Doorgeven persoonsgegevens

JeMe76
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Doorgeven persoonsgegevens

#1 , 15 mar 2019 14:10

Ik ontving enkele weken geleden een verkeersboete. Bij deze brief zat de originele boete die gericht was aan iemand anders namelijk de eigenaar van de nummerplaat op de boete. Toch was deze boete op de ene of andere manier bij mij terechtgekomen. Na wat telefoontjes blijkt dat de persoon die de boete ontving deze betwist heeft en mij heeft aangeduid als bestuurder. Het gekke is dat ik deze persoon helemaal niet ken.
Anderzijds moet ik bekennen dat de kans bestaat dat ik wel degelijk de overtreder was aangezien de nummerplaat die vermeld werd erg gelijkt op die van mij. Er was sprake van een O terwijl mijn nummerplaat een Q heeft. En de overtreding is begaan in de woonplaats waar ik woon. Ondanks dat op elk document dat ik ontving de nummerplaat met O staat is het voor mij een raadsel hoe de boete dan toch bij mij terecht gekomen is. Na een telefoon naar het parket kwam ik te weten dat de oorspronkelijke overtreder de boete betwist heeft en mij als bestuurder aanduidde met rijksregisternummer en al! En dat is waar ik mij vragen bij stel... hoe komt deze persoon...een burger...aan mijn rijksregisternummer? De enige verklaring die ik kan verzinnen is dat hij de foto van de overtreding heeft laten opzoeken waar dan eventueel mijn nummerplaat met Q op te zien zal geweest zijn? Maar mag iemand die foto zomaar opvragen? En dan de volgende vraag...stel dat op die foto inderdaad mijn nummerplaat staat...mag dan "iemand" (politie??) zomaar mijn rijksregistergegevens doorgeven aan een burger om de boete naar mij door te sturen? Na contact met het parket vond men het daar ook vreemd hoe deze persoon aan mijn gegevens is geraakt dus zou hij daarover verhoord worden en laat men mij weten wat verder zal gebeuren... Graag jullie mening en advies...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38595

#2 , 19 mar 2019 21:24

Heeft die persoon niet gewoon doorgegeven dat het een Q ipv een O moest zijn?

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 19 mar 2019 21:42

Betaal in elk geval de boete, dat staat los van eventuele privacy inbreuken

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 20 mar 2019 09:19

Als een leasemaatschappij een boete binnenkrijg van een klant, zal ze ook op het PV de juiste bestuurder vermelden. en dan krijg je het PV als nog in uw bus

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 20 mar 2019 14:14

Maar mag iemand die foto zomaar opvragen?
Het is al abnormaal dat men de foto te zien krijgt ... zeker in dit stadium

Nog abnormaler om dat dan even -op nummerplaat- te kunnen doorverwijzen naar iemand anders

Ik zou verwachten dat men als een vergissing opgemerkt wordt, een navolgend of nieuw PV opstelt, verwijzend naar eerder PV
Niet dat jij ook de gegevens van de eerdere verdachte aankrijgt !


Gokje: iemand bij politie die het oorspronkelijk PV aankreeg ...


Ga met de papieren eens langs de politie van je woonplaats - zij zijn ook de opstellers van het PV vermoed ik ? - en vraag of je de foto kan zien

Weet je direct of jij het was of niet

Indien onduidelijk : stuur terug naar die met de O :lol:

JeMe76
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 mar 2019 09:17

@franciscus: hoe kan die persoon weten dat de O een Q moet zijn?

@leenw: betaal jij een boete die op een nummerplaat staat die niet van jou is?

@mava105: het is een privéwagen dus de persoon die de boet naar mij doorstuurde heeft geen enkele link met mij

@inazuma: dat is ook mijn idee... indien de boete effectief op mijn naam staat dus met mijn nummerplaat, dan betaal ik deze correct. Tot nu toe kreeg ik enkel documenten waar een andere nummerplaat opstaat dus betaal ik ook niet... ik nam contact met het parket. Ze gaan de persoon die de boete oorspronkelijk kreeg, dus de eigenaar van de nummerplaat op de boete, verhoren en vragen waar hij de info haalde die hij gebruikte om mij aan te duiden als bestuurder... want het is hij die dat op de betwisting invulde en niet de politie zelf die een eventuele vergissing zouden ingezien hebben...

Wordt vervolgd...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”