Retributie + parkeerautomaat defect

Koen DS
Berichten: 6

Re: Retributie + parkeerautomaat defect

#31 , 28 sep 2011 13:13

Ja, Test-Aankoop kan je proberen, maar moet je daar dan geen lid van zijn ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#32 , 28 sep 2011 13:30

Ja, Test-Aankoop kan je proberen, maar moet je daar dan geen lid van zijn ??
Als je effectief iets gepubliceerd wil zien, wel, dacht ik (ik ben zelf ook lid).

Maar als je Test-Aankoop als dreigement wil gebruiken, hoeft niemand te weten of je al dan niet lid bent, natuurlijk :-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#33 , 06 okt 2011 09:33

Ik heb antwoord gehad van de firma die het parkeren controleert (wat een andere is dan de parkeerfirma zelf):
Geachte,

Los van de controle op het betalend en beperkt parkeren werd het sms parkeren toevertrouwd, door de gemeenteraad van de Stad, aan een firma waar wij geen verband meehebben. [Parkeerfirma] beslist autonoom over de wijze hoe het sms parkeren gebeurt. Wij kunnen enkel met hun overleg plegen en feiten aanhalen om mogelijks hun dienstverlening transparanter te maken.

[Parkeerfirma] is vrij om onze suggesties al dan niet toe te passen. Het staat U vrij om eveneens u opmerkingen rechtstreeks over te maken aan [Parkeerfirma].

Onze handcomputers maken, via een gprs verbinding, connectie met de databases van [Parkeerfirma], waar kan gecontroleerd worden of een bepaalde nummerplaat al dan niet heeft betaald per sms.

Wij kunnen enkel controleren of wij daadwerkelijk verbinding hebben met het gprs netwerk. Als de servers van [Parkeerfirma] al dan niet on-line zijn kunnen wij niet weten, aangezien dit een derde partij is.

Wij worden ook niet altijd op de hoogte gebracht van storingen en/of onderhoudswerken op het platform van [Parkeerfirma].

Vergelijk het met het intikken van een URL in uw browser. Wanneer de desbetreffende website niet on-line is, dan zal U ook de pagina niet te zien krijgen.

Daar het opvragen van de gegevens echter op de achtergrond van ons programma gebeurd, kunnen wij niet vaststellen of de desbetreffende server daadwerkelijk bereikbaar is.

Wanneer de servers van [Parkeerfirma], om gelijk welke reden dan ook, niet bereikbaar zijn, dan krijgen onze parkeerwachters, ondanks de verbinding met het gprs-netwerk, geen gegevens door van de aanbieder van het smsparkeren.

Wanneer onze parkeerwachters geen data kunnen ophalen van de servers van [Parkeerfirma], of met andere woorden, als zij geen feedback krijgen of een nummerplaat wel degelijk via smsparkeren had betaald, dan wordt er een retributie uitgeschreven.

Kan de klant nadien aantonen dat er wel degelijk via sms werd betaald, dan worden deze Retributies uiteraard onmiddelijk geannuleerd.

Hopend U met deze inlichtingen van dienst te kunnen zijn,

Met vriendelijke groeten,

[Controle firma]
Mijn antwoord op hun belabberde uitleg:
Beste, ik vind uw antwoord alles behalve. Uw vergelijking met de URL van een website gaat helemaal niet op. Ik kan perfect zien of ik een website niet kan bereiken omdat ik de URL verkeerd ingetikt heb, of de server niet reageert, of er gewoon geen internetverbinding is op mijn PC. Het onderscheid tussen de drie kan je perfect maken.

Ik dacht ook dat je in België nog steeds "onschuldig bent tot het tegendeel bewezen". Jullie draaien dit dus om: "De parkeerder is schuldig, tot het tegendeel bewezen." En dit enkel omdat de samenwerking tussen uw diensten en die van [Parkeerfirma] niet optimaal verlopen. Mooi is dat. Als ik nog een volgende onterechte retributie krijg, ga ik geen actie meer ondernemen om deze aan te vechten. Het is aan uw diensten om uit te vissen waarom ik een retributie niet betaal en dan alsnog eens na te kijken of deze wel terecht uitgeschreven is. Uiteraard ga ik ook geen herinneringskosten / administratieve kosten / weet ik veel wat jullie nog allemaal aanrekenen / ... omdat ik een onterechte retributie niet betaal.

Met vriendelijke groeten, en serieuze bedenkingen over jullie manier van werken,

Gebruiker21
Mijn vraag hierbij: is het in feite correct wat ik schrijf in mijn laatste stuk? Indien ik onterecht een retributie krijg en dit kan bewijzen, kan men mij dan later voor extra kosten laten opdraaien indien ik helemaal niet reageer op die retributie?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Koen DS
Berichten: 6

#34 , 06 okt 2011 10:54

Tja, dan ga je wel zelf voor rechter spelen !
Je moet sowieso direct reageren op een onterechte retributie, aangetekend met de bewijzen erbij.
In sommige gevallen zal je zelf eerst moeten betalen (met vermelding "onder protest") en dan klacht indienen, uiteraard met de bewijzen erbij, en je geld terugeisen.
Evt. ombudsman inschakelen die zo een deel van je administratieve miserie zal overnemen, cq opvolgen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#35 , 06 okt 2011 13:40

Tja, dan ga je wel zelf voor rechter spelen !
Hoe bedoel je dit? Het is net de parkeerfirma die rechter speelt en beslist om mensen schuldig te bevinden zonder enig bewijs. Zij beslissen om iemand te beboeten terwijl ze goed weten dat dit mogelijk volledig onterecht is!

Ik vind dit eerlijk gezegd op het randje van afpersing, hoor. Iemand aanmanen een boete te betalen, terwijl je zelf WEET dat dit onterecht is (als ze hun data goed checken, weten ze dit), dan heb ik daar toch vragen bij.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jojan
Berichten: 739

#36 , 06 okt 2011 15:09

(Ik val in herhaling: maar een retributie is geen boete) Dit is weer zo'n typisch voorbeeld van hoe ze op zich een goed systeem van het smsparkeren verprutsen door dwaze regeltjes in te voeren en aftandse technologie te gebruiken. Toch heeft Koen DS wel degelijk gelijk dat u beter meteen zelf bij elke onterechte retributie die u ontvangt u deze protesteert. (Betalen moet in mijns inziens niet doen - zeker niet in dit soort gevallen). Dat er een retributie wordt uitgeschreven door de parkeerwachter kan ik overigens nog wel volgen - maar er zou dan bij het versturen van de retributies toch op zijn minst mogen gecontroleerd worden of er niet al betaald was via het smssysteem (wat mijns inziens technologisch toch zeker mogelijk moet zijn: op zich is dat data vergelijke uit databank retributies en databank smsbetalingen...)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#37 , 06 okt 2011 16:36

Tja, ik heb er een probleem mee dat ik in zo'n geval het werk van hen moet doen (hen er op wijzen dat ze hun werk niet correct uitvoeren). Het parkeersysteem is al duur genoeg (inclusief het betalen voor de factuur in PDF), dat ze dan maar zorgen dat ze de rest van hun werk (buiten het ontvangen van geld) ook deftig doen. Nu vind ik hun "dienstverlening" 0,0!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

WP002
Berichten: 1481

#38 , 07 okt 2011 15:57

Afgezien van het feit dat de controlefirma de Nederlandse taal en o.a. de dt-regels niet beheerst, deze serieuze juridische bedenking: met welk recht eigenen die zichzelf de mogelijkheid toe om een retributie te innen als ze zélf toegeven dat hun computersysteem mank loopt? Als het mij zou overkomen zou ik met deze expliciete verklaring gerust naar de rechtbank willen stappen, en dat ze het daar dan maar eens uitleggen. Als jij moet bewijzen dat je, ondanks het feit dat die analfabeten hun computer niet kunnen raadplegen, toch een retributie hebt betaald en daar nog de kosten voor een aangetekend schrijven voor moet ophoesten, zou ik ze toch eens op het matje roepen.

Ik vind sowieso iets heel raars aan hun manier van "service". Wat voor "service" levert een parkeerfirma eigenlijk? Nemen ze de aansprakelijkheid op zich als er aan uw geparkeerde wagen iets gebeurt? Neen. Het enige wat ze doen is incasseren. Lijkt een beetje op protection money betalen voor de maffia, want het enige waar je als parkeerder tegen moet "beschermd" worden is tegen hun afpersingspraktijken en ticketjeswoede.

Franciscus
Berichten: 38739

#39 , 07 okt 2011 16:26

Het is een retributie of een soort belasting om er te mogen staan niets meer maar ook niets minder.
Als u niet wil betalen moet u er niet gaan staan.

jojan
Berichten: 739

#40 , 10 okt 2011 11:12

U betaalt een parkeerretributie om langs de openbare weg kort of lang te mogen parkeren. Net zoals u een retributie betaalt om te gaan zwemmen in het gemeentelijk zwembad. Als u niet wil betalen, dient u elders te parkeren of zelf een zwembad te graven in uw tuin.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#41 , 10 okt 2011 11:35

U betaalt een parkeerretributie om langs de openbare weg kort of lang te mogen parkeren. Net zoals u een retributie betaalt om te gaan zwemmen in het gemeentelijk zwembad. Als u niet wil betalen, dient u elders te parkeren of zelf een zwembad te graven in uw tuin.
Ik heb nog nooit geweten dat je een ticketje koopt om te gaan zwemmen, je in het zwembad begeeft, en dat de kassière daarna iedereen in het zwembad een boete wegens "niet betalen" komt geven, omdat haar kassa kapot is en dus niet meer met zekerheid kan zeggen wie al dan niet betaald heeft.

Da's zo'n beetje wat er in mijn geval gebeurd was...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jojan
Berichten: 739

#42 , 10 okt 2011 12:11

Juist, mijn vergelijking gaat aan 2 kanten op. Ik sta volledig aan uw kant hoor Tom in dit verhaal. Ik probeerde alleen maar te verduidelijken wat een retributie is.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#43 , 11 okt 2011 09:23

Juist, mijn vergelijking gaat aan 2 kanten op. Ik sta volledig aan uw kant hoor Tom in dit verhaal. Ik probeerde alleen maar te verduidelijken wat een retributie is.
Yeah, I know. Ik wou enkel de absurde situatie aangeven van de manier van werken van deze "parkeerfirma's". Dit moeten toch enorm winstgevende firma's zijn?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jojan
Berichten: 739

#44 , 11 okt 2011 12:35

het mobiliteitsbedrijf van de stad Gent (is een autonome stadsdienst) maakt meer dan 3 miljoen euro per jaar winst.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#45 , 11 okt 2011 13:32

het mobiliteitsbedrijf van de stad Gent (is een autonome stadsdienst) maakt meer dan 3 miljoen euro per jaar winst.
Zijn die beursgenoteerd? ;)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”