Wegversmalling, wie heeft hier voorrang?

TonyW
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Wegversmalling, wie heeft hier voorrang?

#1 , 15 mar 2019 11:42

Deze situatie doet zich regelmatig voor en vraag me af wie hier voorrang moet verlenen.
De afstand tussen de geparkeerde wagen P en de versmalling bedraagt ongeveer 9m.

Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 mar 2019 11:46

Ik zou opteren voor A
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mar 2019 11:53

Hangt er vanaf.
Indien B de wegversmalling volledig (zonder het stuk waar de geparkeerde auto staat) kan passeren vooraleer A aan de wegversmalling begint, dan heeft B voorrang.
Indien dit niet kan, heeft A voorrang.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 15 mar 2019 14:52

Deze situatie doet zich regelmatig voor en vraag me af wie hier voorrang moet verlenen.
De afstand tussen de geparkeerde wagen P en de versmalling bedraagt ongeveer 9m.
A moet voorrang verlenen aan B als hij om P heen rijdt (dit is een manoeuvre)
(gesteld dat B dan al doorheen de smalle doorgang is)

A hééft voorrang op B thv de smalle doorgang

katwezel
Berichten: 375

#5 , 16 mar 2019 06:30

Voor mij moet B steeds voorrang geven aan A , bordjes zijn toch duidelijk genoeg

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 16 mar 2019 09:10

Voor mij moet B steeds voorrang geven aan A , bordjes zijn toch duidelijk genoeg
Die bordjes gelden voor de versmalling. Helaas denken nog veel automobilisten dat er in de wegcode staat "'t is om ter eerste. Wie eerst bij een versmalling door een hindernis (hier een geparkeerd voertuig) komt, heeft voorrang". Dat staat er niet.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

de_koen
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 mar 2019 13:37

Staat P op straat geparkeerd, of in een parkeervak ?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 16 mar 2019 19:37

Voor mij moet B steeds voorrang geven aan A , bordjes zijn toch duidelijk genoeg
De voorrangsborden gelden enkel thv de smalle doorgang

Niet voor tijdelijke hindernissen (stijl geparkeerd voertuig) op de rijbaan ervoor of erna

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 16 mar 2019 19:43

Staat P op straat geparkeerd, of in een parkeervak ?
Dat maakt niet uit

Enige manier om het iets te doen uitmaken, is dat de parkeerplaats fysiek mee geïntegreerd zou zijn in de smalle doorgang.


FYI:
Parkeervakjes tellen enkel in een (woon)erf of in een parkeerzone, rechts van de brede denkbeeldige rand van de rijbaan.

Elders hebben ze 0,0 betekenis in de wegcode.
Dat is iets dat er uit verdwenen is, of mogelijk nooit in geraakt is bij een mis gelopen aanpassing.

de_koen
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 mar 2019 00:06

Mij lijkt dat als de wagen in een parkeervak staat, er geen manoevre wordt gedaan door rond het voertuig te rijden, het parkeervak maakt immers geen deel uit van de rijbaan, deze is begrensd door de witte lijn van het parkeervak...

TonyW
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 mar 2019 11:52

De geparkeerde wagen staat niet in een parkeervak. Het is een bebouwde kom. De andere kant van de versmalling is geen bebouwde kom.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 18 mar 2019 23:14

Mij lijkt dat als de wagen in een parkeervak staat, er geen manoevre wordt gedaan door rond het voertuig te rijden,
Een zijdelingse verplaatsing (tov de rand van de weg] wordt gezien als een manoeuvre.

het parkeervak maakt immers geen deel uit van de rijbaan, deze is begrensd door de witte lijn van het parkeervak...
Enkel als de werkelijke of denkbeeldige rand van de rijbaan gemarkeerd wordt, vormt zo'n vakje geen deel van de rijbaan.
Anders wél, en moet je er overheen rijden (best enkel als er geen voertuig staat :wink: ).

Het verschil tussen de echte rand van de rijbaan, en de doorsnee vakjes-markering, is vaak amper "ongeveer" 5cm ... 15 tov 10 cm

Als de (denkbeeldige of werkelijke) rand van de rijbaan opschuift, heb je dan nog het onderscheid of de rijbaan hierdoor versmalt of niet:
- Versmalling: wiens deel van de rijbaan verdwijnt, zal voorrang moeten verlenen om die hindernis voorbij te rijden
- Rijbaan schuift in zijn geheel op: rechterzijde dan wel rijstrook volgen .

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 18 mar 2019 23:15

De geparkeerde wagen staat niet in een parkeervak. Het is een bebouwde kom. De andere kant van de versmalling is geen bebouwde kom.
Zie antwoord #4

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”