Boete niet dragen gordel, gordel was aan maar uitgedaan om papieren uit te halen

Lies001
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Boete niet dragen gordel, gordel was aan maar uitgedaan om papieren uit te halen

#1 , 23 dec 2025 23:31

België

Politie zet mijn vriend ‘s avonds aan de kant. Ik was er niet bij, verder ook geen getuigen.
Controleren papieren, alcoholtest, speekseltest, alles checken die maar kan gecontroleerd worden. Om papieren uit te kunnen halen deed hij zijn gordel af. Alles was in orde en tijdens het wegwandelen zegt men “uw boete voor het niet dragen van uw gordel volgt”. Zo snel mogelijk naar hun auto en weg. Hij heeft nu een boete van 116€ …

Wat kan hier tegen gedaan worden?
Voor zover ik weet moet je geen gordel dragen als je voertuig stilstaat? Het zijn natuurlijk 2 agenten tegen 1 bestuurder, woord tegen woord.
Ligt de bewijslast bij de politie? Moeten zij kunnen aantonen dat hij reed zonder gordel? Als dat niet het geval is, wat kan je hier tegen doen?

Asterx

#2 , 24 dec 2025 06:04

Ongeveer hetzelfde meegemaakt in zomer van 2005 aan de waaslandtunnel. men moest voorsorteren, motor uitschakelen en wachten totdat de rij waarin je stond toelating kreeg van de zwaantjes om door te rijden. Motor stond af, oud autootje zonder airco dus ramen open voor verkoeling -> gordel uitgedaan om trui uit te trekken, nadien terug vastgeklikt. Nadien boete in de bus voor het niet dragen van de gordel. Ik heb geprobeerd te protesteren, maar als prille twintiger heb je niet echt de centen op overschot. Ik kreeg toen nogmaals een uitnodiging tot betaling + extra kosten. Gewoon betaald. Als je het niet kan bewijzen dat je hem wel degelijk droeg op het ogenblik dat je aan het rijden was vrees ik voor je vriend dat er niets anders op zit dan de boete te betalen.

lohabra

#3 , 01 jan 2026 13:03

Als het PV tijdig verzonden is (binnen de veertien dagen), ligt de bewijslast bij verweerder. Bij uw vriend, dus.
Verzendingsdatum is hier van tel, dus niet de datum waarop het PV effectief in uw brievenbus belandt.

Als dat effectief zo is, kan er maar iets tegen gedaan worden wanneer uw vriend zijn onschuld kan bewijzen, of minstens kan aantonen dat er gerede twijfel kan bestaan of het PV überhaupt wel correct is. In het geval van louter het woord van de verbalisanten tegen het woord van uw vriend .... kan daar bitter weinig aan gedaan worden. De rechter MOET het PV als bewezen achten.

Cru geformuleerd: het heeft -in voorkomend geval- weinig zin om het PV te betwisten. Het kost dan alleen maar extra tijd, en vooral nog véél meer geld aan gerechtskosten.

In geval het PV pas nà die termijn verzonden werd, staat het een politierechter vrij om autonoom te beslissen wat hij met het PV in dit specifieke dossier doet. Dus een PV dat pas na 14 dagen na de vaststelling effectief verzonden wordt, betekent daarom nog niet automatisch vrijspraak.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”