Noodvoertuig mijn kentekenplaat

chantalkenzo
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Noodvoertuig mijn kentekenplaat

#1 , 15 mar 2019 08:51

Mag ik op een noodvoertuig mijn kentekenplaat hangen,voertuig is verzekerd op chasisnummer en moet herkeurt worden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5415

#2 , 15 mar 2019 12:47

Je mag inderdaad terug met de nummerplaat van je huidige wagen naar de keuring gaan MITS de te keuren auto daarna op dezelfde naam ingeschreven wordt als de houder van de bestaande nummerplaat. Wel mi best je verzekering contacteren.

k Zie trouwens het nut niet in van een BA op chassisnummer want je mag er de baan niet mee op. Een omnium op chassisnummer heeft wel zin als je een omnium nam.

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 15 mar 2019 12:55

Het is een beetje een grijze zone.

Keuringsstations aanvaarden (hoor ik zo ) sedert enige tijd keuring van voertuigen die niet of nog niet ingeschreven zijn op de plaat waarmee ze aangeboden worden.

Verzekeringstechnisch ik het in orde, maar bij controle (niet de technische) loopt men wel het risico op een fikse boete. :shock:

Reclame

BloodNight
Berichten: 621

#4 , 15 mar 2019 14:25

Je mag inderdaad terug met de nummerplaat van je huidige wagen naar de keuring gaan MITS de te keuren auto daarna op dezelfde naam ingeschreven wordt als de houder van de bestaande nummerplaat. Wel mi best je verzekering contacteren.

k Zie trouwens het nut niet in van een BA op chassisnummer want je mag er de baan niet mee op. Een omnium op chassisnummer heeft wel zin als je een omnium nam.
Is het mogelijk hiervan een bronvermelding te krijgen?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 15 mar 2019 14:57

Keuringsstations aanvaarden (hoor ik zo ) sedert enige tijd keuring van voertuigen die niet of nog niet ingeschreven zijn op de plaat waarmee ze aangeboden worden.
Als die daarna ook ingeschreven worden op die nummerplaat
Daar krijg je ook de papieren voor mee op de keuring

BloodNight
Berichten: 621

#6 , 15 mar 2019 15:10

Keuring en verzekering goed, maar uiteindelijk ben je aan het rijden met een niet ingeschreven voertuig en met een kentekenplaat die niet overeenkomt met het voertuig.

Sirkii
Berichten: 5415

#7 , 15 mar 2019 15:54

Je mag inderdaad terug met de nummerplaat van je huidige wagen naar de keuring gaan MITS de te keuren auto daarna op dezelfde naam ingeschreven wordt als de houder van de bestaande nummerplaat. Wel mi best je verzekering contacteren.

k Zie trouwens het nut niet in van een BA op chassisnummer want je mag er de baan niet mee op. Een omnium op chassisnummer heeft wel zin als je een omnium nam.
Is het mogelijk hiervan een bronvermelding te krijgen?
http://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf/ ... pdf#Page23

Staatsblad op blz 34508 bovenaan links in t nederlands en rechts in t frans.

BloodNight
Berichten: 621

#8 , 15 mar 2019 19:11

“1° Voor de niet-periodieke keuring vermeld in paragraaf 1, 3°, moet
het voertuig worden aangeboden met het voor dit voertuig laatst
afgeleverd kentekenbewijs en met ofwel de overeenkomstige kentekenplaat, ofwel met een commerciële plaat en het bijhorende kentekenbewijs, ofwel met een andere kentekenplaat, op voorwaarde dat de
houder van deze kentekenplaat ook als houder op de aanvraag om
inschrijving van het aangeboden voertuig, en op het bijhorende
kentekenbewijs is vermeld″.

U maakt een verwijzing naar een artikel inzake de keuring. Ik heb het over het rijden naar de keuring.
Dat een keuring op een andere kentekenplaat kan klopt, met een andere kentekenplaat naar de keuring rijden dan weer niet. Het voertuig is en blijft niet ingeschreven. Het plaatsen van de kentekenplaat op dat voertuig lijkt mij dan weer een inbreuk waarbij de politie de kentekenplaat dient in beslag te nemen.
Hiervoor verwijs ik naar "Koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen", artikel 36.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 15 mar 2019 19:45

Keuringsstations aanvaarden (hoor ik zo ) sedert enige tijd keuring van voertuigen die niet of nog niet ingeschreven zijn op de plaat waarmee ze aangeboden worden.
Als die daarna ook ingeschreven worden op die nummerplaat
Daar krijg je ook de papieren voor mee op de keuring
Het is dus ingeschreven wordt door dezelfde houder als op de gebruikte nummerplaat.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 15 mar 2019 19:55

U maakt een verwijzing naar een artikel inzake de keuring. Ik heb het over het rijden naar de keuring.

Dat een keuring op een andere kentekenplaat kan klopt, met een andere kentekenplaat naar de keuring rijden dan weer niet. Het voertuig is en blijft niet ingeschreven.
Maar het moet voor de in gebruikstelling wel een niet-periodieke keuring ondergaan alvorens opnieuw ingeschreven te kunnen worden ...

Dezelfde overheid voorziet evenwel de mogelijkheid dat te doen met nummerplaten waaronder het voertuig niet ingeschreven is.

Eigenlijk hoorde de wetgever dat bij de uitzonderingen op de inschrijving te zetten.
Maar deed het niet.

bosprocureur
Berichten: 6858

#11 , 15 mar 2019 20:05

In de praktijk moet je dan naar B**LS of zo gaan, een aanhangwagen huren (let op juiste rijbewijs), en de auto die moet gekeurd worden tot daar brengen. Nogal omslachtig, niet?

BloodNight
Berichten: 621

#12 , 15 mar 2019 20:56

Het probleem is en blijft dat je op dat moment met een niet ingeschreven voertuig aan het rijden bent. Door een kentekenplaat erop te hangen begaat u een overtreding waarbij de politie uw kentekenplaat in beslag moet nemen...
Met een handelaarsplaat gaan, takelwagen of door de vorige eigenaar...
Is de vorige eigenaar een particulier kan die het doen met de oude kentekenplaat, is het een handelaar kan die gebruik maken van een handelaarsplaat.

bosprocureur
Berichten: 6858

#13 , 15 mar 2019 21:20

Wat is het probleem als hij met een geleende aanhangwagencombinatie gebracht wordt? de auto komt toch niet op de openbare weg ?

BloodNight
Berichten: 621

#14 , 15 mar 2019 21:38

Aanhangwagencombinatie mag idd ook. Lijkt mij persoonlijk veel gedoe maar dat moet iedereen zelf maar uitmaken. Handelaar lijkt mij makkelijker en goedkoper.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 16 mar 2019 19:34

Het probleem is en blijft dat je op dat moment met een niet ingeschreven voertuig aan het rijden bent.
Ja

Heb je weet van veroordelingen sinds de aanpassing die de keuring zo toelaat ?


Kandidaat bestuurders rijbewijs B reden 5 jaar lang met het foutieve voertuig ... auto ipv moto A2
4,5 jaar daarvan terwijl overheid er van op de hoogte gebracht was.
Er zijn zo 5 jaar onterechte en bijgevolg ongeldige rijbewijzen uitgedeeld.
Die zijn strikt genomen, nog steeds ongeldig ...
Elke kandidaat bestuurder met voorlopig rijbewijs B, tegengehouden tussen mei 2013 en ergens begin 2018, had vervolgd moeten worden voor rijden met een auto zonder rijbewijs :!:

Wetgever geeft geen bal om rechtszekerheid van de burgers.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”