Ik heb antwoord gehad van de firma die het parkeren controleert (wat een andere is dan de parkeerfirma zelf):
Geachte,
Los van de controle op het betalend en beperkt parkeren werd het sms parkeren toevertrouwd, door de gemeenteraad van de Stad, aan een firma waar wij geen verband meehebben. [Parkeerfirma] beslist autonoom over de wijze hoe het sms parkeren gebeurt. Wij kunnen enkel met hun overleg plegen en feiten aanhalen om mogelijks hun dienstverlening transparanter te maken.
[Parkeerfirma] is vrij om onze suggesties al dan niet toe te passen. Het staat U vrij om eveneens u opmerkingen rechtstreeks over te maken aan [Parkeerfirma].
Onze handcomputers maken, via een gprs verbinding, connectie met de databases van [Parkeerfirma], waar kan gecontroleerd worden of een bepaalde nummerplaat al dan niet heeft betaald per sms.
Wij kunnen enkel controleren of wij daadwerkelijk verbinding hebben met het gprs netwerk. Als de servers van [Parkeerfirma] al dan niet on-line zijn kunnen wij niet weten, aangezien dit een derde partij is.
Wij worden ook niet altijd op de hoogte gebracht van storingen en/of onderhoudswerken op het platform van [Parkeerfirma].
Vergelijk het met het intikken van een URL in uw browser. Wanneer de desbetreffende website niet on-line is, dan zal U ook de pagina niet te zien krijgen.
Daar het opvragen van de gegevens echter op de achtergrond van ons programma gebeurd, kunnen wij niet vaststellen of de desbetreffende server daadwerkelijk bereikbaar is.
Wanneer de servers van [Parkeerfirma], om gelijk welke reden dan ook, niet bereikbaar zijn, dan krijgen onze parkeerwachters, ondanks de verbinding met het gprs-netwerk, geen gegevens door van de aanbieder van het smsparkeren.
Wanneer onze parkeerwachters geen data kunnen ophalen van de servers van [Parkeerfirma], of met andere woorden, als zij geen feedback krijgen of een nummerplaat wel degelijk via smsparkeren had betaald, dan wordt er een retributie uitgeschreven.
Kan de klant nadien aantonen dat er wel degelijk via sms werd betaald, dan worden deze Retributies uiteraard onmiddelijk geannuleerd.
Hopend U met deze inlichtingen van dienst te kunnen zijn,
Met vriendelijke groeten,
[Controle firma]
Mijn antwoord op hun belabberde uitleg:
Beste, ik vind uw antwoord alles behalve. Uw vergelijking met de URL van een website gaat helemaal niet op. Ik kan perfect zien of ik een website niet kan bereiken omdat ik de URL verkeerd ingetikt heb, of de server niet reageert, of er gewoon geen internetverbinding is op mijn PC. Het onderscheid tussen de drie kan je perfect maken.
Ik dacht ook dat je in België nog steeds "onschuldig bent tot het tegendeel bewezen". Jullie draaien dit dus om: "De parkeerder is schuldig, tot het tegendeel bewezen." En dit enkel omdat de samenwerking tussen uw diensten en die van [Parkeerfirma] niet optimaal verlopen. Mooi is dat. Als ik nog een volgende onterechte retributie krijg, ga ik geen actie meer ondernemen om deze aan te vechten. Het is aan uw diensten om uit te vissen waarom ik een retributie niet betaal en dan alsnog eens na te kijken of deze wel terecht uitgeschreven is. Uiteraard ga ik ook geen herinneringskosten / administratieve kosten / weet ik veel wat jullie nog allemaal aanrekenen / ... omdat ik een onterechte retributie niet betaal.
Met vriendelijke groeten, en serieuze bedenkingen over jullie manier van werken,
Gebruiker21
Mijn vraag hierbij: is het in feite correct wat ik schrijf in mijn laatste stuk? Indien ik onterecht een retributie krijg en dit kan bewijzen, kan men mij dan later voor extra kosten laten opdraaien indien ik helemaal niet reageer op die retributie?