Foutparkeren zonder verboden te parkeren bord.

giserke

Re: Foutparkeren zonder verboden te parkeren bord.

#16 , 10 feb 2016 15:37

Niet twijfelen en klacht indienen bij Dienst Intern Toezicht van de betrokken politiezone. De kans dat ze een tuchtsanctie krijgt is m.i. klein, maar ze zal het misschien wel warm krijgen wanneer haar om uitleg wordt gevraagd en zeker als het verhaal door 4 burgers individuele burgers wordt bevestigd.
Misschien niet wanneer het de eerste keer is. Maar dan komt het wel in haar persoonlijk dossier.
Ze zal wel gesanctioneerd worden wanneer blijkt dat het niet de eerste keer is en ze haar werk niet heeft gedaan.
Maw de verkeerssignalisatie correct aanbrengen en nadien de verbale agressie naar de burgers toe om haar onbekwaamheid te verdoezelen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DavidP585

#17 , 10 feb 2016 17:51

ben ik de enige die de confetti op de straten ziet? Is dat parkeerverbod niet bedoeld om de "opkuis" mogelijk te maken.

En dat kan zijn belang hebben: de TS wist dat zijn auto in de weg ging staan van de opkuis en als dat tijdelijk verkeersbord al niet stond op de foutieve plaats dan nog had hij zich niet kunnen vergissen.

En waarschijnlijk is dat de reden dat de politieagente nogal "furieus" was, dat wordt officieel weggelachen hoogstens wordt in de toekomst daar meer aandacht aan besteed.

Didymus

#18 , 10 feb 2016 18:19

Bestuurders die ergens parkeren waar geen verbodsborden staan moeten volgens jou dus helderziende zijn?
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

giserke

#19 , 10 feb 2016 19:11

Dat is nu toch wel het strafste wat ik hier gelezen heb. Verkeersborden? Allemaal niet nodig on iemand op de bon te zwieren.

Voor zover ik weet staat helderziendheid niet in het verkeersreglement.
Zelfs dan moeten ze daarvoor een verkeersbord voor voozien.

DavidP585

#20 , 10 feb 2016 19:35

ik zeg toch niet dat het een probleem betreft van foutief parkeren?

Wat dachten jullie van deze artikelen uit de wegcode
7.2 De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.

7.3 Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.

Xenophon

#21 , 11 feb 2016 08:08

7.2 De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.

7.3 Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.
Iedereen kan een paar artikelen uit context quoten en beginnen orakelen; het bovenstaande is absoluut niet van toepassing op TS zijn situatie. Ten eerste stond hij geparkeerd, ten tweede was er geen reglementaire signalisatie. Zoals reeds door iemand aangehaald: helderziendheid is nog geen vereiste en van politiemensen mag men verwachtend deze zich professioneel en correct gedragen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#22 , 11 feb 2016 09:00

Dus volgens jou moet de agente achter de strooier van de confetti gaan?

giserke

#23 , 11 feb 2016 10:49

Totaal niet van toepassing.

TS stond geparkeerd op een parkeerstrook waar je effectief mag parkeren.
Ten tweede, een auto als zwerfvuil beschouwen is ook een nieuw gegegeven.
Ik geef toe, mijn auto is soms ook wel eens mijn bureau, maar het blijft wel nog een auto.

In uw redenatie betekend dit dat 3/4 van de wegcode mag worden geschrapt.
Want dan mag je nergens parkeren. En de politie mag bekeuringen uitschrijven als het hem uitkomt.

DavidP585

#24 , 11 feb 2016 13:44

Ik weet niet of jullie het beseffen maar normaliter is er geen "recht" om te parkeren op de rijweg, alleen is het soms niet verboden. Het plaatsen van een bord E9a en E9b maakt het parkeren niet verboden, het heft een verbod op.

Dat is hier relevant want de weggebruiker (dus ook de parkeerder) mag de onderhoudswerken (zoals de vuilkar) niet hinderen en de rijweg moet minstens 3 meter breed blijven (het ziet er toch een smalle rijweg uit). Dat primeert op een eventueel bord E9a of E9B

Didymus

#25 , 11 feb 2016 14:01

David, je argumentatie is compléét van de pot gerukt en naast de kwestie.
"sowieso" schrijf je zo.

DavidP585

#26 , 12 feb 2016 13:13

Inderdaad, was dat even vergeten.

Een kolorieke politieagent is ook nog altijd een bevoegd persoon en daarover zijn we het eens: zij gaf duidelijk aan niet te willen dat er geparkeerd werd.

giserke

#27 , 12 feb 2016 13:48

Niet juist, zij heeft zich ook te houden aan de verkeersregels en verkeerstekens.
Als ze een straat parkeervrij wil houden, moet ze zorgen dat de verkeersborden correct worden geplaatst.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#28 , 12 feb 2016 19:01

Een bestuurder dient de signalen van een agent op te volgen. Bij mijn weten was de TS geen bestuurder toen hij in zijn winkel stond.

JPV

#29 , 14 feb 2016 17:24

Een bevoegd persoon kan echter niet zomaar een boete uitschrijven omdat die iets niet graag heeft.

giserke

#30 , 15 feb 2016 09:37

En als het voor onderhoud aan de wegenis is, is het niet aan een wijkagent om te beslissen wanneer je er wel of niet mag parkeren. Dat doet de gemeente of stad.
De wijkagent moet wel zorgen dat 1 er op toezien dat de signalisatie correct staat, en 2 er op toe zien dat de beslissing van de gemeente uitgevoerd wordt.
En 2 kan niet worden geëist als aan 1 niet voldaan werd.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”