaart mindervaliden en kunnen dan voor de deur parkeren.
Hij beweert dat dit mag ik betwijfel het.
Als hij bij die verplaatsingen telkens zijn gerechtigde vrouw meeneemt in de auto, mag dat ...

Anders niet

Als ik thuiskom en mijn vrouw wil oppikken zit deze er ook niet in en mag ik op die parkeerplaats voor mindervaliden parkeren.
Neen ... dan mag je er evenmin parkeren
De titularis is niet bij je.
Je mag er wel stilstaan om haar meteen te laten instappen.

Maar als je haar nog eerst moet gaan halen, wordt dat parkeren ...


Het wordt niet zo strikt toegepast, maar het kàn dus wel.
Als hij zijn vrouw komt oppikken dan is dit stilstaan, juist? Ik dacht dat je wel mocht stilstaan op een gehandicapte plaats zonder kaart of ben ik daar mis?

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#10 , 21 mar 2019 18:18

Issued, het gaat niet over stilstaan maar echt over parkeren.

Hij komt thuis zet de wagen op een parkeerplaats mindervaliden, legt zijn vrouw haar kaart op dashboard en gaat naar binnen.
Na een uurke of langer komt hij buiten soms rijdt hij alleen weg of stapt een eind verder zijn vrouw in de wagen, want de parkeerplaats is niet voor zijn deur.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 22 mar 2019 01:22

Als hij zijn vrouw komt oppikken dan is dit stilstaan, juist? Ik dacht dat je wel mocht stilstaan op een gehandicapte plaats zonder kaart of ben ik daar mis?
Ja, maar dan mopet ze zoals gezegd ook wel direct instappen

Niet eerst daar gaan staan, zelf uitstappen, halve straat doorlopen, vrouw gaan uithalen, terug naar auto, en dan pas instappen ...
In praktijk gaat er niks van gezegd worden, maar dat is parkeren, zonder dat de rechthebbende in voertuig is.


Als je als bestuurder mét een gehandicapte rondrijdt, is de regeling dus ànders dan wanneer de gehandicapte zélf rijdt.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 22 mar 2019 01:26

Hij komt thuis zet de wagen op een parkeerplaats mindervaliden, legt zijn vrouw haar kaart op dashboard en gaat naar binnen.
Na een uurke of langer komt hij buiten soms rijdt hij alleen weg of stapt een eind verder zijn vrouw in de wagen, want de parkeerplaats is niet voor zijn deur.
Dat is dus misbruik van de kaart

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#13 , 22 mar 2019 09:15

Hij komt thuis zet de wagen op een parkeerplaats mindervaliden, legt zijn vrouw haar kaart op dashboard en gaat naar binnen.
Na een uurke of langer komt hij buiten soms rijdt hij alleen weg of stapt een eind verder zijn vrouw in de wagen, want de parkeerplaats is niet voor zijn deur.
Dat is dus misbruik van de kaart
Juist, maar daar doet de politie dus niks aan.
Hier is nog een buur die de kaart van zijn moeder gebruikt, die zit nooit in de auto, heb die moeder nog nooit gezien. Woont elders anders.
Had die buur erop aangesproken en die lacte me vierkant uit en zei bel maar politie die doen daar niks aan.

Heb toen naar de politie voor gebeld en kreeg als uitleg dat er een geldige kaart lag het voor hun in orde is. De buur had nog gelijk ook.
Heb dan verder gevraagd en de uitleg was dat ze daar geen controle op kunnen uitoefenen want de overtreding moet op heterdaad vastgesteld worden.
Dus de kans is nihil.

Trouwens ik zelf ben nog nooit gecontroleerd geworden of ik ten eerste de kaarthouder was.


Trouwens parkeerders zonder kaart nog nooit controle van gezien door politie, hier dan wel te verstaan.
Als ik dan thuiskom en geen enkele parkeerplaats vind binnen de loopafstand bel ik soms politie en dan begint de zever.
Of ik echt niet een parkeerplaats vind.
Dan komt politie wel snel binnen het half uur en dan gaan ze zoeken of het een buurtbewoner is.
Wachten dan nog een tijdje of de bestuurder niet komt opdagen en schrijven een boete uit.
En dan mag ik alsnog een parkeerplaats elders gaan zoeken.
Want wegslepen doen ze niet.
Zo heeft er hier een wagen gestaan 4 dagen, ok die heeft een boete, maar ben ik vet mee.
Maw ik bel de politie niet meer.

Milo72
Berichten: 1016

#14 , 22 mar 2019 09:20

Artikel 5

De kaart is strikt persoonlijk; zij mag enkel gebruikt worden wanneer de titularis vervoerd wordt in het voertuig dat geparkeerd wordt of wanneer hij zelf dat voertuig bestuurt.
De onduidelijkheid zal, in het geval de gehandicapte niet zelf rijdt, blijven, en er zullen situaties voor discussie blijven zorgen, omdat "wanneer de titularis vervoerd wordt in het voertuig dat geparkeerd wordt" een contradictie inhoudt. Hoe ga je iemand vervoeren TERWIJL je geparkeerd staat ? Dus kan het enkel gaan over vervoeren "naar" en/of "van" die parkeerplaats.
Volstaat het om op de plaats aan te komen (met de titularis van de kaart in de auto) om er te mogen parkeren ?
Volstaat het om van een voorbehouden parkeerplaats weg te rijden met de titularis van de kaart in de auto ?
Of moet zowel het aankomen als het wegrijden gebeuren met de titularis van de kaart in de auto ?
En wat als de intentie er wel is om ook met de titularis weer weg te rijden, maar omstandigheden en plannen veranderen, staat de bestuurder dan retro-actief fout geparkeerd ?

Mijns inziens, als je de wettekst letterlijk leest, moet de titularis van de kaart in het voertuig zitten op het ogenblik dat het voertuig "geparkeerd wordt". M.a.w. bij het aankomen op de parkeerplaats.
Volgens die redenering:
Nu zet deze buur geregeld zijn wagen op een plaats voor mindervaliden zonder dat zijn vrouw in de wagen zit,
Dat mag niet.
Als ik thuiskom en mijn vrouw wil oppikken zit deze er ook niet in en mag ik op die parkeerplaats voor mindervaliden parkeren.
dat mag niet
Ook als ze erin zit en ik ze afzet mag ik blijven staan tot ik zelfs alleen wegrijd!
Dat zou dan wel mogen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 22 mar 2019 11:30

Dat is dus misbruik van de kaart
Juist, maar daar doet de politie dus niks aan.

Heb dan verder gevraagd en de uitleg was dat ze daar geen controle op kunnen uitoefenen want de overtreding moet op heterdaad vastgesteld worden.
Zoals ze zeggen, mét geldige kaart moet er betrapping op heterdaad zijn om te zien of de voorwaarden nageleefd worden.
Dat is idd niet altijd vanzelfsprekend
Trouwens parkeerders zonder kaart nog nooit controle van gezien door politie, hier dan wel te verstaan.
Want wegslepen doen ze niet.
Stapje hoger gaan
Korpschef en/of burgemeester
Als dat niet helpt, via gemeenteraad beleid zien bij te sturen.

Takelen van foutparkeerders kan perfect
Is ook een leuke manier om de overtreder een pittige rekening te bezorgen.
Zeker 's nachts of in weekend.


Er hangt veel, teveel, af van lokaal politie'beleid'
Hier wordt er meer op voorbehouden parkeerplaatsen gecontroleerd
Ook al gezien inzake gebruik (bestuurder zonder zichtbare handicap die aangesproken wordt ...)
Op de kaarten zelf ook.

En dat heeft echt wel effect.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”