Hoofdweg voorang rechts vreemd

Lorina
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Hoofdweg voorang rechts vreemd

#1 , 12 mar 2019 21:45

Daarstraks bijna een aanrijding gehad.
Volgende situatie deed zich voor.
Ik reed op een weg en passeer nog bord B15 de weg maakt 100 meter verder een bocht gevolgd door een overweg. Ik reed de overweg over en een 50 m verder komt een auto uit een rechterstraat gereden en gaf mij geen voorrang.
Nu blijkt dat net over de overweg en dus een 150 m van bord B15 een bord B17 staat, dus voorrang van rechts.
Kan dit wettelijk gezien?
Mij is altijd verteld dat wanneer ik op een weg met bord b15 ik nergens voorrang van rechts moet geven. Dus wat staat dat bord B17 daar te doen ?Ik bevind mij toch nog steeds op de weg met bord b15.

Indien het wettelijk niet zou kunnen ,deze situatie ,hoe zou het dan gegaan zijn mocht ik een aanrijding hebben gehad met de wagen die zijn voorang van rechts nam? Wij zijn beiden in recht.
Kan de gemeente dan wettelijk aansprakelijk gesteld worden om de schade te vergoeden dan?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 12 mar 2019 23:35

Best dringend nog eens een opfrissingscursus “wegcode” volgen. B15 duidt idd een kruispunt op waar jij voorrang hebt. Dit verkeersbord - zoals alle verkeersborden behalve de “zoneborden” - gelden slechts tot aan het kruispunt en NIET verder. Het B17 bord (de “x”) geeft duidelijk aan dat het volgende kruispunt voorrang van rechts is. Overal kom je die situatie tegen: typisch in de straat buiten de dorpskom voorrang (B15) en binnen de dorpskom voorrang van rechts (B17). Opletten dus.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 13 mar 2019 18:49

Ik reed op een weg en passeer nog bord B15 de weg maakt 100 meter verder een bocht gevolgd door een overweg.
Een B15 Afbeelding hoort normaal vlakbij het kruispunt te staan waar dit bord bij hoort.

1° Dit verkeersbord wordt geplaatst in de onmiddellijke nabijheid van de plaats waar de bestuurders voorrang genieten.
Ik reed de overweg over en een 50 m verder komt een auto uit een rechterstraat gereden en gaf mij geen voorrang.

Nu blijkt dat net over de overweg en dus een 150 m van bord B15 een bord B17 staat, dus voorrang van rechts.
Dan moet u aan dat kruispunt voorrang van rechts verlenen ...

Kan dit wettelijk gezien?
Normaal zal het hier om 2 kruispunten gaan.
Waar is het ergens ?

Het is zelfs verplicht een B17 Afbeelding te plaatsen als op dezelfde weg aan het vorige kruispunt een B15 stond ...

Mij is altijd verteld dat wanneer ik op een weg met bord b15 ik nergens voorrang van rechts moet geven. Dus wat staat dat bord B17 daar te doen ?Ik bevind mij toch nog steeds op de weg met bord b15.
Je vergist duidelijk met een voorrangsweg B9 Afbeelding

Die moet -behalve aan de uitrit van een snelweg- eerst opgeheven worden door een bord dat het einde van de voorrangsweg aangeeft B11 Afbeelding

Kan de gemeente dan wettelijk aansprakelijk gesteld worden om de schade te vergoeden dan?
Als ze effectief een fout gemaakt hebben wel
Maar er staat een B17 voor dit kruispunt ...


Ik vermoed dat u een kruispunt over het hoofd gezien heeft

Reclame

cesto
Berichten: 322

#4 , 17 mar 2019 13:43

Een beetje OT: Alleen in dit land is er zo veel verwarring met voorrang van rechts. In alle andere landen die ik ken, is elk kruipunt voorzien van STOP bord(en) zodat het altijd duidelijk is wie voorrang heeft.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 18 mar 2019 23:19

Een beetje OT: Alleen in dit land is er zo veel verwarring met voorrang van rechts. In alle andere landen die ik ken, is elk kruipunt voorzien van STOP bord(en) zodat het altijd duidelijk is wie voorrang heeft.
Dan kent u niet veel landen ...
Ik ken dan weer geen enkel land waar aan élk kruispunt een STOP staat .

UK heeft wel voorrangsborden / dwarsmarkering op letterlijk élk kruispunt tot in het kleinste gat, maar dat is een uitzondering, en zelfs daar is de STOP zeldzaam.

US heeft evenmin overal STOP - en waar er daar 4 staan is de voorrang vaak allesbehalve duidelijk ... zeker na ongeval zonder getuigen

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 19 mar 2019 08:21

Voorrangsregel in de US op 3-way en 4-way kruispunten is de duidelijkheid zelve: verplicht stoppen (stilstaan) en telkens de auto die er t langst staat rijdt door. Werkt wonderwel goed voor een vlotte verkeersdoorstroming vanuit alle richtingen. Bij ongeval kan discussie ontstaan wie eerst stopte (en dus voorrang heeft) doch dashcams kunnen helpen.

Van het gedisciplineerd rijgedrag in de US kunnen we hier een puntje zuigen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 19 mar 2019 09:08


UK heeft wel voorrangsborden / dwarsmarkering op letterlijk élk kruispunt tot in het kleinste gat, maar dat is een uitzondering, en zelfs daar is de STOP zeldzaam.
Logisch ook: er bestaat, voorzover ik weet, in het UK nauwelijks reglementering ivm voorrang. Roundabouts en snelwegen hebben voorrang, and that's it. Verder heeft niemand voorrang :P
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 19 mar 2019 19:27

Van het gedisciplineerd rijgedrag in de US kunnen we hier een puntje zuigen.
Check het aantal verkeersdoden er even ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 19 mar 2019 19:47

Logisch ook: er bestaat, voorzover ik weet, in het UK nauwelijks reglementering ivm voorrang. Roundabouts en snelwegen hebben voorrang, and that's it. Verder heeft niemand voorrang :P
Rij aub nooit naar UK ...

ELK kruispunt is er voorrangsgeregeld met meestal Afbeelding of dwarsmarkeringen : volle streep, onderbroken streep, dubbele onderbroken streep over je rijstrook


De UK Highway Code voorziet ook de situatie waarin er niets staat (geen bord, geen dwarsmarkering)
Dan heeft ook ... niemand voorrang
Ik ben het er nooit tegengekomen

cesto
Berichten: 322

#10 , 19 mar 2019 21:24

Een beetje OT: Alleen in dit land is er zo veel verwarring met voorrang van rechts. In alle andere landen die ik ken, is elk kruipunt voorzien van STOP bord(en) zodat het altijd duidelijk is wie voorrang heeft.
Dan kent u niet veel landen ...
Ik ken dan weer geen enkel land waar aan élk kruispunt een STOP staat .

UK heeft wel voorrangsborden / dwarsmarkering op letterlijk élk kruispunt tot in het kleinste gat, maar dat is een uitzondering, en zelfs daar is de STOP zeldzaam.

US heeft evenmin overal STOP - en waar er daar 4 staan is de voorrang vaak allesbehalve duidelijk ... zeker na ongeval zonder getuigen
Ik heb nooit gereden in England of in de VS, wel in behoorlijk wat andere Europese landen: Frankrijk, Nederland, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Polen, Italië om enkele voorbeelden te noemen. Wie daar rijdt op de hoofdweg heeft altijd voorrang, en het verschil tussen hoofdweg en zijstraatje is meestal wel duidelijk. In België is dat vaak niet het geval, en je remt dus bij kruispunten af uit schrik dat iemand je van rechts inrijdt. Soms heb je zelfs geen zicht naar rechts tot je in het midden van het kruispunt staat. :|

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”