Verkeersboete (oa documenten niet in auto): bezwaarschift schrijven of betalen?

jehowi
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

Re: Verkeersboete (oa documenten niet in auto): bezwaarschift schrijven of betalen?

#16 , 10 jul 2023 01:43

Ik vind wel dat de politie heel streng geweest is. Geven ze normaal niet eerst een pv van waarschuwing (of hoe heet zoiets). Feit dat ze betrokkene toestemming geven om de documenten thuis te gaan halen, doet toch vermoeden dat ze eerder wat 'coulant' zouden zijn?
Dat vind ik eigenlijk ook wel. Bovendien heb ik moeite gedaan zsm de documenten aan hun te overhandigen.
Ze hadden bijv. ook enkel een boete kunnen geven voor de laattijdige keuring en de andere twee een waarschuwing.

De andere commissaris die mij heeft beboet voor de telefoon in de hand is (later) waarschijnlijk naar de andere agent gegaan om mijn identiteit op te vragen.

Niettemin denk ik (ik wacht nog even af) dat ik ga betalen gezien de politierechtbank boetes kan opleggen tot 4000 euro en een verdubbeling waarschijnlijk ook gaat doen + nog een bedrag voor slachtofferfonds, etc. Het gaat enorm veel geld kunnen kosten en dat risico kan ik beter niet lopen.
Ze staan daar op dat moment wel net een verkeerscontrole te doen met oog op alcohol in het verkeer, maar ook op het kunnen voorleggen van de nodige documenten. Als je die dan niet kunt voorleggen, is het logisch dat ze een pv opstellen. Het is ook niet één mineure overtreding, maar verschillende.
Voorts zullen niet alle parketten toestaan dat er een proces-verbaal van waarschuwing wordt opgesteld voor pakweg rijbewijsmaterie. Een foto voorleggen volstaat niet omdat het geen zekerheid biedt dat je rijbewijs niet bij een eerdere controle werd ingehouden of op het parket ligt.
Een betwisting lijkt me nuttig als u de feiten kunt weerleggen, maar de artikels in de wegcode zijn hieromtrent duidelijk. Dat u ze bent gaan (kunnen) halen is goed, maar dat doet geen afbreuk aan de begane overtredingen.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”